ام بی ای نیوز: این روزها در همه ی دنیا سیستم خرده فروشی شاهد رشد و گسترش فروشگاه هایی است که خرید را برای مشتریان آسان تر کرده است، در واقع با فراهم کردن مجموعه ای از امکانات رفاهی و تفریحی و ارائه ی خدمات آنلاین به خصوص در دوران کرونا مجموعه ای کامل را شکل داده که مخاطبان گسترده ای را نیز همراه داشته است.
اما تعداد فروشگاه های زنجیره ای در نهایت بازاری را ایجاد کرده که مزیت رقابتی حرف نخست پایداری آنها محسوب می شود. ارائه ی راهکارهایی برای جلب مشتری بیشتر و یا عمل به مسئولیت اجتماعی از طریق ارائه ی تخفیف ها انگیزه ی خرید از این مجموعه ها را در بین مشتریان افزایش داده است، اما واقعی بودن تخفیف های ارائه شده در فروشگاه های زنجیره ای و نیز دوکیفیتی یا به تعبیر دیگر دو درجه بودن برخی کالاهای عرضه شده در این فروشگاه ها از جمله انتقاداتی است که مخالفین به این فروشگاه ها وارد می کنند. در این راستا با دکتر امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای گفتگویی داشتیم که آچه در ذیل می خوانید حاصل آن است:
با توجه به انتقادهایی که این روزها نسبت به تخفیف های ارائه شده در فروشگاه های زنجیره ای مطرح شده راز تخفیف فروشگاه های زنجیره ای چیست؟
درواقع موضوع اصلی ساز و کار و مکانیسمی است که کاملا مشخص است. فرایندی است که از ابتدا تا انتهای آن کاملا شفاف و قابل نظارت است.
شاید بتوان گفت تمام آن چیزی که باعث می شود فروشگاه های زنجیره ای بتوانند تخفیفات همیشگی و جذابی به مشتریان خود ارائه بدهند در دو روش قابل ذکر است: اول حجم بالای خرید این فروشگاه ها و دوم حذف واسطه ها و کوتاه کردن فرایند تولید تا مصرف یا کاهش زنجیره تامین کالا.
همین دو عامل است که توانسته وضعیتی را به وجود بیاورد که از آن به عنوان راز تخفیف فروشگاه های زنجیره ای یاد می کنند. در حالی که همان گونه که در ابتدا گفتم هیچ رازی در میان نیست.
حجم و میزان بالای خریدی که توسط فروشگاه های زنجیره ای از تولیدکننگان صورت می گیرد و در اصطلاح علمی (صرفه های ناشی از مقیاس) نامیده می شود که یکی از مهم ترین مزیت های فروشگاه های زنجیره ای است و دخالت مستقیم و موثری که در توان این فروشگاه ها برای ارائه محصولاتی با قیمت پایین و ارائه تخفیف دارد مهم ترین عاملی است که در موضوع قیمت و تخفیف نقش آفرینی می کند.
فروشگاه های زنجیره ای به دلیل حجم بالای سفارش کالا و خرید مقدار و مقیاس وسیع کالا از تولیدکنندگان از تخفیفات بیشتری از تولیدکنندگان می گیرند که می توانند در زمان فروش این کالاها به مشتریان خود با درنظر گرفتن حاشیه سود کمتر برای خود، تخفیفات بیشتری را برای مشتریان خود در نظر بگیرند.
در واقع فروشگاه های زنجیره ای به عنوان نظام کارآمد و نوین توزیع، از امکانات و توانایی های بالاتری برای ارائه تخفیفات دوره ای یا همیشگی و همچنین عرضه مداوم و مستمر کالا با قیمت پایین تر و منطقی تر به مشتریان برخوردار بوده و از این طریق ضمن افزایش رفاه مصرف کنندگان، رضایت بیشتر آنان را فراهم می نمایند.
صرفه های ناشی از مقیاس تنها یک مزیت از مزیت های فروشگاه های زنجیره ای است. علاوه بر آنچه که گفته شد حدف واسطه ها و ارتباط مستقیم با تامین کنندگان از دیگر مزیت های رقابتی آنهاست. این فروشگاه ها علاوه بر این که در مرحله سفارش و خرید کالا، به علت حجم و مقیاس بالای سفارشات خود می توانند تخفیفات بیشتر و بهتری از تامین کنندگان دریافت نمایند که بخشی از این تخفیفات در نهایت به شکل کاهش قیمت به مصرف کننده منتقل می شود، از طریق ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان زمینه حذف واسطه ها و دلالانی را فراهم که با روش های مختلف، کالای تولیدشده را دست به دست نموده و به میل و اراده خود و بدون در نظرگرفتن شرایط جامعه و مردم در زمانی که خود صلاح بدانند کالا را وارد بازار می کنند.
به عبارتی می توان گفت: در این نوع سیستم خرده فروشی با حذف واسطه ها و دلال ها، موجب کوتاه شدن زنجیره تامین و در نتیجه، کاهش ملموس قیمت کالاها از درب کارخانه تا فروش آن در فروشگاه می شود. پس حذف واسطه ها و خرید مستقیم از تولیدکنندگان در کنار صرفه های ناشی از مقیاس توان فروشگاه های زنجیره ای را برای ارائه تخفیف، دوچندان می شود.
آیا دلیل اصلی چنین رویکردی در ارائه تخفیف فقط حذف واسطه ها و حجم بالای خرید از تولید کننده است؟
به نظر من در واقع تخفیف، صرفا یک خدمت است که از سوی فروشگاه های زنجیره ای به مشتریان ارائه می شود. به تعبیر دیگر، تخفیف یک تکلیف یا اجبار نیست که فروشگاه های زنجیره ای طبق قانون مکلف به انجام آن باشند و چنانچه از ارائه آن خودداری کنند مرتکب نقض قانون شده باشند. این خدمت اختیاری است و کاملا در اختیار خود فروشگاه های زنجیره ای است.
اما اینکه تنها صرفه های ناشی از مقیاس باعث می شود تا فروشگاه های زنجیره ای بتوانند به مشتریان خود تخفیف های جالب، جذاب و همیشگی ارائه دهند؟ پاسخ آن خیر است. چراکه از دیگر عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت تمام شده هر کالا، هزینه حمل و انبارداری آن است. برخورداری فروشگاه های زنجیره ای از امکانات و توان مناسب در حوزه لجستیک و زنجیره تامین، آنها را قادر می سازد هزینههای حمل و انبارداری (نگهداری) محصولات را تاحد بسیار زیادی کاهش داده و با کاستن از این نوع هزینهها قیمت نهایی کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان را کاهش داده و کالاها را با تخفیف بیشتر ارائه نموده و در عرصه رقابت، شرایط را به نفع خود و مصرف کنندگان رقم بزنند.
تمرکز در مدیریت و استفاده از روش های علمی و به روز نمودن روش ها و سیستم ها در حوزه های مختلففروش و بازاریابی و برخورداری از شعب متعدد و پراکندگی جغرافیایی در سطح کشور، فاکتورهای دیگری هستند که موجب شده تا با بالارفتن بهره وری در فروشگاه های زنجیره ای، طیف وسیعی از مشتریان زیر پوشش این فروشگاه ها قرار گرفته و ضمن رقم خوردن حجم بالایی از فروش و توان در نظر گرفتن حاشیه سود کمتر، کاهش هزینه ها و قیمت ها به نفع مشتریان محقق شود.
آیا انتقادهایی که در مورد کیفیت کالاهای تخفیف دار در فروشگاه های زنجیره ای مطرح شده واقعیت دارد و اصولا نظارتی بر آنها صورت می گیرد؟
همان گونه که تولید کالاهایی مشابه با دو قیمت متفاوت توسط یک تولیدکننده عاقلانه نیست و با وجود نهادهای مختلف نظارتی هیچ تولیدکننده ای ریسک آن را به جان نمی خورد طبعا ارائه یک محصول با یک نام و با قیمت مشابه اما با کیفیت متفاوت نیز نه عاقلانه است و نه امکانپذیر.
تولید کننده ای که با سالها تلاش موفق شده نام خود را به یک برند تبدیل کند و پس از سرمایه گذاری های کلان و تحمل رنج ها و مرارت ها، در میان خریداران اعم از شرکت ها، تامین کنندگان و مردم اعتبار و حیثیت و وجهه ای کسب کرده، هرگز حاضر نمی شود به خاطر کسب رضایت فروشگاه های زنجیره ای که تنها ده درصد از بازار این صنعت را در اختیار دارند چوب حراج به اعتبار و پرستیژ برند خود بزند.
نظارت و بازرسی بر کار فروشگاه های زنجیره ای و به خضوص موضوعاتی نظیر تخفیف و... چگونه انجام می شود؟
این موضوع کاملاً اثبات شده که مردم خود بهترین قاضی، ناظر و بازرس هستند که با مراجعه یا عدم مراجعه به فروشگاه های زنجیره ای، قضاوت و نظارت و بازرسی خود را اجرایی می کنند. وقتی می بینیم که در مقایسه با شبکه سنتی تامین کالا که البته خدمات ارزشمندآن غیرقابل انکار است روز به روز فروشگاه های زنجیره ای بیشتر نقش خود را در زندگی شهروندان گسترش می دهند و مردم نیز بیشترین نیازهای روزانه و حتی بلندمدت خود را از طریق فروشگاه های زنجیره ای تامین می کنند می توانیم به این جمع بندی برسیم که در مجموع، مردم از عملکرد و خدمات این فروشگاه ها راضی هستند.
از سویی اتحادیه در راستای عمل به وظیفه ذاتی خود همواره نسبت به ابهام زدایی درخصوص موضوعات مختلف و ایراداتی که به فروشگاه های زنجیره ای وارد می شود گزارشات و مستنداتی را که توسط بازرسان اتحادیه از شعب تحت پوشش در سراسر کشور تهیه می شود به سازمان های ذی ربط ارسال نموده است. به عنوان مثال بازرسان اتحادیه، ادعای تقلب و کم فروشی در تن ماهی، حبوبات بسته بندی شده، دستمال کاغذی و تخم مرغ را مورد بررسی دقیق قرارداده و نتیجه مشاهدات خود را به نهادهای نظارتی منعکس کرده اند.
نمونه بارز این ادعا فعالیت بی وقفه در برهه های مختلف از جمله زمان شیوع ویروس کووید 19 در کشور است که شرایطی را به وجود آورد که برخلاف سایر کشورها، نه تنها قفسه ها خالی از کالا نشد بلکه با تزریق به موقع اعتماد، اطمینان و آرامش خاطر به جامعه، جو ناامنی و فقدان آرامشی را که می توانست موجب بروز بحران های مختلف اجتماعی شود کنترل نماید.
-mbanews.irمریم غضنفری