ام بی ای نیوز: به گفته فیلیپ توماس، مدیر عامل جشنواره بین المللی خلاقیت کن و فستیوال بینالمللی خلاقیت «لینکس» دوبی، بودجه تبلیغات در سرتاسر جهان امسال بیش از 8 درصد کاهش مییابد.
از قدیم همیشه می گفتند که در زمان بحران،یودجه بازاریابی اولین چیزی است که از لیست هزینه ها حذف می شود. ظاهرا در عصر کرونا نیز چنین اتفاقی رخ داده زیرا چشم انداز صنعت تبلیغات تاریک به نظر می رسد.
برآوردها حاکی از آن هستند که بودجه تبلیغات در سرتاسر جهان بیش از 8.1 درصد کاهش یابد. از نظر آمار و ارقام این عدد معادل 49 میلیارد دلار هزینه است البته وضعیت بد کنونی به سختی بحران اقتصادی جهانی در فاصله بین سالهای 2008 تا 2009 نیست که بودجه تبلیغات در آن دوران 12 درصد یا 60 میلیارد دلار کاهش یافت.
طبق یافته های آژانس مشاوره «زنیت»، بودجه تبلیغات در پایان سال 2020 در اروپای شرقی و مرکزی 8 درصد، در آمریکای لاتین 13 درصد و در شمال آفریقا 20 درصد کاهش پیدا کرده است.
مصرف کنندگان در عصر کرونا بیشتر وقت خود را در قرنطینه خانگی میگذرانند در نتیجه بودجه تبلیغاتی مورد نیاز برای تبلیغ بر روی بیلبوردها، در روزنامه ها و سینماها بیشترین کاهش را در این دوران تجربه کرد. با این وجود بودجه تبلیغات دیجیتال و تلویزیونی تقریبا دستنخورده باقی ماند. مسلما دلیل آن این است که تبلیغ کنندگان باید در صحنه ای حضور یابند که مشتری و مخاطب پای آن نشسته باشد.
هنوز نمیتوان به راحتی گفت که چه زمانی بودجه تبلیغات به دوران در حال رشد پیش از شیوع کرونا باز می گردد.
به اعتقاد توماس، بهبود این شرایط به دو عامل وضعیت اقتصادی و رفتار مصرف کننده بستگی دارد.
به باور وی بحران اقتصادی از یک سو و مشکلات رفتاری از سوی دیگر به این مساله دامن میزنند زیرا در بحران های پزشکی نظیر این مورد، رفتار مردم با همیشه فرق می کند.
برای مثال مردم دیگر به سینما نمیروند در نتیجه لزومی به تخصیص بودجه تبلیغاتی به این حوزه احساس نمی شود. هر دو عامل باید تغییر کنند تا همه دنیا به حالت عادی برگردد.
در شرایط کنونی، تبلیغ کنندگان کالا و خدمات همواره در تلاشند جایی تبلیغ کنند که مخاطب داشته باشند. در ادامه بهترین راه حل این است که در عین پایبندی به هویت خود، از لحاظ اجتماعی مسئولیت پذیر بوده و به معضلات فعلی بپردازید. برای مثال اگر شما یک تولید کننده نوشابه هستید، در این وضعیت می توانید بر روی کاهش میزان مصرف پلاستیک یک بار مصرف کار کنید و چنانچه در حوزه تولید صابون فعالیت میکنید، بهتر است بر روی بهداشت و سلامتی متمرکز شوید.