هر ساله بازاریابها جام جهاننمای خود را در دست میگیرند تا روندها و تغییرات احتمالی را پیشبینی کنند. این پیشبینی نحوه هزینهکرد زمان و سرمایه را در سال پیشرو تعیین خواهد کرد. گاهی این پیشبینیها درست از آب در میآید و گاهی شبکههای اجتماعی همه را شگفتزده میکنند و بیشتر از همه فعالان بازار را. در این مجال 5 پیشبینی اشتباه بازاریابها در سال 2021 را از نظر میگذارنیم.
سال 2021 آخرین بهار تیکتاک خواهد بود
با وجود تهدیدها درباره ممنوعیت این شبکه اجتماعی در آمریکا و ممنوعیت رخداده در هند، تیکتاک آهسته آهسته در حال گسترش است. در انتهای سال 2021، تیکتاک به یک آمار شگفتانگیز رسید: 1 میلیارد کاربر فعال. با وجود محبوبیت فراوان، برخی تصور میکردند تیکتاک تنها برای رقص و لبزدن ساخته شده است، اما باید قبول کنیم که این شبکه اجتماعی فضای جدیدی را در اختیار برندهای خلاق قرار داده و حالا بیش از همیشه مستعد تبلیغات است. از همین رو این کمپانی با ارائه TikTok for Business در سال 2021، امکان رصد کمپینها را برای بازاریابها فراهم آورد. در سال 2022، بیش از نیمی از بازاریابها تمایل دارند تا سرمایه و زمان بیشتری را صرف تبلیغات در این شبکه اجتماعی کنند، شاید وقت آن رسیده که نظرتان را عوض کنید!
فیسبوک در سراشیبی فراموشی قرار گرفته است
شاید در شبکههای اجتماعی جکهایی درباره سالخوردگی فیسبوک و بازنشستگی آن شنیده باشید که تا حدودی هم واقعیت دارند. تحقیقات جدید نشان میدهد اسنپچت، اینستاگرام و تیکتاک مهمترین گزینههای نسل جوان برای حضور در شبکههای اجتماعی هستند در حالی که فیسبوک به رده 6 سقوط کرده است. اما نمیتوان به همین سادگیها از فیسبوک گذشت؛ همین حالا 1.5 میلیارد کاربر آنلاین در حال تبادل اطلاعات در بستر این شبکه اجتماعی هستند. بیشترین کاربران فیسبوک افرادی هستند که حالا دوران میان سالی خود را میگذارنند. بر اساس آمارهای به دست آمده از بیش از 1000 بازاریاب، فیسبوک بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را در میان تمامی شبکههای اجتماعی در سال 2021 به خود اختصاص داده است. با ارائه امکاناتی همچون فروشگاه فیسبوک و پخش زنده، بهتر است برای پیشبینی سقوط این شبکه اجتماعی کمی محتاطتر باشیم.
تیکتاک بهترین پلتفرم برای Influence Marketing خواهد شد
با وجود محبوبیت این شبکه اجتماعی در سال 2021، اینستاگرام همچنان رتبه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داده است. بر اساس نظرسنجیهای صورتگرفته، 97 درصد از بازارایابها پلتفرم اینستاگرام را برای سرمایهگذاری در زمینه Influence Marketing برگزیدهاند. جالب است بدانید که در سال 2021، فروش به کمک سلبریتیها به عنوان محبوبترین روش بازاریابی با بیشترین نرخ بازگشت سرمایه لقب گرفته است. شاید این عنوان بیشتر مدیون ظهور Micro Influence ها باشد که از مخاطبان اندک اما وفاداری برخوردار هستند. به کمک این گروه میتوان تبلیغات کمهزینه اما بسیارکارایی داشت.
چترومهایی مانند کلابهاوس نرخ بازگشت سرمایه بالایی خواهند داشت
در سال 2021 شاهد اوجگیری اپلیکیشنهایی مانند کلابهاوس و Twitte Space بودیم. در آغاز همه بسیار علاقهمند بودند تا نتیجه تبلیغات در این شبکههای اجتماعی را هرچه زودتر مشاهده کنند. به نظر میرسد برخلاف پیشبینیها، این شبکههای اجتماعی از نرخ مشارکت بالا ولی نرخ بازگشت سرمایه پایینی برخوردار هستند. در این لیست، کلابهاوس در انتهای فهرست قرار گرفته است و 15 درصد از بازریابها در سال پیشرو میزان سرمایهگزاری در این شبکههای اجتماعی را کاهش خواهند داد.
با این همه بسیاری از بازاریابها از نرخ مشارکت بالا در این گروه استقبال کردهاند. اگر تمایل دارید تا برند خود را معرفی کنید یا به دنبال نرخ مشارکت بالا هستید شاید بهتر باشد در مورد این گروه از شبکههای اجتماعی بیشتر مطالعه کنید.
رخدادهای مجازی از تب و تاب خواهند افتاد
بسیاری از ما تصور میکردیم در سال 2021 به محیط کار فیزیکی باز خواهیم گشت و رخدادهای مجازی به فراموشی سپرده خواهند شد، اما حالا به نظر میرسد کاملا در اشتباه بودهایم. بسیاری از کسبوکارها شمایل مجازی خود را حفظ کرده و برخی دیگر ترکیبی از حضور فیزیکی و مجازی را برای کارمندان خود انتخاب کردهاند. این تغییر سبب کاهش هزینه ها و افزایش کارایی شده و شاید از همین رو 51 درصد از سازمانها در نظر دارند تا محیط کار ترکیبی را در سال جدید برپا کنند.
پس میتوان انتظار داشت رخدادهای مجازی و شیوه کار از خانه در سالهای پیشرو همچنان مهمان ما باشند. با وجود این آمارها، 64 درصد از بازاریابها تمایل دارند تا در زمینه ویدئو و رخدادهای مجازی سرمایهگذاری بیشتری داشته باشند و انتظار میرود این سبک تازه همچنان مهمان ما باشد.
منبع: blog.hubspot.com