تقریبا همه تولید کنندگان گوشیهای هوشمند به جز سامسونگ و اپل، خبر از کاهش میزان فروش در سه ماهه دوم سال داده اند، اگرچه همچنان افرادی در دنیا هستند که نسبت به خرید گوشیهای گران قیمت علاقمند بوده و همچنان بر روی این تصمیم پافشاری میکنند.
انتظار میرود که بازار فروش گوشیهای هوشمند به دلیل افزایش نرخ تورم، قرنطینههای مرتبط با شیوع گسترده کووید-19 و فقدان هر نوع نوآوری مدرن در گوشیهای هوشمند جدید، بیش از پیش رکود را تجربه کند.
در این میان حتی بزرگ ترین بازارهای جهان مانند چین نیز شاهد روندی نزولی بوده و برای مثال شیائومی 25.5 درصد کاهش میزان فروش را در سه ماهه دوم سال به ازای هر محصول تجربه کرده است. Vivo و Oppo نیز در همین راستا با افتی قابل توجه مواجه شده اند.
سامسونگ و اپل که به نوعی پرچمدار بازار موبایل در جهان هستند، در صددند تا در سال 2022 به تدریج دست به ارائه به روز رسانیهای مختلف بزنند. تازه ترین جهش بزرگ در این شرایط، حرکت به سوی اینترنت 5G بود.
عدم ارائه هر گونه مزیت خاص یا ایجاد تغییر در زمینه طراحی و عملکرد، ظاهرا از جمله دلایل انقباض بازار جهانی گوشی هوشمند به شمار میروند.
با این وجود، به دلیل کمبود طولانی مدت قطعات، ممکن است در عین قیمت بالا، حجم فعلی تازه ترین گوشیهای هوشمند اپل، سامسونگ و گوگل، پاسخگوی نیاز بازار نباشد.
در ادامه نرخ تورم بالا در بلند مدت موجب گردیده تا قیمت گوشیهای هوشمند بالا رفته و افراد به همین دلیل از خرید گوشیهای مدل جدید منصرف شوند. به این ترتیب، حتی وجود پردازندههای قدرتمند تر، دوربینهای با کیفیت تر و صفحه نمایشهای بزرگ تر با وضوح بالا نیز برای تشویق افراد به خرید گوشیهای پرچم دار جدید کافی نیست و موثر نمیباشد.
در این وانفسا، آن دسته از گوشیهای هوشمند که میتوان از آنها به عنوان جایگزینی مناسب برای کامپیوتر شخصی نیز نام برد، پر فروش بوده و طرفداران زیادی خواهند داشت.
در نهایت، گوشیهای هوشمند گوگل، اپل و موتورلا مجهز به فناوری واقعیت افزوده، ضمن برخورداری از دوربینی با کیفیت بالا، امکان تعامل دو طرفه را نیز به وجود آورده و همین اتفاقات خوب نوید آینده ای روشن برای گوشیهای هوشمند مجهز به AR را میدهند.
www.insiderintelligence.com