امروزه با توجه به این که بیش از نیمی از جمعیت جهان از اینترنت استفاده میکنند، جای تعجب نیست وقتی میبینیم که تقاضا برای استخدام بازاریابان دیجیتال بسیار ماهر در جهان در حال افزایش است.
با این حال، همه مردم جهان به طور مساوی از نعمت اینترنت بهرمند نیستند. به عنوان نمونه، طبق آمار جهانی، در حالی 94 درصد از ساکنان منطقه آمریکای شمالی به طور منظم دسترسی به اینترنت دارند، 43 درصد از آفریقاییها از این حق اساسی برخوردارند.
برای بازاریابان دیجیتال و فارغالتخصیلان رشته بازاریابی، این تعداد کاربر اینترنت میتواند به طور قابل توجهی بر میزان استقبال کشورهای جهان از این قبیل افراد متخصص و حرفه ای تاثیر خواهد گذاشت.
برای همه شرکتها در سرتاسر جهان، نیاز به بازاریابی دیجیتال، دانش و فناوری لازم با هدف مدیریت رسانههای اجتماعی به یک ضرورت مهم تبدیل شده است. این خبر خوبی برای بازاریابان دیجیتال بلند پرواز خواهد بود زیرا حتی برندهای مطرح نیز خواستار سرمایه گذاری بر روی متخصصان دیجیتال هستند تا تیمهای بازاریابی خود را رشد و توسعه دهند.
نتایج همکاری با گروه«اکونومیست» نشان داد که تقاضای فراوانی برای استخدام بازاریابان دیجیتال ماهر و متخصص وجود دارد. به ویژه از زمان شیوع گسترده کووید 19 تاکنون، بسیاری از برندها به اجبار به سمت بازاریابی و فروش آنلاین تمایل پیدا کرده اند. این به معنای نیاز شرکتها به استخدام متخصصانی با مهارتهای سخت و نرم خواهد بود.
مهارتهای سخت مورد نیاز در زمینه بازاریابی دیجیتال
بر اساس اطلاعات دریافتی، محرکهای کلیدی موفقیت برای شرکتها، کسب تجربه بهتر از برخورد با مشتری، کسب دادههای اطلاعاتی، تجزیه و تحلیل آنها و به دنبال آن اتخاذ یک استرانژی بازاریابی مناسب هستند.
مهارتهای نرم مورد نیاز در زمینه بازاریابی دیجیتال
از جمله مهارتهای نرم مورد نیاز در زمینه بازاریابی دیجیتال میتوان به آشنایی با فناوری مدرن، خلاقیت فراوان و برخورداری از تفکر تحلیلی اشاره کرد.
بر اساس پیش بینیها، تا سال 2028 کشورهای عضور G20 (اتحادیه اروپا، فرانسه، آمریکا، بریتانیا، آلمان، ژاپن، روسیه، اسپانیا، عربستان، استرالیا، چین، ترکیه، برزیل، آرژانتین، اندونزی، کانادا، هند، مکزیک، کره جنوبی، آفریقای جنوبی) در صورت عدم حذف شکاف رو به رشد در زمینه مهارتهای دیجیتال، 11.5 تریلیون دلار ضرر کرده و در زمینههای زیر صدمه خواهند دید:
توسعه محصول
تحویل و ارائه نوآوری
کسب تجربه و جلب رضایت مشتری
اگرچه بسیاری از مهارتهای دیجیتال مورد تقاضا اغلب اوقات در یک دسته مشترک قرار میگیرند، اما نیازهای کشورهای مختلف در زمینه بازاریابی دیجیتال با یکدیگر متفاوت است: به عنوان مثال، توسعه روند استفاده از تلفن همراه در سرتاسر آفریقا و آمریکای جنوبی، اجرای استراتژی بازاریابی با تلفن همراه را به یک مهارت پر تقاضا در این مناطق تبدیل کرده است.
رسانههای اجتماعی عرصه دیگری است که مدام در حال رشدند. در این میان حجم استقبال از آن به ویژه در آسیا، فیلیپین و بسیاری از کشورهای آفریقایی زیاد بوده و حضور در رسانههای اجتماعی در طول دوران همه گیری کرونا پر رنگ شد زیرا مردم برای خرید و برقراری ارتباط ناچار به فضای آنلاین روی آوردند. همین امر باعث میشود تا بازاریابان دیجیتال متخصص در زمینه رسانههای اجتماعی برای همه برندها در هر سایز و اندازه ای، مهم و ارزشمند باشند.
چه کشورهایی بیش از همه متقاضی جذب متخصصان بازاریابی دیجیتال هستند؟
کانادا
هند
ایالات متحده آمریکا
امارات متحده عربی
استرالیا
ایرلند
فیلیپین
انگلستان
کانادا
کسب و کارهای کانادایی برای یافتن افرادی با مهارتهای دیجیتال با مشکل مواجه هستند. در حالی که همه گیری کرونا در نقش یک کاتالیزور بسیاری از کسب و کارها را مجبور کرده تا سریع تر از قبل دست به اجرای استراتژیهای دیجیتال بزنند، گسترش رقابت برای استخدام افراد متخصص در زمینه بازاریابی دیجیتال، اجرای این استراتژیها را دشوار تر از پیش کرده است.
هند
تحقیقات ثابت کرده که تعداد کارمندان ملزم به کسب مهارتهای دیجیتال باید تا سال 2025 نه برابر افزایش یابد تا همه چیز همگام با روند پیشرفت فناوری و افزایش تقاضا پیش برود. در حال حاضر، کارمندان متخصص در زمینه فناوری دیجیتال 12 درصد از نیروی کار هند را تشکیل میدهند بنابراین نیاز به ارتقاء سطح مهارت برای فعالیت در نقش بازاریاب ضرورت خواهد یافت.
ایالات متحده آمریکا
ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از رقابتی ترین کشورهای جهان از نظر فناوری دیجیتال، در خط مقدم نوآوری دیجیتال قرار دارد. برای حفظ این عنوان، شرکتهای آمریکایی باید بازاریابهایی را با مسلط به مهارتهای دیجیتال، خواه عمومی خواه تخصصی، استخدام کنند تا همگام با پیشرفتهای تکنولوژیک به مسیر خود ادامه دهند.
امارات متحده عربی
در خاورمیانه، 30 درصد از سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان برای فعالیت در حوزههای فناوری مدرن، مخصوصا در زمینههای تجزیه و تحلیل داده، محاسبات ابری، هوش مصنوعی، فناوریهای تلفن همراه، آموزش مدرن و امنیت پیشرفته مشکل داشتند. تقاضا برای مهارتهای نرم حل مساله و تفکر انتقادی نیز بالا خواهد بود زیرا شرکتها کم کم متوجه میشوند که نیاز به ایجاد نوعی تعادل میان افراد و فناوری مدرن دارند. همزمان با کاهش 15 درصدی جمعیت امارات متحده عربی به دلیل همه گیری کرونا، کسب مهارتهای دیجیتال بسیار ارزشمند خواهند بود.
استرالیا
در حال حاضر 87 درصد از مشاغل در استرالیا احتیاج به مهارتهای دیجیتال دارند و برای همراهی با تحولات اتفاق افتاده در زمینه دیجیتال، نیاز به 156 هزار کارمند فناوری مدرن جدید در این کشور احساس میشود. پس از همه گیری کرونا، یک سوم از کارشناسان استرالیایی احساس میکردند که همه چیز تغییر کرده است. در همین حال از هر چهار نفر یک نفر میگفتند که مهارتهای لازم برای انجام همه امور روزمره خود را در اختیار ندارند.
ایرلند
در ایرلند، بسیاری از مدیران فناوری معتقدند که مدارس دانش آموزان را به مهارتهای دیجیتال مجهز نمیکنند. در حالی که نیمی از افراد بزرگسال در ایرلند به دلیل عدم دسترسی به امکانات اموزشی، از مهارتهای دیجیتال پایه بی بهرهاند، این نوع فقدان استعداد مانع از تحول در زمینه فناوری دیجیتال و نوآوری میشود.
فیلیپین
همزمان با پیشرفتهای اخیر در زمینه فناوری مدرن و تعهد به دیجیتالی تر شدن فیلیپین جهت کمک 8 میلیارد دلاری به اقتصاد ملی، تقاضا برای استخدام افراد مجهز به مهارتهای دیجیتال، در حال افزایش است. تحقیقات لینکدین نشان داد که 5 مهارت برتر مورد تقاضا در مشاغل فیلیپینی عبارتند از: دانشمند داده، تحلیلگر توسعه برنامه، توسعه دهنده Back-end، مهندس full-stack و نماینده توسعه فروش. شرکتها همچنین خواستار استخدام نیروهایی هستند که سازگار، انعطاف پذیر و کارآفرین باشند.