بازار جهانی خودروهای برقی همچنان شاهد رشدی تصاعدی است. میزان فروش این نوع خودروها در سال 2022 از مرز 10 میلیون نفر گذشت. در مجموع سهم خودروهای برقی از کل بازار فروش خودرو 14 درصد بود که نسبت به سال 2020 نه درصد و نسبت به سال 2021 پنج درصد افزایش یافته است. چین بار دیگر پیشتاز بوده و حدود 60 درصد از حجم فروش جهانی خودروهای برقی را به خود اختصاص داده است. بیش از نیمی از خودروهای برقی خریداری شده در جهان در حال حاضر در سطح جادههای چین مشغول تردد هستند. چین در شرایط فعلی از هدف خود در سال 2025 در زمینه فروش خودروهای که با منابع جدید انرژی کار میکنند، فراتر رفته است. در اروپا نیز، به عنوان دومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی در جهان، میزان فروش خودروهای برقی بیش از 15 درصد در سال 2022 رشد پیدا کرد. این بدان معناست که از هر پنج خودروی فروخته شده در بازار اروپا، یک خودرو برقی بود. آمار فروش خودروهای برقی در ایالات متحده آمریکا، به عنوان سومین بازار بزرگ خودروهای برقی در جهان، در سال گذشته با 55 درصد رشد، نیز باعث شد تا این کشور، سهمی 8 درصدی از بازار را به خود اختصاص دهد.
انتظار میرود که روند رو به رشد میزان فروش خودروهای برقی تا سال 2023 به شدت افزایش یافته و همین روند صعودی فعلی حفظ شود. بیش از 2.3 میلیون خودروی برقی در سه ماهه نخست سال جاری فروخته شد که حدود 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است. در حال حاضر انتظار داریم که تا پایان سال 2023 با 35 درصد رشد، شاهد فروش 14 میلیون خودروی برقی باشیم. در نتیجه، خودروهای برقی میتوانند 18 درصد از کل آمار فروش خودرو را در طول سال به خود اختصاص دهند. سیاستها و مشوقهای ملی به افزایش آمار فروش خودروهای برقی کمک خواهند کرد. روند فزاینده قیمت نفت به مرور زمان، میتواند انگیزه بیشتری را برای خرید در میان افراد ایجاد کند.
در ادامه نشانههای امیدوار کننده ای برای بازارهای نوظهور خودروهای برقی وجود دارد. روی هم رفته، سال 2022 سال خوبی برای بازارهای کوچک تر نظیر هند، تایلند و اندونزی بود. میزان فروش خودروهای برقی در این کشور در مقایسه با سال 2021 سه برابر شده و به 80 هزار دستگاه رسید. با حمایت برنامه تشویقی 3.2 میلیارد دلاری دولت هند، مجموعا 8.3 میلیارد دلار سرمایه جذب گردید. دولتهای حاکم در کشورهای تایلند و اندونزی نیز چنین رویکردی را در پیش گرفته اند.
بر اساس گزارشات دریافتی از آژانس بین المللی انرژی (STEPS)، برآورد میشود که چین جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین بازار خودروهای برقی تا سال 2030 با سهمی 40 درصدی از کل میزان فروش حفظ کند. ایالات متحده آمریکا نیز سهم خود از بازار را تا پایان دهه فعلی دو برابر کرده و به 20 درصد میرساند. این در حالی است که سهم اروپا از این بازار همچنان 25 درصد خواهد بود.
بازار خودروهای برقی روز به روز رقابتی تر از قبل میشود. هر روز شرکتهای تازه وارد بیشتری که عمدتا چینی هستند، مدلهای مقرون به صرفه تری را ارائه میدهند. اخیرا یک سری بازارهای نوظهور نیز به این جمع پیوسته اند. به تازگی فعالان بازار در سرتاسر اروپا با وعدههایی نظیر ناوگان کاملا برقی، خودروهای ارزان تر و حفظ محیط زیست به تبلیغ خودروهای الکتریکی میپردازند.
گزینههای متعددی پیش روی مصرف کنندگان خودروهای برقی خواهد بود. به این معنی که تعداد مدلهای خودروهای برقی در سال 2022 به 500 مدل رسید که این رقم بیش از دو برابر گزینههای موجود در سال 2018 است.
در سال 2022 حدود 66 هزار اتوبوس برقی و 60 هزار کامیون متوسط و سنگین از همین نوع در سرتاسر جهان فروخته شد که تقریبا 4.5 درصد از کل آمار فروش اتوبوس و 1.2 درصد از فروش کامیون را تشکیل میدهند. در جایی که دولتها متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از حنل و نقل عمومی هستند، میزان فروش اتوبوسهای برقی حتی از این رقم نیز فراتر رفته اند. به عنوان مثال، در فنلاند، حجم فروش اتوبوسهای برقی بیش از 65 درصد در سال 2022 بوده است.
در ادامه در سال گذشته حدود 220 مدل ماشین سنگین برقی وارد بازار شد. در مجموع تاکنون بیش از 800 مدل خودروی سنگین برقی توسط بیش از 100 خودروساز تولید و عرضه شده اند. در همین راستا ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا یک سری استانداردهای آلایندگی قوی تر را برای وسایل نقلیه سنگین پیشنهاد داده اند.
در نهایت یادآور میشویم که زنجیرههای تامین قطعات خودروهای برقی مدام در حال گسترش است اما تولید همچنان در نقاط خاصی متمرکز بوده و کشور بزرگ چین بازیگر اصلی میدان خرید و فروش باتری و قطعات خودروهای الکتریکی خواهد بود.