• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

07/24 1400


بررسی عملکرد برخی از برندهایی ایرانی که برای نابینایان و کم بینایان خدمات ارائه کرده‌اند.

وقتی از مشکلات و چالش‌های روزمره گله می‌کنیم، باید جایی که قرار گرفتیم را تغییر دهیم و گاهی از زوایه نگاه کسانی به دنیا بنگریم که جزء تاریکی در مقابل‌شان چیزی نیست. کسانی با فضای تاریک اما دلی روشن که محدودیت ندیدن باعث نشده، زندگی را تعطیل کنند. ۱۳۵ میلیون نابینا در جهان وجود دارد که ۹۰درصد آن در کشورهای در حال توسعه است. ایران رتبه شانزدهم دنیا در زمینه آمار نابینایان و کم بینایان را دارد و تعداد کم بینایان در ایران ۶ برابر نابینایان است. طبق گزارش رسانه‌ها و براساس آخرین غربالگری‌های به عمل آمده در کشور، قائممقام انجمن نابینایان، از وجود ۱۱۵ هزار نابینا در ایران خبر داد که در میان آن‌ها ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر به کم بینایی و اختلال بینایی دچار هستند. البته برخی از مسئولان از دقیق نبودن این آمار خبر داده و عنوان می‌کنند، چنین آمارهایی در چند سال اخیر تغییر کرده و باید مسئولان اطلاعات تازه‌تری را در اختیار جامعه قرار دهند. حال اگر چنین آماری دقیق باشد، تعداد مخاطبان نابینا و کم بینا در کشورمان کم نیستند. مخاطبانی که برخی از برندها به حضورشان در جامعه توجه و سعی کردند، خدماتی متناسب با آن‌ها ارائه کنند. در این نوشتار به بررسی عملکرد برخی از برندهایی که برای نابینایان و کم بینایان خدمات ارائه کرده‌اند، می‌پردازیم.



تپسی و روشن دلان

اپلیکیشن تپ‌سی، برای نابینایان، کاملا دسترس‌پذیر شده است. معمولا سیستم عامل موبایل‌هابرای نابینایان از طریق اپلیکیشن‌های واسط، می‌توانند دسترس‌پذیر ‌شوند. در نتیجه نابینایان با حرکت انگشت روی صفحه گوشی موبایل خود، بخش‌های مختلف اپلیکیشن را به صورت صوتی می‌شنوند. از جمله این اپ‌های واسط، می‌توان به Talk back (صحبت کن) برای گوشی‌های اندرویدی و Voice overبرای گوشی‌های iOS اشاره کرد. متاسفانه بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی، امکان خوانده شدن توسط این اپ‌های واسط را ندارند و نابینایان نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

به نقل از وبسایت تپ سی؛ تیم فنی تپ‌سی برای حل این مشکل، ساعت‌ها با بررسی رفتار نابینایان در استفاده از اپلیکیشن‌ها، همه مراحل استفاده یک نابینا از اپ تپ‌سی را مورد تحلیل قرار داد‌ه‌ است. گزینه‌های مختلف اپلیکیشن تپ‌سی لیبل گذاری شده است تا این اپ‌های واسط بتوانند گزینه‌های موجود در اپ تپ‌سی را برای نابینایان بخوانند و استفاده از اپ دسترس‌پذیر شود. تپ‌سی امیدوار است که روزی تمامی اپلیکیشن‌های ایرانی، بتوانند این شرایط را برای توان‌یابان و افرادی با شرایط خاص، مهیا کنند.

اسنپ و روشن دلان

نسخه iOS اپلیکیشن اسنپ برای استفاده افراد نابینا و کم‌بینا بهینه‌سازی شد.قابلیت استفاده از اپلیکیشن اسنپ پیش از این هم برای افراد نابینا و کم‌بینا فراهم بوده است، اما تیم فنی این سامانه تلاش کرده در تازه‌ترین نسخه ارائه شده این قابلیت را بهینه‌سازی کند و نسخه کامل‌تری را در اختیار جامعه نابینایان قرار دهد. به گزارش روابط عمومی اسنپ، در این نسخه ترتیب خوانش بخش‌های مختلف اپلیکیشن بهبود یافته است. علاوه بر این امکان انتخاب مبدا و مقصد، نوع سرویس و همچنین درخواست سفر از طریق (Voice Over) تسهیل شده است.

اسنپ به لطف تکنولوژی توانسته زندگی را برای روشن دلان کشور آسان تر کند. امروزه افراد نابینا به سادگی می‌توانند با امکاناتی که فناوری در اختیار آنها قرار داده از اپلیکیشن‌ اسنپ استفاده کنند و با اعتماد به نفس بیشتری به امور روزانه‌شان در خارج از منزل بپردازند.



ایرانسل و روشن دلان

ایرانسل چندی پیش از سرویس ویژه افراد کم بینا به عنوان ابزارکی ویژه برای ارتباط این افراد با وب‌سایت ایرانسل خبر داد. به نقل از روابط عمومی ایرانسل، این ابزارک در صفحات پربازدید وب‌سایت ایرانسل پیاده‌سازی شده تا افراد کم‌بینا بتوانند از طریق آن با ایرانسل در ارتباط باشند. این ابزارک به کاربر امکان می‌دهد که اندازه، رنگ یا فونت متن صفحات را به دلخواه تغییر دهد تا خواندن متن آسان‌تر شود.

مراجعه به بانک‌ها یکی از چالش‌های اساسی روشن دلان است که در ادامه به بررسی اقدامات چند بانک برای روشن دلان می‌پردازیم.



بانک سینا و روشن دلان

بانک سینا چندی پیش با حضور مدیران بانک و همچنین مسئولان انجمن نابینایان کشور، سازمان بهزیستی کشور و جمعی از روشندلان از سامانه خدمات بانکی نابینایان و کم بینایان رونمایی کرد. به نقل از روابط عمومی بانک سینا؛ هدف از راه اندازی این سامانه، استفاده راحت و آسان نابینایان از خدمات بانکی بدون نیاز به حضور همراه است. در سال انتشار این خبر این سامانه در 13 بانک سینا عملیاتی شده است.

صادقپور مدیرعامل شرکت پکتوس و مجری این سامانه هم طی سخنانی ضمن تشریح عملکرد سامانه، گفت: این سامانه در حد قابل قبولی می تواند پاسخگوی نیاز عزیزان روشندل کشور در زمینه خدمات بانکی شامل افتتاح حساب، انتقال وجه و سایر خدمات مورد نیاز باشد.

این سامانه به صورتی طراحی شده است که فرد نابینا با استفاده از یک دستیار صوتی و دستگاه برجسته نگار دارای صفحه کلید و نمایشگر بریل، می تواند فرم های بانکی را تکمیل کند.



بانک تجارت و روشن دلان

بانک تجارت نیز چندی پیش امکان دسترسی آسان به کلیه خدمات شعبه ای برای شهروندان نابینا و کم بینا با استفاده از دستگاه های برجسته نگار و نمایشگرهای بریل فراهم کرده است.مشتریان نابینا یا کم بینا در یکی ازباجه‌های بانک تجارت می توانند با استفاده از نرم افزارهای دستیار صوتی از خدمات اینترنت بانک و موبایل بانک تجارت نظیر خدمات کارت ، انتقال وجه ، دریافت کد شبا ، دریافت اطلاعات مربوط به خدمات و تسهیلات بانک تجارت و ... استفاده کنند . تکمیل فرمهای بانکی در این باجه از طریق یک دستگاه برجسته نگار دارای صفحه کلید و نمایشگر بریل صورت می گیرد و دستیار صوتی نیز برای استفاده از کلیه خدمات این باجه امکان پذیر است. لازم به ذکر است؛ مشتریان نابینا و کم بینا برای استفاده از خدمات این باجه به هیچ وجه نیاز به حضور همراه نداشته و می توانند کلیه عملیات بانکی همچون افتتاح حساب ، واریز وجه ، تکمیل تقاضای اعطای تسهیلات و ... را با استفاده از دستیار صوتی و چاپگرهای بریل شخصا به انجام رسانند .



بانک پارسیان و روشن دلان

بانک پارسیان در راستای پاسخگویی به نیازهای تمامی اقشار جامعه ، بروشور خدمات مالی و بانکی خود را به زبان بریل و همراه با روزنامه ایران سپید منتشر کرده است.

به نقل از روابط عمومی بانک پارسیان؛ این بانک با هدف آشنایی بیشتر روشندلان و بهره‌برداری بیشتر ایشان از اطلاعات نوشتاری معرفی خدمات بانک، بروشور ویژه را در دستور کار قرار داد و در همین راستا فایل صوتی بروشور نیز در اختیار این گروه از مشتریان بانک قرار گرفته است. پیش ازاین نیز، امکان ارائه خدمات بانکی ویژه روشندلان، به منظور تسهیل دسترسی این قشر از جامعه، با مجهزشدن سه شعبه کریم‌خان‌زند، میدان انقلاب و میدان فردوسی بانک پارسیان فراهم شده بود.



پرپروک و روشن دلان

رستوران‌های زنجیره‌ای پرپروک چندی پیش طراحی و چاپ منویی ویژه‌ی نابینایان را اعلام کرد. چنین حرکتی تمام افراد جامعه را محق برخورداری از خدمات یکسان می‌کند. این اقدام، به نابینایان این امکان را می‌دهد که چه در خانه و چه در محل رستوران‌ها از کمک گرفتن از اشخاص دیگر برای سفارش غذای خود بی‌نیاز شوند و مانند باقی افراد در جریان کامل نوشته‌های منو قرار گیرند.



بایودنت و روشن دلان

بایودنت براین باور است؛ همه افراد باید بتوانند آگاهانه و از روی خواست قلبی تجربه مصرف محصولات بایودنت را داشته باشند. نابینایان افرادی هستند که شکل بسته بندی، تصویر تبلیغات و یا حتی برند مورد علاقه خود را نمی توانند به سادگی رویت کنند. به نقل از وبسایت برند بایونت؛ بنابراین بایونت چندی پیش این فرصت را برای نابینایان فراهم کرد که نام برند آدامس مورد علاقه خود را لمس کنند و مطمئن باشند محصولی را خریداری کرده اند که تقاضای آن را داشته اند.محتوای خط بریل روی محصول بایودنت عبارت است از : "آدامس بایودنت - لبخند بزن". قشنگ ترین صحنه برای بایودنت زمانی است که یک هموطن روشندل پس از لمس خط بریل روی بسته بندی لبخند بزند. در زمان این اقدام بایودنت بسیاری نسبت به آن واکنش نشان دادند.



رستوان ارکیده و روشن دلان

مجموعه رستوران‌های ارکیده چندی پیش از منوی خط بریل خود رونمایی کرد. به نقل از وبسایت مجموعه ارکیده، این مجموعه قصد دارد با ارائه خدمات بیشتر به تمامی افراد جامعه نزدیکتر شده و در آینده نه چندان دور امکان حضور سایر اقشار آسیب پذیر جامعه را در رستوران های خود فراهم آورد.



mbanews.ir-نرگس فرجي

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود