ام بی ای نیوز: آژانس خانه مدیا (media-sources) در زمینهی تعامل بهینه با رسانهها و شبکههای تبلیغاتی بینالمللی، منطقهای و داخلی دارای سابقهای طولانی است. این آژانس که انحصار تبلیغات را در شبکه طلوع افغانستان در دست دارد، چندی است وارد کشور عراق شده و در این کشور نیز سرویسهای تبلیغاتی مختلفی را به کسب وکارها ارائه میکند.
مهدی هاتفی مدیرآژانس خانهمدیا درباره حضور در کشور عراق گفت: خانه مدیا از سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت، فعالیت خود را به خارج از مرزهای ایران ببرد و در خارج از کشور نیز خرید رسانه انجام دهد. در همین راستا خانه مدیا به افغانستان رفت و انحصار تبلیغات را در شبکه طلوع این کشور در دست گرفت. حال خانه مدیا وارد عراق شده و تصمیم دارد، استراتژی که در افغانستان اجرا کرده در این کشور نیز پیاده کند. عراق کشوری قومیت محور است و به شدت با افغانستان تفاوت دارد. هر کدام از تلویزیونها و شبکههای این کشور گرایشاتی به یکی قومیتها مانند شیعه، سنی و کردها دارند. چنین رویکردی مانع از انتخاب درست شبکهها میشود. برای مثال: طلوع در افغانستان، شبکهای محبوب است که بخش بزرگی از مخاطبان آن را تماشا میکنند اما در عراق به این شکل نیست و هر قومیت تلویزیون مربوط به خود را دنبال میکند. البته اگر بخواهید فعالیتی اقتصادی هم داشته باشید متهم به گرایشی به یکی از اقوام خواهید شد. بنابراین چنین رویکردی باعث شده که ورود به بحث خرید رسانه در عراق بسیار پیچیده شود. از طرفی شیوه فعالیت آژانسهای صاحب رسانههای محیطی در عراق با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. آژانسهای لبنانی در بخش رسانههای محیطی کشور عراق نفوذ زیادی دارند و به همین دلیل حضور در این بخش دشوار است. آژانسهای ایرانی به خاطر دلایلی که گفته شد نتوانستهاند از اربیل فراتر بروند و بیشتر حجم کارهای تبلیغاتی ایرانیان در کردستان عراق انجام شده است. خانه مدیا در عراق به مشتریان و کسب وکارها سرویس ارائه میکند.
هاتفی در ادامه افزود: برخی از کسب وکارهای ایرانی مانند: کاله، برفاب و… حضور فعالی در کشور عراق دارند. چنین کسب وکارهایی به دلیل پخش قوی خود در عراق تبلیغاتشان به سردر مغازهها و دیوار ساختمانها محدود شده است. به هرحال پتاسیلهای خوبی در زمینه تبلیغات محیطی در عراق وجود دارد که با کمک ارتباطات شرکتهای عراقی و ایرانی نزدیک به عراق میتوان آنها را به بالفعل تبدیل کرد. نکته مهم دیگری که در مقایسه با تبلیغات عراق و افغانستان میتوان به آن اشاره کرد، وجود شرکتی در دبی است که تمام فعالیتهای تبلیغات در شبکه طلوع افغانستان را نظارت میکند. چنین شرکتی در مورد عراق وجود ندارد و همین موضوع باعث میشود که بتوان از همراهی شرکتهای ایرانی برای تبلیغات در عراق کمک گرفت.
در مجموع خانه مدیا به وابسته ارتباطات خوبی که با شرکتهای ایرانی و لبنان برقرارکرده، امکان ارائه سرویس به شرکتها را در عراق دارد. این سرویسها در حوزه تبلیغات تلویزیونی و محیطی ارائه میشوند. خانه مدیا مدتهاست ارائه این سرویسها را آغاز کرده اما به دلیل چالشهای موجود در عراق ارائه آنها با دشواری همراه بوده که در حال حاضر توانستهایم از چالشها عبور و سرویسها را در اختیار کسب وکارها قرار دهیم.
هاتفی افزود: درعراق برخلاف ایران، برندها متولی تبلیغات هستند. برای مثال: گاهی درعراق مشاهده میکنید که چندین سازه در اختیار یک برند قرار میگیرد، چنین حرکتی نشان میدهد که سازهها برای یک برند ساخته شدهاند. حرکتی که امکان اجرای آن برای سایر برندها نیز وجود دارد. عراق بستر مناسبی برای حضور برندهای ایرانی است و برندها باید در چنین بازاری حاضر و سهم خواهی کنند. برندها باید بدانند که شیوه تبلیغات درعراق با ایران متفاوت است و در نظر گرفتن رفتار رسانهای مخاطبان در این کشور بسیار مهم است. برای مثال: درکشورمان تولیدکنندگان بسیاری درحوزه محصولات گرمایشی فعالیت میکنند اما به ندرت میتوان تولیدکنندهی را پیدا کرد که بخاری هیزمی تولید کند. بخاریهای که در افغانستان خواهان دارند و تولیدکنندگان ترکیهای توانستهاند خلاء بازار را در افغانستان پرکنند. بنابراین شناخت درست مخاطب به ورود برندها و تبلیغات و تاثیرگذاری آنها بر توزیع کنندگان بسیار تاثیرگذار است. تاثیری که بسیاری از برندها به دنبال آن هستند و تبلیغات به برندها در این زمینه کمک خواهد کرد.
در ادامه باید بگویم: یکی از پروژههای اجرا شده در عراق مربوط به برند دیجی کالا میشود. سازههای مورد استفاده شده برای تبلیغات پیاده روی اربعین از قبل وجود نداشت.خانه مدیا در این مسیر سازههایی را برای دیجی کالا ایجاد کرد. این سازهها در مکانهای مناسبی که برند خواهان آنها بود، نصب و اکران شد.
محمدرضا رحمانیان از شرکت خانه مدیا درباره حضور در کشور عراق گفت: شرکت خانه مدیا در مراسم پیاده روی اربعین به عنوان مشاور رسانه با برند دیجیکالا همکاری داشته است. یکی از چالشهای موجود در عراق برای تبلیغات اربعین عدم وجود رسانههای محیطی و رسانهدار تبلیغاتی است. معمولا تبلیغات مراسم پیادهروی اربعین به دو بخش ایران و عراق تقسیم میشوند. بخش ایران به تبلیغات مرزهای مهران، خسروی و چزابه مربوط میشود و بخش دیگر مربوط به داخل کشور عراق است. تبلیغات در بخش ایران دردسرهای خاص خود را دارد، چون تا چندهفته به مراسم رسانهی مشخصی برای تبلیغات نیست و هرسال شرکت متولی تغییر میکند. در نتیجه باید برای رزرو رسانهها چندروزی قبل از مراسم اقدام کنید. حال تبلیغات برند دیجی کالا مربوط به داخل کشور عراق بود و نیاز به این داشتیم که رسانههایی را در مسیر پیادهوری آماده کنیم. در همین راستا رسانههایی تهیه و در اختیار دیجی کالا برای نصب بنرهای تبلیغات قرار گرفت. اکران درست تبلیغات و ارائه یک گزارش دقیق از ماجرا در آن موقع زمانی بسیار چالش برانگیز بود. چون شرایط داخلی کشورعراق نیز در آن مقطع زمان آرام نبود. در مجموع با تمام سختیها خانهمدیا توانست ۵ سازه را برای دیجیکالا در عراق اکران کند.
حضور برندهای ایرانی در مراسم اربعین بسیار با اهمیت است. در این مراسم قشر کثیری از افراد حضور دارند و حضور آنها فرصت خوبی برای برندها فراهم میکند.
mbanews.ir-نرگس فرجي