ام بی ای نیوز: رشد روز افزون شبکههای اجتماعی، رسانههای عمومی و به طورکلی تبلیغات آنلاین نیز نتوانسته جایگاه تلویزیون را که به عنوان یکی از مؤثرترین رسانهها در دوران کنونی است، تغییر دهد. تلویزیون همچنان به عنوان یک رسانه جمعی پرطرفدار جایگاه خود را حفظ کرده است. رسانهای که به منظور تبلیغ کالاهای کسب وکارها، نقش مهم و اساسی را در صنعت تبلیغات ایفا میکند. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (emrc) با بررسی تبلیغات تلویزیونی در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸ این ادعا را ثابت کرده است. emrc در این گزارش با نگاهی به روند تغییرات تبلیغات تلویزیونی در سه سال اخیر با بازه زمانی ۱۰ ماهه، میزان رشد هر سالهی تبلیغات تلویزیون را از لحاظ تعداد، زمان و هزینه مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش آمده: رشدتبلیغات سال ۹۷ در تعداد ۱۱%، زمان ۳۸% و در هزینه ۴۹% و رشد تبلیغات سال ۹۸ در تعداد ۵۸%، زمان ۶۷% و در هزینه ۱۰۰% بوده است. در ادامه جزییات بیشتری از این گزارش تحقیقاتی را بخوانید.
افزایش فعالیتهای تبلیغاتی در شبکههای تلویزیونی
سه شبکهی؛ نمایش، آیفیلم و پنج؛ بالاترین رشد تعداد تبلیغات را در میان شبکههای تلویزیونی داشتهاید. بالاترین افزایش تعداد تبلیغات در شبکهی نمایش با رشد ۲,۳ برابری و شبکههای پنج و آی فیلم به ترتیب با رشد ۲ و ۱.۸ برابری همراه بوده است. لازم به ذکر است، طبق تحقیقات بهعمل آمده مقایسه رشد تعداد تبلیغات سال ۹۸ به نسبت ۹۷ نشان میدهد، تمامی شبکههای تلویزیونی با رشد قابل توجهای روبرو بودهاند اما سه شبکهی نام برده از مابقی در این رشد پیشی گرفتهاند. همچنین بررسی مقایسهی زمان تبلیغات شبکههای تلویزیونی سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ نیز نشان دهندهی تغییرات قابل توجهای است. این مقایسه نشان داد: بالاترین افزایش زمان تبلیغات در شبکه پنج با رشد ۲.۲ برابری و شبکههای نمایش و آی فیلم به ترتیب با رشد ۲.۱ و ۱.۹ برابری همراه بوده است.
علاوه بر موارد ذکر شده گزارش مورد نظر نشان داد؛ تعداد برندهای فعال در شبکههای تلویزیونی نیز رشد داشتهاند. بالاترین افزایش تعداد برندهای فعال تبلیغاتی با رشد ۱,۸ برابری متعلق به شبکه چهار بوده و بیشترین کاهش تعداد برندهای فعال تبلیغاتی در شبکه سه با کاهش ۵۰% تعداد برندها همراه بوده است.
رشد ۳,۷ برابری تعداد تبلیغات گروه محصولی مواد غذایی و نوشیدنی
با رشدکلی ۵۸ درصدی تعداد تبلیغات در سال ۹۸، شاهد افزایش سهم گروه محصولیهای مواد غذایی و نوشیدنی، خرده فروشی و وسایل و لوازم خانگی و کاهش سهم برخی از گروهها از جمله خدمات، مالی و اعتباری، ارتباطات و پاک کنندهها و محلولهای شیمیایی در تبلیغات تلویزیونی هستیم.
در این میان؛ گروه محصولی موادغذایی و نوشیدنی بالاترین رشد تعداد تبلیغات را داشته و با ۲۶۹% افزایش مواجه بودهاند. این گروه محصولی در شبکهی نمایش با رشد ۶ برابری و در شبکه ۵ با رشد ۴,۳ برابری بیشترین افزایش تعداد تبلیغات را داشته است. بیشترین رشد منفی تعداد تبلیغات با کاهش ۷۴% به گروه محصولی خدمات مالی، اعتباری و بیمه اختصاص یافته است. این درحالی است که گروه محصولی خدمات مالی، اعتباری سهم قابلای از تعداد تبلیغات سال ۹۷ را از آن خود کرده بوده.
رشد ۳,۹ برابری زمان تبلیغات گروه محصولی مواد غذایی و نوشیدنی
مقایسه صورت گرفته در گزارش تحقیقاتی emrc نشان داد: روند تغییرات زمان تبلیغات در گروه محصولیهای بهداشتی آرایشی و مراقبتی شخصی، ساختمان صنعت علی رغم یکسان بودن سهم تعداد در سالهای ۹۷ و ۹۸ ، افزایش سهم زمان تبلیغات را نشان می دهد.
علاوه بر این، بالاترین میزان رشد زمان تبلیغات با ۵۹۹% رشد به گروه محصولی کامپیوتر و محصولات الکترونیکی تعلق گرفته است. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که تعداد تبلیغات این گروه محصولی در سال ۹۸ دو برابر سال ۹۷ بوده است.
بررسی ۱۰ برند پرتبلیغ ۱۰ ماهه اول سال ۹۸
گروه محصولی موادغذایی و نوشیدنی در ۱۰ماهه اول سال ۹۸ بالاترین رتبه را در تبلیغات تلویزیونی از آن خود کرده است. بررسیها نشان میدهد: در میان ۱۰ برند پرتبلیغ ۱۰ ماهه اول سال ۹۸، ۵ برند متعلق به گروه محصولی مواد غذایی و نوشیدنی هستند و عالیس تنها برندی است که در سال ۹۷ تبلیغ نداشته است.
همچنین بیشترین رشد تبلیغات در میان ده برند پرتبلیغ متعلق به دلپذیر با رشد ۲۸ برابری تعداد تبلیغات و زمان در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ است. پس از دلپذیر فروشگاه رفاه با رشد ۱۰ برابری تعداد و ۷ برابری زمان، گرجی با رشد ۴ برابری تعداد و زمان، بیشترین رشد را داشته اند. برندهای تن تاک و شهرفرش با تعداد تقریبا یکسان در هر دو سال، زمان تبلیغات خود را کاهش دادهاند.
لازم به ذکر است: در مجموع اطلاعات جامع و کامل از روند فعالیتهای رسانههای تبلیغاتی به کسب وکارها جهت برنامهریزی رسانههای تبلیغاتی کمک بسزایی خواهد کرد.
mbanews.ir- نرگس فرجی