ام بی ای نیوز: آداب و رسوم
رمضانی که امروزه می بینیم، خود را مدیون آداب و رسومی می داند که به آن شکل جدیدی را بخشیده است. با این وجود، امسال احیا و عبادت شبانه در مساجد شاید به یک رویای غیر ممکن تبدیل شده باشند. احتمالا پخش زنده مراسم مذهبی از مساجد در روال عادی زندگی بسیاری از خانواده ها اختلال ایجاد می کند.
همچنین مردم معمولا بخشی از درآمد خود را در ماه رمضان به شکل زکات یا توزیع وعده های افطاری میان قشر های معمولی جامعه به اجتماع باز می گردانند. این سنت دیگری است که برای مثال به چالش کشیده خواهد شد.
در نهایت، روند آماده سازی برای عید فطر نیز امسال کاملا مختل خواهد شد که پیش بینی، خرید و برنامه ریزی برای پایان ماه را در بر می گیرد. خواه این روند شامل دیدار با دوستان و اعضای خانواده، سفر در تعطیلات عید فطر یا صرفا گذراندن تعطیلات با گردش در سطح شهر شود، امسال عید احتمالا نه لزوما از الحاظ ارزش معنوی و دینی، بلکه قطعا از لحاظ آداب و رسوم، حس افسردگی را به انسان تلقین می کند. بعد از یک ماه روزه گرفتن، به عید فطر به عنوان استراحتی لذت بخش و جشنی لازم و ضروری نگاه می شود. امسال ما باید منتظر شکل جدیدی از عید فطر باشیم که تسلیم ویروس کرونا شده است.
محتوا و مصرف رسانه
رمضان بهترین فصل سال به طور کلی برای تولید محتوا و به طور خاص برای تلویزیون است.
در این ماه شاهد افزایش حد اقل ۵ درصدی میزان تماشای تلویزیون و رشد مصرف ویدئو تا نرز ۲۶ درصد هستیم (با توجه به آمار و ارقام شرکت تحقیقات بازار IPSOS & Shahid برای سال ۲۰۱۹). در ادامه نسبت به دیگر روز های سال، میزان استقبال از برنامه های طنز تلویزیونی افزایش می یابد.
امسال به دلیل قرنطینه می توانیم شاهد رشد دو برابری میزان تماشای برنامه های تلویزیونی باشیم.
پیش از این میزان تماشای تلویزیون تا اواخر ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی تا بیش از ۲۰ درصد بالا رفته است. تخمین زده می شود که این رقم برای همه شبکه های نلویزیونی کابلی و غیر کابلی افزایش یابد. در سال های گذشته، شاهد وفور محتوای جدید در طول ماه رمضان بوده ایم که مجموعه ای بی پایان از سریال ها و برنامه های مطابق با سلیقه های گوناگون مخاطبان را در بر می گیرند. به هر حال، امسال، در پی بروز محدودیت هایی در رفت و آمد کادر تولید و بازیگران، فرایند برنامه سازی با تاخیر ها و لغو قرارداد های مختلفی مواجه شده است. اخیرا گروه ام بی سی به دلیل تاخیر های فراوان در تولید دو سریال لبنانی مهم، یک شبکه را به طور کامل حذف کرد.
با این وجود در شرایطی که نوعی عدم اطمینان در بسیاری از ایستگاه ها و شرکت های تلویزیونی به چشم می خورد، هنوز طیف گسترده ای از سریال ها و برنامه های تلویزیونی وجود دارند که می توانید از میان آن ها یکی را برگزینید. تنها تفاوت امسال با سال گذشته احتمالا در نیاز به افزایش تعداد شبکه های منتخب و عدم اتکا به همان شبکه هایی است که در سال های قبل از میانشان برنامه های دلخواه خود را انتخاب می کردید.
بازاریابان، صاحبان رسانه ها و آژانس ها معمولا در تقلا برای تامین بودجه و ایجاد محتوای جذاب در این موقع از سال به سر می برند. همچنان امسال، ما شاید دلتنگ بسیاری از برند های محبوب شویم که نا را در ماه مبارک رمضان همراهی می کردند. در ادامه می توان از آگهی های تبلیغاتی نوشابه Vimto و نوشیدنی Tang گرفته تا ویدئو های long-form موضوعی از شرکت های تله کام و دیگر برند ها نام برد. در این میان نمی توان از آگهی های تبلیغاتی الهام بخش عید فطر نیز غافل شد.
در چند هقته آینده خواهیم دید که آیا آگهی های تبلیغاتی تلویزیونی پوچ و توخالی باقی می مانند یا با محتوای مثبت، احساسی و مطلوب و دلپسند از سوی تبلیغ کنندگان پر خواهند شد.
در نهایت، ما باید امیدوار باشیم که معجزه رمضان از راه برسد و امکان بازگشت به مشکلات نسبتا ساده تر در ماه رمضان در رابطه با آشفتگی موجود در وضعیت آگهی های تبلیغاتی و برنامه های از پیش نوشته شده فراهم شود. اگر چه رمضان امسال از لحاظ ظاهری تفاوت هایی با ماه رمضان سال های گذشته دارد، اما ما باید عزم خود را جهت تبدیل آن به موسمی خاص با وجود جدا ماندن از اعضای خانواده و دوستان خود به کار ببریم.
مرضیه فروتن