• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

02/10 1399
ام بی ای نیوز: ویروس کرونا یا کووید 19 مدتی است که ابعاد جهانی به خودش گرفته و کشورهای زیادی را درگیر کرده است. سازمان جهانی بهداشت و دولت‌های کشورهای درگیر، از ابتدای ورود ویروس با استفاده از ابزارها و بازوهای ارتباطی از شهروندان خواهش کردند برای جلوگیری از شیوع این بیماری و همه‌گیر شدن آن در خانه بمانند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

اما تنها سازمان بهداشت جهانی و دولت‌ها نبودند که این درخواست را از مردم داشتند. برندهای جهانی و محلی نیز در فعالیت‌های ارتباطی خود به صورت مختلف و خلاقانه، این درخواست را از مردم نمودند. تا لحظه نگارش این متن 234 آگهی چاپی یا تصویری از 200 برند با موضوع کووید 19 تنها در سایت ads of the world به ثبت رسیده است. فاصله طاق‌های طلایی مک دونالد، تغییر لوگوی NBA و دراز کشیدن سیلوهیت درون لوگو؛ ماسک زدن کلنل سندرز در لوگوی کی اف سی و ... از اولین کارهایی بودند که در ابعاد جهانی دیده شدند.


در این نوشته قصد داریم آگهی‌های برندها در زمان بحران جهانی کرونا را بررسی کنیم. با توجه به زیاد بودن تعداد کارها، از لحاظ پیام صادر شده دسته بندی صورت گرفته است که در انتها آگهی‌های خلاقی که پیامشان "در خانه بمانیم" بود انتخاب شده و بررسی می‌شوند. نکته جالب در مورد 90 درصد آگهی‌های خلق شده این است که برند چطور در یک آگهی با هویت و استراتژی برند خود پیام واحدی مانند در خانه بمانیم را به صورت متمایز به مخاطب می‌رساند که این خود می‌تواند در نوشته‌ای جدا تحلیل و بررسی شود.



شماره یک، برگر کینگ

در خانه بمانید به جای اینکه به خانه ووپر بیایید. برگر کینگ در اقدامی خلاقانه با حذف قسمتی از شعار خود و اضافه کردن کلمه Stay، شعار جدیدی را در شعبه‌هایش به نمایش گذاشت و اینگونه با استفاده از خلاقیت عابرین را به خانه ماندن دعوت کرد. در ادامه نیز آگهی ویدیویی نیز بر اساس این شعار ساخته شد که مضمونش " در خانه بمانید، ووپر سفارش بدهید و به کشور خدمت کنید" بود.


شماره دو، هوندا



برند خودرو سازی هوندا با همکاری آژانس خلاق آگیلوی، اولین آگهی خودروی تمام خانگی را ساخت. همانطور که در این آگهی اشاره می‌کند، تمامی مراحل این آگهی از نظیر نوشتن سناریو، فیلمبرداری، تدوین و ... در خانه انجام شده و از بینندگان نیز می‌خواهد در خانه بمانند. شاید بعد از این آگهی تجاری بتوانیم لغت "خانگی" را نیز همانطور که در فرهنگ غذایی با عنوان غذای خانگی وجود دارد، در دایره لغات صنعت ارتباطات بازاریابی نیز اضافه کنیم.



شماره سه، مارول

برند مارول نیز به سبک و سیاق خود و با استفاده از ابرقهرمانان، مخاطبین خود را به خانه ماندن تشویق نمود. مارول در آگهی‌های سریالی خود و با استفاده از نشان‌های ابرقهرمانانش به مخاطبین اعلام کرد که این بار برای نجات دنیا نیازی به کاپیتان آمریکا، مرد عنکبوتی، ثور و مردآهنی نیست، تنها کافیست که در خانه بمانید.



شماره چهار، نتفلیکس

شرکت نتلفیکس از ابتدای شیوع ویروس کرونا با آگهی‌های مختلفی از مردم دعوت می‌کرد در خانه بمانند و برنامه‌های نتفلیکس را تماشا کنند. از آگهی که‌ ویژوالش با بهره‌گیری از N لوگو نتفلیکسو تلفیق آن با لغت قرنطینه بود تا ویدیویی که می‌گفت نتفلیکس قصد دارد داستان فیلم و سریالهایش را در بیلبوردهای شهری برای کسانی که در خانه نمی‌مانند اسپویل کند.

در این آگهی نیز نتفلیکس با پیام در خانه بمانید آگهی‌های سریالی را خلق کرده است که تنوع نتفلیکس را نیز نشان می‌دهد. از پرواز به توکیو تا دیدن "دوستان" در خانه.



شماره پنج، نیسان

لایف استایل به سبک نیسان. در این آگهی سریالی نیسان با بهره‌مندی از صندلی خودروهایش و جایگزینی آن با مبل خانه از مخاطبین خود دعوت می‌کند که برای نجات زندگی خود و خانواده‌شان در خانه بمانند. خلاقیت این آگهی در تکنیک جایگزینی نیسان است که چطور صندلی راحت خودرویش را به جای مبل راحتی می‌نشاند و از آن در خلق آگهی استفاده می‌کند.



شماره شش، نیکای

برند لوازم خانگی نیکای در آگهی‌های سریالی خود، با اطلاع رسانی کیفیت محصولش مخاطبین را به خانه ماندن تشویق نمود. در این آگهی خلاقانه که با تکنیک تغییر زاویه دید خلق شده است، نیکای تعطیلات و طبیعت‌گردی را هنوز ممکن می‌داند و این کار با خانه ماندن و استفاده از تلویزیون برندش عنوان می‌کند.



آخرین، ولی بهترین: جیپ

جیپ در طول سالیان فعالیتش آنقدر درست از تصویر جلو پنجره یونیک خود به درستی استفاده کرده که اکنون به چکش بصری این برند تبدیل شده است. با اینکه در طول زمان کرونا آگهی‌های متفاوتی را پدید آورده است اما این آگهی را شاید بتوان خلاقترین آن در عین سادگی شمرد. جیپ در این آگهی پیام استراتژیک در خانه بمانید را اینگونه خلاقانه با بهره‌مندی از چکش بصری و کانسپت برندش یعنی اکتشاف به نمایش گذاشته است و در انتها هدلاین It’s time to explore the great indoors پیام خلاقه را به مخاطب بازگو می‌کند.


ایمان آزاد-mbanews
امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود