ام بی ای نیوز: شاید عجیب به نظر برسد. درست است که طرز تهیه غذاهای منوی یک رستوران مثل یک راز می ماند اما اگر در این شرایط بحرانی کرونا به مشتری وفادار نیاز دارید طرز تهیه غذاهای منوی رستوران خود را به مردم یاد بدهید.
کرونا باعث شده است بسیاری از رستوران ها بسته شوند و آسیب بزرگی به صنعت غذا وارد شود. هر رستورانی به شکلی به این بحران واکنش نشان داده است. یکی از کارهایی که برند ها و رستوران ها انجام داده اند آموزش دادن غذاهای منوی خود به مخاطبانشان است.
مساله از آنجا شروع می شود که آدم ها دلشان برای طعم غذاهای رستوران های محبوبشان در این شرایط تنگ شده است اما به آن غذاها الان دسترسی ندارند و دوست دارند آن غذا را خودشان حداقل بتوانند در خانه درست کنند پس طرز تهیه آن غذا را در گوگل جستجو می کنند و با نمونه های کپی برداری شده از طرز تهیه آیتم های محبوب در منوی برند های غذایی معروف مثل burger king, KFC, McDonald و ... رو به رو می شوند که قطعا با طرز تهیه اصلی فرق دارند.
کرونا و قرنطینه باعث شده است رستوران ها و برندهای غذایی این طرز تهیه های سری خود را افشا کنند و به اشتراک بگذارند.
برای مثال DoubleTree by Hiltonکوکی های بسیار معروف و محبوبی در دنیا دارد و سالانه بیش از 30 میلیون از این کوکی در دنیا مصرف می شود.
Shawn McAteer مدیر عامل این برند طرز تهیه کوکی های محبوبشان را با این متن در سایتشان منتشر می کند:
"همه ی ما می دانیم این شرایط برای همه نگران کننده است. شاید یک کوکی شکلاتی داغ نتواند مشکل را حل کند اما برای یک لحظه هم که شده می تواند به شما حس شادی و راحتی بدهد."
هم چنین Burger king مواد لازمی که برای تهیه ی whopper که یکی از محبوب ترین آیتم های منوی برندش است را در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشت.
McDonald هم طرز تهیه یکی از محبوب ترین آیتم های صبحانه خود را بطور کامل در صفحه توییترش به اشتراک گذاشت. حتی راز خوشمزه شدن تخم مرغ هایش را هم آموزش داد.
و همانطور برندهای غذایی و رستوران های دیگری من جمله رستوران های ایرانی هم شروع به آموزش دادن طرز تهیه غذاهای خود کرده اند.
اما چرا یک رستوران باید طرز تهیه غذاهای خود را که مثل یک راز می مانند را افشا کند؟
طرز تهیه مثل یک نمونه کار از یک رستوران است. این کار باعث ایجاد ارتباط بین برند و مشتری می شود. وقتی مشتری از روی طرز تهیه یک رستوران غذا درست می کند و از نتیجه راضی باشد به راحتی آن رستوران به دیگران هم معرفی می کند و تبلیغات دهان به دهان صورت می گیرد. از سوی دیگر وقتی مشتری می بیند که یک رستوران طرز تهیه غذاهایش را که مثل یک راز می ماند را با دیگران در میان می گذارد علاوه بر ایجاد ارتباط، اعتبار و اعتماد هم می سازد. هر برندی بیش از هر چیز به این اعتبار و اعتماد نیاز دارد.
در این شرایط بحرانی وقتی طرز تهیه های پنهانی رستوران ها برای همه قابل دسترس می شود، آدم ها می توانند غذاهای رستوران های محبوبشان را در خانه تهیه کنند اما تجربه طعم اصلی آن غذا در خود آن رستوران در قلب آدم ها باقی می ماند تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد و رستوران ها در ازای این کار اعتماد و اعتبار کسب می کنند.
بعضی دیگر از رستوران ها در این شرایط بر روی دلیوری و ارسال غذا تاکید می کنند.
اما باز اینجا مساله اعتماد مهم می شود. انسان ها چگونه می توانند اعتماد کنند از بیرون غذا سفارش دهند؟
برای این مساله در چین سیستم non-contact در رستوران ها شکل گرفت و با فراگیر شدن ویروس کرونا این سیستم در بقیه کشور ها هم صورت گرفت. با این هدف که میزان ارتباط مشتری با کارکنان رستوران و پیک به صفر برسد و فرآنید تهیه غذا کاملا بهداشتی انجام شود.
برای مثال رستوران ناکایا در تهران برای جلب اعتماد مشتریان علاوه بر سیستم non-contactفرآیند تهیه غذاها و آماده سازی سفارش های خود را بصورت زنده در لایو اینستاگرام پخش می کند.
با این روند در آینده آدم ها از دلیوری بیشتر استفاده می کنند و برای بسیاری تبدیل به یک عادت می شود. ممکن است حتی بعضی از افراد سفارش غذا را به صرف غذا در خود رستوران تا مدت ها بعد از کرونا ترجیح دهند.
ویروس کرونا، رفتار مصرف کننده را بسیار تغییر خواهد داد و این ها می تواند نمونه هایی از تغییر رفتار مصرف کننده در صنعت رستوران و غذا باشد.
mbanews.ir- نیلوفر پشم فروش