ام بی ای نیوز: بر اساس یافته های یک نهاد پیشرو در صنعت بازاریابی، بزرگ ترین تبلیغ کنندگان در جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، کمپین های برنامه ریزی شده خود را به تعویق انداخته و از هجم بودجه های تبلیغاتی کاسته اند.
با توجه به اطلاعات دریافتی از فدراسیون تبلیغ کنندگان جهان (WFA)، تقریبا ۸۱٪ از تبلیغ کنندگان بزرگ در دنیا آگهی های تبلیغاتی را به تاخیر انداخته اند. این روند در دنیای برند های چند ملیتی همچنان ادامه دارد. WFA پس از بررسی وضعیت اعضای خود متوجه شد که آن ها در مجموع در قالب خرید رسانه و هزینه بازاریابی به طور سالیانه ۵۷ میلیارد دلار بودجه صرف می کنند. از جمله اعضای فدراسیون می توان به Airbnb، LὈreal، کوکا کولا، یونیلور و Visa اشاره کرد.
بنا بر ادعای این برند ها، بیش از نیمی از (۵۷٪) آن ها به علت شیوع ویروس کرونا بخشی از بودجه بازاریابی خود یا بخش بزرگی از آن را کاهش داده اند.
سی و چهار درصد از اعضای مورد بررسی WFA، در پی شیوع این ویروس کمپین های تبلیغاتی خود را برای مدت یک یا دو ماه به تعویق انداخته اند. این در حالی است که ۶٪ از آن ها بر این باورند که نمی توان زمان مشخصی را برای راه اندازی این کمپین های تبلیغاتی تصور کرد.
با این وجود، نزدیک به یک پنجم از آن ها معتقد بودند که تاکنون شیوع ویروس کرونا تاثیری بر روی زمانبندی کمپین های بازاریابی اشان نگذاشته است.
با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از برند ها دست به تغییر کمپین های تبلیغاتی خود زدند یا آن ها را پایین کشیدند. در پی انتشار توصیه های پزشکی مبنی بر عدم لمس صورت و تماس با دیگران، کی اف سی انگلستان یک آگهی تبلیغاتی حاوی تصاویر لیسیدن انگشت و شرکت شکلات سازی Hershey یک آگهی تبلیغاتی حاوی تصاویر در آغوش گرفتن دیگران را پایین کشیدند.
به گزارش WFA، در شرایطی که بسیاری از تبلیغ کنندگان بزرگ در جهان برگزاری کمپین های برنامه ریزی شده خود را به بعد موکول کرده اند، در پاسخ به شیوع ویروس کرونا، کمپین های تبلیغاتی جدیدی اکران می شوند. نیمی از جامعه تحت بررسی دست به اجرای یک سری کمپین های تبلیغاتی جدید زده اند. ۲۹ درصد از آن ها نیز مشغول برنامه ریزی برای راه اندازی کمپین های جدید در آینده نزدیک هستند.
اما در این میان یک تحلیلگر بر این باور است که ابعاد تاثیر کلی شیوع ویروس کرونا بر روی بودجه های بازاریابی گسترده و قابل توجه است. برآورد های یکی دیگر از تحلیلگران ضرر احتمالی ۲۶ میلیارد دلاری صنعت تبلیغات ایالات متحده آمریکا را تخمین می زند. گروه های تبلیغاتی WPP و IPG هر دو راهنمایی ها و پیش بینی های خود برای سال مالی آینده را پس گرفته اند. در همین حال، آژانس های تبلیغاتی در تلاشند تا به مشتریان برای حفظ یک لحن مناسب در کمپین های خود در طول بحران کمک کنند.
نظرسنجی WFA نشان می دهد که ۲۱٪ از تبلیغ کنندگان بزرگ در دنیا به طور قابل توجهی از حجم بودجه های بازاریابی خود کاسته اند. در همین حین ۳۶٪ از آن ها تا حدی دست به کاهش بودجه های بازاریابی خود زده اند. فقط کمتر از یک سوم (۳۲٪) مدعیند که بودجه های بازاریابی اشان هیچ تغییری نکرده اند.
برخی شرکت ها برای تضمین پرداخت هزینه به شکل مصوب به تامین کنندگان بودجه آژانس های تبلیغاتی، دست به اقدامات تازه ای زده اند. یونیلور در قالب یک بیانیه آنلاین اعلام کرد که مبلغی را به عنوان پیش پرداخت اولیه به برخی تامین کنندگان کوچک و متوسط پیشنهاد می دهد. در این اثنا، اعضای WFA از تهیه رهنمود هایی برای همکاری با آژانس های تبلیغاتی خود خبر دادند.
مدیر عامل WFA، استفان لورک، در قالب یک بیانیه خطاب به شبکه خبری CNBC نوشت: «برند ها در سرتاسر جهان با هدف حمایت از جامعه رویکرد های بسیار انسانی و غالبا شجاعانه ای را در شرایط سخت اتخاذ می کنند.»
این در حالی است که برخی شرکت ها به منظور کمک به مردم در طول دوران شیوع یک ویروس خاص، مسیر فعالیت هایشان را تغییر می دهند. برای مثال امروزه شاهد آن هستیم که خودروسازان به ساخت دستگاه تنفس مصنوعی و شیلد های صورت روی آورده اند.
مرضیه فروتن