ام بی ای نیوز: کمپین آموزش حقوق شهروندی و فرهنگ سازی با موضوعات مرتبط با رعایت فاصله اجتماعی، احترام به عابران پیاده و استفاده از دوچرخه با طرح های گرافیکی روی بیلبوردهای شهر نقش بست.
موضوع تبلیغات فرهنگی به عنوان رسالت سازمان زیباسازی شهرداری تهران مدتی است در دستورکار این بخش قرارگرفته است. این بار کمپین آموزش شهروندی با عنوان احترام به عابرین پیاده و استفاده از کلاه ایمنی درسطح شهر و همچنین استفاده از دوچرخه برای حفظ فاصله ی اجتماعی در دوران بحران کرونا با محتوا و تصاویر گرافیکی در بیش از 200 نقطه از شهر در قالب پیام های فرهنگی به شهروندان ارائه شده است.
برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی، ضمن اعلام این مطلب گفت: طرح های مرتبط با آموزش حقوق شهروندی با نظارت و همکاری دست اندرکاران پلیس راهور تدوین شده و توسط زبده ترین هنرمندان فعال درحوزه ی گرافیک و کارتون در ورکشاپ هایی که برگزار شد تهیه و مورد تایید نهایی داوران قرارگرفت و درنهایت به شکل گسترده درسطح شهر تهران روی سازه ها و عرشه ها پیاده شده است.
وی با بیان اینکه درشرایط فعلی برخی شهروندان به علت شیوع ویرووس کرونا از وسایل نقیله شخصی برای تردد درشهر استفاده می کنند تصریح کرد: این موضوع باعث شد تا دقت نظر بیشتری نسبت به برخی آموزشهای شهروندی درمورد رعایت حقوق عابران پیاده و ایمنی شهروندان تهیه شود که با همکاری پلیس راهور این اقدامات فعلا با 40 طرح درمناطق مختلف تهران اکران شده است.
وی درمورد موضوع فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه در ترددهای شهری افزود: شخص شهردار تهران تاکید زیادی براین موضوع دارند و با این هدف یک روز درهفته به عنوان روز بدون خودرو نامگذاری شده و حتی خودشان در این روز گاهی با دوچرخه به محل کار تردد می کنند. لذا بستر سازی های مناسب توسط شهرداری طی دوسال اخیر برای تسهیل تردد دوچرخه در سطح شهر انجام شده است.
ازسویی به دلیل بحران کرونا شعار این کمپین "رعایت فاصله ی اجتماعی با دوچرخه" نام گرفت که در واقع باعث می شود مراجعه شهروندان به پمپ بنزین ها به عنوان محل های پرخطر و همچنین مکانهای پرتردد نظیر مترو و اتوبوس و تاکسی کمتر شود، که البته اکران این کمپین همزمان شد با روز جهانی دوچرخه و موضوعاتی دررابطه با فرهنگ سازی استفاده از این وسیله برای حفظ محیط زیست مطرح شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی در ادامه اظهار داشت: درهمین راستا اولین اپلیکیشن درجهت تحقق اهداف تهران هوشمند در ترویج حمل و نقل پاک نیز راه اندازی شده که استفاده از دوچرخه را به عنوان یکی از روش های حمل و نقل درون شهری تسهیل می نماید، این خدمت مسیریابی مناسب دوچرخه سواران را بر اساس حالات و شرایط مختلف در کوتاهترین و سریعترین مسیر ارائه می کند.
درحال حاضر در سطح کلان شهر تهران بیش از 200 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری وجود دارد که البته به یکدیگر متصل نیستند و از امکانات مناسب برای دورچرخه سواری نیز برخوردار نیست.
یعقوب آزاده دل مدیر واحد توسعه سیستم های حمل و نقل پاک شهرداری تهران نیز دراین رابطه ضمن تاکید بر اهمیت تبلیغ برای استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهری گفت: تا سال 1401 بایستی 40 درصد از سفرهای پایتخت توسط دوچرخه اشتراکی و 60 درصد ازسفرها از طریق دوچرخه های شخصی انجام شود.
وی طرح دوچرخه های اشتراکی با عنوان (بیدود) را طرحی موفق در راستای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه عنوان کرده و گفت: در مراسم جهانی روز دوچرخه که با حضور 300 دوچرخه سوار در بوستان های شهر برگزارگردید، از اولین نرم افزار دوچرخه رونمایی شد.
از سال 2018 سازمان ملل سوم ژوئن برابر با 13 خرداد 1397 را روزجهانی دوچرخه سواری اعلام کرد.
-mbanews.irمریم غضنفری