ام بی ای نیوز: روند یک آگهی تبلیغاتی دولت انگلستان به دلیل نمایش کلیشه های منسوخ جنسیتی متوقف شد.
انتقاد از آگهی های تبلیغاتی با تم تشویق مردم به ماندن در قرنطینه، دولت این کشور را بر آن داشت تا برای دومین بار در کمتر از دو هفته جلوی انتشار آنها را بگیرد. دلیل اصلی این انتقاد، نمایش کلیشه های جنسیتی عنوان شده است.
این آگهی تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی که زنان را در حال انجام کارهای خانه نشان میدهد، توجه زیادی را به سوی خود جلب کرد و در آنجا با ادعاهایی مبنی بر تبعیض جنسیتی روبرو شد. در این تصاویر زنان در حالی مشغول اتو کردن، آموزش دروس به فرزندان یا نظافت منزل دیده میشوند که مردها در اتاق نشیمن بر روی مبل نشسته اند و استراحت میکنند. مسئولیت تولید آگهی تبلیغاتی بر عهده آژانس خلاقیت و دیجیتال «تافام گوئرین» بوده است.
منتقدان بر این باورند که هدف از ساخت این آگهی تبلیغاتی تقویت و تاکید بر روی این دیدگاه است که تمیز کردن و مراقبت از کودکان در خانه فقط وظیفه زنان است.
در ادامه این سوال مطرح میشود که آیا مردان خارج از خانه مشغول مبارزه در میدان نبرد هستند که در خانه جز استراحت و تجدید قوا هیچ وظیفه یا مسئولیتی بر عهده آنها نیست یا خیر.
سخنگوی نخست وزیری بریتانیا گفت: «هدف از ساخت این آگهی تبلیغاتی اطلاع رسانی به عموم مردم در دوران شیوع کرونا است. از آنجا که این آگهی تبلیغاتی به هیچ وجه دیدگاه ما در مورد زنان را منعکس نمیکند، ما جلوی انتشار آن را گرفتیم.»
در حالی که صنعت تبلیغات سابقه ای بس طولانی در زمینه به تصویر کشیدن کلیشه های فاحش جنسیتی دارد، سازمان استانداردهای تبلیغات (ASA) نقشی اساسی در حذف آنها ایفا کرده است. در ژوئن 2019، این سازمان قوانین محدودی را بر علیه کلیشه های جنسیتی در دنیای تبلیغات اعمال کرد. از آن جمله می توان به حضور دائمی و اجباری زن در آشپزخانه یا مردی که برای انجام کارهایش از هیچ کس کمک نمیگیرد، اشاره کرد. در نتیجه، این آگهی های تبلیغاتی با عنوان «در خانه بمانید» ناقض قوانین فوق به شمار میروند.
در پی دریافت شکایات متعدد از افرادی که این شکل پیام رسانی را بیش از حد خشک و متعصبانه دانستند، دفتر کابینه دولت مجبور شد تا از پخش یک آگهی تبلیغاتی رادیویی دست بردارد.
این آگهی تبلیغاتی رادیویی با هدف قرار دادن افرادی که در پارک مشغول دویدن هستند یا استخدام شده اند که چند ساعت در طول روز سگها را به گردش ببرند، به این موضوع اشاره میکند که آنها احتمالا مبتلا به کووید-19 هستند. در ادامه سازمان استانداردهای تبلیغات به دقت در حال بررسی آگهی های تبلیغاتی بیشتری است. از آن جمله میتوان به یک کمپین تبلیغاتی در قالب یک پوستر اشاره کرد که با اصرار فراوان از خوانندگان میخواهد «اجازه ندهند که ایستادن در صف برای خریدن یک فنجان قهوه در دوران شیوع کرونا به بهای از دست دادن جانشان تمام شود.»
mbanews.ir-مرضیه فروتن