ام بی ای نیوز: با ورود فناوری دیجیتال به دنیای تبلیغات، کارشناسان تبلیغات دیجیتال پیش بینی میکنند که در سال 2021 پنج روند اصلی زیر بر صنعت تبلیغات تسلط داشته باشند:
1- تبلیغات برنامه ریزی شده ارائه داده شده از طریق هوش مصنوعی
بزرگترین روند تبلیغاتی که در سال 2021 شکل خواهد گرفت، احتمالا فوران در انجام تبلیغات برنامه ریزی شده از طریق هوش مصنوعی (AI) با هدف اتوماتیک کردن فرایند خرید آگهی تبلیغاتی است. روند فوق این فرصت را برای برندها فراهم میکند تا حتی مخاطبان خاص تر را نیز هدف قرار دهند.
به علاوه، هر چه دامنه کانالهای مورد استفاده برای دسترسی به مشتریان گسترش یابد، مدیریت آن نیز دشوار تر خواهد شد. مدیریت سیستم عاملهای برنامه ریزی شده از طریق هوش مصنوعی این مشکل را حل میکند زیرا آنها از سیگنالهای هدفگیری و مطابقت فوری برای آگهیهای تبلیغاتی یا کمپینهای شخصی و منحصر به فرد از طریق هر کانال ویژه و مشخصی بهره میبرند.
در این حوزه، روندهای مهیجی از قبیل استفاده از جستجوی صوتی و ارسال فرامینی از این نوع برای نیل به اهداف تجاری، معرفی بلاکچین یا شبکه اینترنتی 5G احتمالا در سال 2021 رونق خواهد گرفت. همان طور که کای سولکوفسکی از نمایشگاه بازاریابی و تبلیغات دیجیتال گزارش میدهد، 40% از کاربران سیستم جستجوی صوتی در زندگی خصوصی، از آن در زمینه امور کاری نیز استفاده میکنند. به این ترتیب میتوانیم انتظار داشته باشیم که برندها به توسعه نرم افزارهای صوتی خود برای استفاده در دستیارهای صوتی علاقه نشان دهند. به این شکل، الکسا یا سیری امکان برقراری تماس آسان تر و بیشتر میان مشتریان و کسب و کارها را به وجود میآورند و باعث گسترش ارتباطات و تعاملات میان دو طرف می شوند.
در حال حاضر، وجود امکان ارائه فرصتهای جدید بیش از هر زمان دیگری برای انجام گفتگوهای هدفمند همیشه خاص با مشتریان بالقوه و فعلی با استفاده از محتوای مناسب و مرتبط، بر هیجان حاکم بر فضای تبلیغات میافزاید. ظاهرا آینده روشنی در انتظار فعالان صنعت تبلیغات در سال 2021 خواهد بود.
2- تبلیغات نمایشی
بنابر گزارشهای دریافتی تبلیغات نمایش داده قبل از شروع فیلم 15 درصد بیش از سایر اوقات دیده میشوند.
این شکل از تبلیغات به بازاریابان امکان میدهد تا با کسب تجربه از اطلاعات دیگر وبسایتهای موجود و استفاده از آنها، اقدام به ساخت آگهیهای تبلیغاتی سفارشی با توجه به اولیتهای کاربران کنند. از روش فوق معمولا تحت عنوان «بازاریابی مجدد» یاد میشود و از نظر وبسایت the drum، این روند یکی از اصلی ترین روندهای تبلیغات در سال 2021 خواهد بود.
3- تبلیغات از طریق موبایل
کارشناسان به طور قطع پیش بینی کرده اند که تبلیغات از طریق موبایل یکی از اصلی ترین روندها در سال جدید میلادی خواهند بود. به خصوص در طول دوران شیوع کووید-19، مردم بیش از هر زمان دیگری به گوشیهای تلفن همراه هوشمند خود وصل میشوند و در همین راستا برندها نیز به این موضوع واقفند. در نتیجه، میتوان انتظار داشت که ضمن پر رنگ شدن حضور کسب و کارها در دنیای گجتها، سرمایه گذاری در زمینه تبلیغات از طریق موبایل نیز افزایش یابد.
امسال قالب «داستان» بیش از دیگر فرمهای آگهیهای تبلیغاتی آن چنان محبوبیت یافته است که به تدریج شاهد استفاده اسنپ چت، واتساپ، فیسبوک، اینستاگرام و اخیرا لینکدین و یوتیوب از این فرم جذاب و پر طرفدار هستیم. به هر حال، برندها و کاربران اکنون می توانند از تولید استوریهای 15 ثانیه ای فراتر روند. اینستاگرام اجازه خلق فیلترهای اختصاصی و استفاده از آنها در استوریها به هر کاربر را میدهد. امروزه این فرصت برای برندها نیز فراهم شده است تا امکان کسب تجارب جذاب و شاد را برای مشتریانشان به وجود آورند.
همچنین تبلیغات درون بازی نیز در شرایط فعلی روند رو به رشدی را طی میکنند. اگر در سال 2020 بازی موبایلی انجام داده اید، میدانید که در مورد چه چیزی صحبت میکنیم. حتی اجبار به تماشای یک آگهی تبلیغاتی 30 ثانیه ای حین گذراندن مراحل بازی مورد علاقه خود نیز سخت است، اما بدون شک این مورد یکی از رایج ترین اقدامات سازندگان و توسعه دهندگان بازی با همکاری برندها، جهت رایگان نگه داشتن بازیهای خود به شمار میرود. از نگاه نویسندگان این مقاله، تبلیغات موبایلی احتمالا در سال 2021 نیز جایگاه خود را به عنوان یک روند تبلغاتی کلیدی برای برندها و کسب و کارها حفظ خواهد کرد.
شرکت آلمانی تحقیقات بازار «استاتیستا» با نگاهی به برنامههای پیام رسان فوری به ما میگوید که فقط واتساپ، فیسبوک مسنجر و وی چت خود در کنار هم ماهانه بیش از 4 میلیارد نفر کاربر فعال دارند. این در حالی است که به گفته مارک زاکربرگ، واتساپ به تنهایی محفلی برای رد و بدل روزانه 100 میلیارد پیام مختلف محسوب میشود. با توجه به این آمار و ارقام، میتوان از کسب و کارهای مختلف انتظار داشت که بخش اعظم بودجه خود را در زمینه تبلیغات درون برنامه ای سرمایه گذاری کنند، بنابراین کاربران ضمن چت با دوستان و اعضای خانواده خود به طور مرتب در معرض محصولات و خدمات برندها قرار خواهند گرفت.
mbanews.ir-مرضیه فروتن