ام بی ای نیوز: سال گذشته بازار کره در ایران روزهای پرفراز و نشیبی را طی کرد. بازاری که در آن به یکباره هیاهویی به پا شد و در مقطعی از زمان برخی از برندها از صحنه خارج و پس از مدتی بازگشتند. اما در چنین شرایطی بازار کره شاهد حضور 41SKU جدید در بازه زمانی آذر تا دی سال 99 نسبت به دورهی مشابه در سال 98 بود. چنین بازاری با حضور این تعداد SKU جدید شاهد کاهش اندازه حجمی نیز بوده است. گزارش ارائه شده توسط شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) نشان میدهد، این کاهش هم در کره حیوانی و هم در کره گیاهی مشهود است. در ادامه اطلاعات جامعی از این گزارش را میخوانید.
طبق بررسیهای صورت گرفته اندازه بازار کره گیاهی در ایران در بازه زمانی دوماهه آذر تا دی سال 99 نسبت به دورهی مشابه در سال گذشته در پوشش جغرافیایی emrc، 14 درصد کاهش داشته است. این تغییر در بازار کره حیوانی بیشتر بوده و بازار این محصول 25 درصد کوچکتر از دوره مشابه در سال 98 بوده است.
بررسی تغییرات بازار در مقایسه با دوره مشابه در سال 98 نشان می دهد که 10 برند جدید با 13 SKU وارد بازار این محصول شده اند. برندهای فعال در این بازار نیز 28 SKU جدید به بازار عرضه کرده اند. در مجموع از 41 SKU جدید در بازار 95 درصد (39 SKU) در بخشکره حیوانی بوده است.
بخش بندی در بازار کره ایران
بخش بندی بازار کره از جمله مواردیست که emrc آن را به دقت بررسی و اطلاعات جامعی از آن را در گزارشارائه کرده است.
اطلاعات ارائه شده از پوششجغرافیاییemrcنشان میدهد، عمده محصولات در این بازار را کره حیوانی با 92 درصد تشکیل می دهد و کره گیاهی8 درصد باقی مانده را به خود اختصاص داده است. در ادامه این بخش بندی در شهرهای مشهد و شیراز نیز بررسی شده است. اما نکته جالب توجه در این بررسیها این است که، در شهر شیراز کره گیاهی 12 درصد و در شهر مشهد کره گیاهی 13 درصد از بازار سهم کسب کردهاند؛ که در حدود 50% بیشتر از این سهم در میانگین پوشش جغرافیایی emrc است.
در این بررسی به بخش بندی دیگری از منظر وزن بسته بندی کره نیز اشاره شده است. به لحاظ اندازه بسته بندی پرفروش ترین های این بازار کرههای صد تا صد و پنجاه گرمی با سهم حجمی 46 درصد و کرههای پنجاه تا صد گرمی با سهم حجمی 40 درصد هستند؛ سایر محصولات حوزه کره 14 درصد از سهم بازار حجمی را به خود اختصاص دادهاند.
در مجموع emrc در راستای مسئولیتی که برعهده دارد در پی روشنگری در بازار ایران است تا کسب وکارها بتوانند با اطلاعات دقیق شرایط را رصد و گامهای مطمئنتری در بازار بردارند.