• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

02/20 1400


ام بی ای نیوز:
فروشگاه­ های زنجیره‌ای در شرایط فعلی جوامع نقش مهمی در تامین کالای مورد نیاز شهروندان داشته و بخصوص در دوران کرونا به لحاظ محدودیت‌هایی که در تامین کالای اساسی برای مردم ایجاد شده، نقش کلیدی این مجموعه‌ها بیشتر و البته اطمینان خاطری که در زمینه­ی تامین کالای مورد نیاز مخاطبان داشتند شاید در تمام دنیا به عنوان نقطه­ ی عطف عملکرد آنها محسوب شد.

در ایران نیز این نقش به شکل کاملاً محسوسی توسط مجموعه­های بزرگ پوشش دهی شد و در شرایط قرنطینه احساس آرامش و امنیت خرید مهمترین رویکردی بود که این فروشگاه ­ها بر اساس رسالت خود سعی کردند به انجام برسانند .

در چنین شرایطی فروش آنلاین به عنوان مهمترین وجه تمایزی که نیازمند تسریع در ثبت و ارسال سفارشها بود نسبت به عملکرد قبل این مجموعه ها مطرح شد که البته این پروسه نیازمند یکسری امور پشتیبانی کننده نظیر انبار و تامین کالا و حمل و نقل ،ارسال و سفارش اینترنتی و ...را شامل می­شود.

در همین راستا گفتگویی با یکی از مدیران یکی از فروشگاه­های زنجیره‌ای داشتیم که آنچه در ذیل می­خوانید حاصل آن است:مهدی بهمن‌آبادی، معاون برنامه­ریزی فروشگاه­های زنجیره­ای افق کوروش، به تشریح فرآیند تامین و ارسال کالا و ارائه خدمات به مشتریان در این مجموعه پرداخت .


فرایند تامین و لجستیک کالا در افق کوروش به چه صورت انجام می‌شود؟

فرایند برنامه ریزی تقاضا به این صورت است که اساس پیش‌بینی‌هایی که از بازار داریم، میزان نیاز کالا برای فروش را مشخص می‌کنیم. سپس با توجه به موجودی کالا در انبارها و استراتژی بلند مدت نگهداری موجودی در انبارها، نیاز شرکت به اقلام مختلف تعیین و این نیاز به تامین کنندگان اعلام می‌شود و آنها هم میزانی که می‌توانند تامین‌ کنند را به ما اعلام می‌کنند.

پس از این کار و قبل از آغاز هرماه، درخواست‌های نهایی شده را بارگذاری می‌کنیم و تامین کنندگان با این اقدام کاملا می‌دانند که در کدام انبار از کدام کالا و به چه میزانی نیاز داریم. پس از نهایی شدن درخواست‌ها تقاضا از طریق یک پورتال به تامین کنندگان اعلام می‌شود و در طرف دیگر تامین کننده هم میزانی که می‌تواند تامین کند را تائید می‌کند و سپس به انبارهای افق کوروش ارسال می‌شود. در انبارها هم کالاهای ارسال شده پس از کنترل کیفیت، دریافت و پذیرش می‌شود.


پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تامین کالا بر چه مبنایی زمان بندی می­شود؟

در حال حاضر دقیق­ترین پیش‌بینی که انجام و به تامین کنندگان اعلام می‌شود یک ماهه است. برنامه ما این است که این کار را توسعه و بر اساس زمانبندی 6 ماهه نیز پیش‌بینی‌های لازم را انجام بدهیم تا زمانی که با تامین کننده مذاکره می‌کنیم، با لحاظ کردن شرایط 6 ماه آینده هم باشد. البته بخشی از این کار را آغاز کرده‌ایم ولی به طور کلی این کار برای همکاری با تمام تامین کنندگان هنوز صورت نگرفته و امیدواریم که این شرایط را در آینده نزدیک بتوانیم به صورت کامل اجرایی کنیم.


شرایط دریافت و نگه داری و انبار داری کالاها که مدت زمان بیشتری نیاز به نگه­داری دارد چگونه است؟

ما در سراسر کشور 30 انبار داریم که شامل 11 انبار مربوط به زنجیره سرد و 19 انبار زنجیره خشک است که در استان‌های مختلف قرار دارند. فروشگاه‌های ما مجهز به انبار نیستند و عمده فضای این فروشگاه‌ها برای چیدمان کالا و ارائه به مشتریان استفاده می‌شود. اگرچه برخی از آنها ممکن است انبارک‌هایی داشته باشند. تامین­کنندگان، کالاها را برای انبارهای مرکزی ارسال می­کنند و وابسته به برنامه­­ریزی­های فروش، کالا از انبار مرکزی به فروشگاه­ها ارسال می­گردد.


فرایند ارسال کالا به فروشگاه ها توسط ناوگان افق کوروش چگونه سازماندهی می­شودانجام می‌شود؟

تقریبا 600 خودرو برای حمل کالا از انبارها به فروشگاه استفاده می‌شود که حدود نیمی از آن به صورت اجاره به شرط تملیک تجهیز شده و در اختیار رانندگان قرار گرفته است. این خودروها به صورت اقساطی به رانندگان داده می‌شود آنها هم اقساط را از محل در آمدی که با جابجایی کالا از انبار به فروشگاه های افق کوروش بدست می آورند به مجموعه بر می‌گردانند.

ضمن اینکه این رانندگان در دوره‌ای که با افق کوروش کار می‌کنند، از سوی مجموعه حمایت می‌شوند و کار و درآمد آنها تضمین شده است. بخش دیگری از فرایند ارسال کالا توسط افرادی صورت می‌گیرد که خود، مالک خودرو هستند و با ما قرارداد همکاری دارند. در مواقع خاص هم در صورت نیاز در کنار این پتانسیل، از شرکت‌های ترابری استفاده می‌کنیم.


با توجه به اهمیت سیستم حمل و نقل در تامین کالا ی شعب و تامین کالای مورد نیاز چه برنامه­هایی در دست اجرا دارید؟

در حال حاضر اما در حال مذاکره با برخی از شرکت‌های تولید کننده خودرو هستیم تا بتوانیم خودروهای مناسبی را خریداری کنیم که از نظر کیفیت هم پاسخگوی نیاز مجموعه باشند. تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده خودروهای مورد نیاز را تامین خواهیم کرد.

ناوگان حمل و نقل افق کوروش در حال حاضر 600 دستگاه خودرو دارد که از این میان حدود 60 درصد به شکل اجاره به شرط تملیک است. این تعداد شامل 200 دستگاه خودروی مربوط به زنجیره انتقال کالای خشک و 150 دستگاه خودروی مربوط به زنجیره انتقال کالای سرد است. در حدود 20 درصد از این ناوگان به صورت قراردادی است که به صورت دائم با ما کار می‌کنند. بخشی از فرایند انتقال هم به دلیل اینکه ممکن است نوساناتی وجود داشته باشد، در صورت نیاز از سوی باربری‌ها تامین می­شود.


برنامه ­و استراتژی آینده افق کوروش بر چه مبنایی است ؟

یکی از برنامه‌های ما این است که در ادامه بتوانیم اطلاعات بهتری را با تامین‌کنندگان به اشتراک بگذاریم و به واسطه آن شرایط مناسب‌تری برای تامین کالا ایجاد شود. همچنین برای توسعه انبارهایمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و اخیرا هم در همین راستا انباری در استان گلستان افتتاح کردیم و برای افتتاح انبار در استان‌های دیگر هم برنامه داریم. اواخر سال جاری انبار دیگری را هم در قم افتتاح خواهیم کرد. همچنین در اوایل سال آینده انبار دیگری را هم در استان کرمان راه‌اندازی می‌کنیم.


وضعیت فروش اینترنتی افق کوروش به خصوص در شرایط کرونا چگونه است؟

در زمینه فروش اینترنتی از زمانی که این کار شروع شده توانسته­ایم به بیش از چهل هزار سفارش تحویل شده در روز دست پیدا کنیم که این میزان بسیار قابل توجه است. دومین مجموعه‌ای که در حوزه فروش آنلاین FMCG فعالیت می­کند، با ما فاصله زیادی دارد. نکته قابل توجه این است که ما این کار را نزدیک به هفت ماه است که آغاز کرده‌ایم و در این مدت توسعه خوبی صورت گرفته و به زودی تعداد سفارش‌های ما به صد هزار سفارش در روز خواهد رسید. در حال حاضر حدود هشتصد فروشگاه به سامانه فروش اینترنتی ما متصل هستند.

در واقع مشتریان با مراجعه به اپلیکیشن ما می‌توانند انتخاب کنند که محصول را از اکالا تامین کنند یا از افق کوروش. اگر در شهرهایی باشند که اکالا خدمت­رسانی می­کند، با انتخاب آن به مرکز سرویس­دهی اکالا متصل می­شوند و موجودی­های آن مرکز به مشتری نمایش داده می­شود.

البته تنوع کالاها در اکالا بیشتر از افق کوروش است. در فروشگاه‌های افق کوروش به دلیل محدودیت‌ها در حدود 2100 قلم کالا ارائه می­شود.


زمان ارسال کالا حدودا چقدر است؟

مشتریان می‌توانند زمان ارسال را انتخاب کنند. سریع ترین زمان ممکن تحویل، یک ساعته است ولی مشتریان زمان­های مشخص دیگر را هم می­توانند ثبت کنند و در آن زمان کالاهای خود را تحویل بگیرند.


مریم غضنفری-mbanews.ir
امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود