ام بی ای نیوز: دیجیکالا برای هفتمین بار، نمایشگاه آنلاین کتاب را از ۲۵ اردیبهشت تا ۱۴ خرداد برگزار میکند. این نمایشگاه، قدیمیترین و بزرگترین نمایشگاه آنلاین کتاب است که دیجیکالا مجری و برگزار کننده آن است.
سجاد رسولی مدیر رسته فرهنگ و هنر دیجی کالا درباره هفتمین نمایشگاه آنلاین کتاب دیجی کالا گفت: تاریخچه برگزاری این نمایشگاه به سال 93 زمانی که گروه کتاب در دیجی کالا راه اندازی شد، باز میگردد. زمانی که به موازات برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، دیجی کالا نیز نمایشگاه آنلاین کتاب را اکران کرد. استقبال از نمایشگاه آنلاین دیجی کالا، سال گذشته و امسال که جامعه با شرایط همه گیری کرونا دست و پنجه نرم میکند با استقبال بیشتری روبرو شده است. کرونا شیوهی زندگی خیلی از افراد را دستخوش تغییر کرده است. آمار و ارقام افزایش فروش تعداد کتابها نشان میدهد دست کم نسبت به گذشته افراد بیشتری کتابخوان شدهاند. استقبال کاربران دیجیکالا از خرید آنلاین کتاب به فروردین ۱۴۰۰ باز میگردد. رکورد فروش کتاب در یک روز دیجیکالا با خرید بیش از ۵۰۰ هزار جلد کتاب در ۱۵ فروردین سال جاری شکسته شد.
رسولی در ادامه افزود: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ عناوین کتاب، نرخ رشد صددرصدی داشته است. در نمایشگاه امسال نزدیک به 90 هزار کتاب چاپی و صوتی برای عرضه ارائه شده است. این تعداد نسبت به سال گذشته رشد دو برابری داشته است. دیجی کالا حدود 1500 ناشر را در حال حاضر پوشش داده و نزدیک به 1000 فروشنده کتاب در این پلتفرم فعالیت میکنند.
رسولی درباره شعار نمایشگاه « یک دریا کتاب» گفت: تمرکز اصلی این شعار بر تعداد عناوین و تنوع کتابهایی است که دیجی کالا در این نمایشگاه ارائه کرده است. در حال حاضر شرکتهای پخش کتاب در ایران در بهترین حالت امکان پوشش نزدیک به 30 هزار جلد کتاب را دارند. فروشگاههای کتاب نیز نزدیک به 10 هزار جلد کتاب را پوشش میکنند. بنابراین دیجی کالا در حال حاضر توانسته اکثر کتابهای چرخه عرضه و تقاضا کشور را پوشش دهد. در نتیجه با این تعداد کتاب هیچ مراجعه کنندهای به این نمایشگاه دست خالی برنمیگردد.
در این نمایشگاه عناوین جدید کتابها هم از طریق بازرگانی دیجی کالا و هم فروشندگان همراه ما، به اطلاع مخاطبان میرسد. تازههای نشر سریعتر از بازار آفلاین در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. در مورد تخفیفها نیز باید بگویم: با توجه به توافقهای صورت گرفته با ناشران درصد تخفیفها متفاوت است.
در راستای این نمایشگاه دیجی کالا محتواهای جالبی را نیز تولید کرده است. از آنجایی که قانون کپی رایت در ایران نادیده گرفته شده و امکان دارد یک اثر توسط چندین ناشر ترجمه شود، برخی از ناشران از مترجمهای صاحب نامی استفاده میکنند که طبیعتا هزینههای بیشتری هم صرف میکنند، برخی دیگر از ناشران چنین مسیری را طی نمیکنند و معمولا به سراغ ترجمه کتابهایی میروند که توسط سایر ناشران پرفروش شدهاند، هزینه تمام شده این دسته مطمئنا کمتر میشود. بنابراین این سئوال همیشه از طرف مخاطبان پرسیده میشود که چرا قیمت کتابی با یک عنوان اما با دو ترجمه متفاوت است؟ دیجی کالا سعی کرده با تولید محتوای مناسب تحت عنوان خرید حرفهای بدون جانبداری نگاه کارشناسی به این موضوع داشته باشد و سئوال مخاطبان را پاسخ دهد.