ام بی ای نیوز: بستنی ساز مستقر در ایالت «ورمونت» آمریکا با وجود آن که واجد شرایط مطرح شدن به عنوان یک شرکت بزرگ است، همیشه حال و هوای یک فروشگاه محلی را داشته و حضورش در رسانههای اجتماعی چندان تفاوتی ایجاد نکرده است.
اگرچه عطر و طعم اوریجینال بستنیهای آن، Ben & Jerry’s را از سایر رقبا متمایز ساخته اما آن چه موجب برتری اش نسبت به دیگران میشود، ارزشهای شرکت است. به گفته کریستوفر میلر، مدیر استراتژی فعالیتهای جهانی شرکت، سالها پیش یکی از موسسان Ben & Jerry’s، بن کوهن، این دیدگاه را در ذهن داشت که قدرتمند ترین رابطه ای که میتوانید با مشتریان برقرار کنید، حول مجموعه ای از ارزشهای مشترک میچرخد. بستنیهای Ben & Jerry’s از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند اما آن چه باعث ایجاد حس وفاداری و عشق به برند در دل مشتریان میشود، ارزشهایی است که مدیران و کارمندان شرکت به آن اعتقاد دارند.
در رسانههای اجتماعی، این شرکت مواضع محکمی را در برابر دغدغههای عمومی اتخاذ میکند و واکنشهای سریع آن به مسائل روزمره نشان می دهند که رابطه میان کارشناسان برند و مدیرانشان در بخشهای اجتماعی تا چه حد نزدیک و صمیمانه است.
مدیر عامل شرکت، متیو مک کارتی، معتقد است که در دنیایی که روز به روز بیشتر از گذشته شفاف سازی اهمیت پیدا میکند، اگر ارزشهای خود را به گوش عموم مردم نرسانید، به طور فزاینده ای کسب و کار و برند خود را در معرض خطر نابودی قرار خواهید داد.
نکات کلیدی: 1. شفاف سازی کنید، مردم قدردان صداقت شما میشوند. 2. بازاریابی سببی باید با عمل حمایت شود.
Ocean Spray
فقط لحظه ای درنگ کافی است تا برخی موضوعات داغ دنیای اینترنت را از دست بدهید، به ویژه اتفاقاتی که هر روز در تیک تاک رخ میدهند. وقتی «ناتان آپوداکا» کلیپ معروف خود از رفت و آمد با اسکیت بورد و آبمیوه در دست منتشر کرد، هیچ نوع حضور رسمی در تیک تاک نداشت. علی رغم عدم حضور این برند نوشیدنی 90 ساله در این پلتفرم، ویدئوی فوق ظرف مدت چند روز در رادار تیم دیجیتال آن قرار گرفت.
Ocean Spray به جای از دست دادن این فرصت، خود را با این لحظه ویروسی وفق داد. کریستینا فرزلی، رئیس ارتباطات و امور جهانی شرکت در مصاحبه با وبسایت خبری تحلیلی «Entrepreneur» گفت: «ما به ارزیابی و اجرای یک مدل بازاریابی خاص نپرداختیم بلکه فقط خیلی سریع سعی کردیم تا به این موج و مکالمه به وجود آمده بپیوندیم.»
بلافاصله پس از انتشار این ویدئو، مدیر عامل شرکت، «تام هایز» در قالبی اقدامی تقدیر آمیز، آپوکادا را با یک کامیون آب تمشک شرکت غافلگیر کرد تا او دیگر بتواند از این پس با این خودروی سالم به سر کار خود رود.
گوش دادن برندها به مسائل اجتماعی و ردیابی لحظه به لحظه دنیای اینترنت برای آنها این فرصت را فراهم میکند تا به سرعت لحظات ویروسی را تشخیص دهند.