• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

04/27 1400


ام بی ای نیوز:
برندهای قدیمی با شرایط حال حاضر بازار حرفه‌ای تر از دیگران برخورد می‌کنند. آنها در تلاش هستند که شرایط را مدیریت و عملکرد درستی را برای ماندگاری اجرایی کنند. شرکت صنایع غذایی کامبیز که چندی‌ست فعالیت آن از مرز 50 سال گذشته‌است یکی از برندهای فعال در بازار امروز است.

ام بی ای نیوز؛ با "محمد پیروز حمیدی یکی از بنیانگذاران شرکت صنایع غذایی کامبیز"به گفتگو نشسته تا از شرایط حال حاضر بازار و روند حرکتی برند کامبیز اطلاعاتی را بدست بیاورد. در ادامه این گفتگو را بخوانید. این گفتگو در سال 97 تهیه و مجددا بازنشر شده است.


از سابقه کامبیز برایمان بگویید؟

سابقه‌ی فعالیت کامبیز به 50 سال گذشته باز می‌گردد. سالی که به همراه دوست و شریکم محمد فروزانفرد پایه‌های اولیه شرکت صنایع غذایی کامبیز را در کارگاهی کوچک پی ریزی کردیم. هر دو ما از فعالیت در کار قبلی‌مان آسیب دیده و با داشتن بدهی کار جدید را شروع کردیم. بنابراین برای شروع؛ زمانی را صرف پرداخت بدهی‌ها و رسیدن به نقطه صفر کردیم. نقطه‌ای که رسیدن به آن فقط به واسطه اعتبار و همفکری که داشتیم، امکان پذیر بود. اعتباری که تابحال آن را حفظ و با ارائه محصولات باکیفیت به مشتریانمان نشان داده‌ایم.


در حال حاضر کامبیز چند دسته کالا به بازار ارائه می‌کند؟

در حال حاضر 60 قلم محصول با برند کامبیز در بازار موجود است. فرمولاسیون برخی از محصولات منحصر بفرد کامبیز بوده و نمونه آن را نمی‌توان در بازار یافت. در همین راستا کامبیز به تازگی سس بر پایه انار را با نام هزاریاقوت به بازار ارائه کرده است. سبد محصولات کامبیز روز به روز در حال گسترش بوده و مخاطبان منتظر محصولات جدید باشند. محصولاتی که بخشی از آنها از مرز بازارهای داخلی گذشته و به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.


کدام محصول از کامبیز برای اولین بار وارد بازار شده است؟

کشک اولین محصولی‌ست که با نام برند کامبیز وارد بازار شده ‌است. محصولی که در حال حاضر نیز بسیاری از مخاطبان؛ کامبیز را با کیفیت بالای آن می‌شناسند. البته رب انار، آبغوره و رب گوجه فرنگی نیز از محصولات اصلی برند کامبیز هستند که به مرور در سال‌های مختلف راهی بازار شده‌اند.


کامبیز به تازگی طرح بسته‌بندی‌های خود را تغییر و حضور فعال‌تری در عرصه تبلیغات دارد، درباره علل این تغییرات برایمان بگویید؟

زمان تغییر کرده و دیگر بازار منحصربفرد نیست.هر روز رقبایی جدیدی وارد بازار می‌شوند که سهمی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین برای ماندگاری و ارتباط بیشتر با مخاطبان لازم بود، کامبیز نیز تبلیغاتی را داشته باشد. به روزرسانی طرح بسته‌بندی‌ها نیز با همین هدف اجرایی شده که تابحال بازخورد خوبی را نیز دریافت کرده‌ایم. البته در حال حاضر نوسان قیمت چالش‌هایی را بوجود آورده که فعالیت را نه تنها برای کامبیز بلکه برای تمامی برندها مشکل کرده است.


از چالش‌ها برایمان بگویید؟

یکی از چالش‌های مهم این روزها تامین مواد اولیه است. بطور مثال ما برای تهیه رب از بهترین گوجه فرنگی استفاده می کنیم. که هر روز قیمتش تغییر و افزایش پیدا کرده و کمیاب شده است. بسته بندی نیز از چالش‌های دیگر اکثر تولید کنندگان است . هزینه بسته بندی به یکباره بشدت بالا رفته است. برای نمونه هزینه هر قوطی رب گوجه با درب آسان باز شو بالای سه هزار تومان است.در نتیجه قیمت تمام شده افزایش می‌یابد و ما نیز مجبور هستیم برای تامین هزینه‌ها افزایش قیمت دهیم. این روند ادامه داشت تا اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد صادرات گوجه فرنگی ممنوع است. اما با تمام این اقدامات ما با کمبود گوجه فرنگی در بازار مواجه و مجبور به خریداری مواد اولیه با قیمت بالا و کیفیت نا مناسب شده ایم .

در حال حاضر فروشندگان از ما می‌خواهند که قیمت گذاری نکرده و آنها خود قیمت را تعیین کنند. که البته شیوه عملکردی رایج در دنیاست. در اکثر کشورها فروشندگانی که محصول را به مصرف کننده ارائه می‌دهند، قیمت را تعیین می‌کنند. اما در ایران این تولیدکنندگان هستند که باید قیمت را تعیین و برروی بسته بندی محصول درج کنند. برخی فروشندگان در شرایط امروزی به خاطر افزایش هزینه‌ها بر روی قیمت محصول برچسب زده و با قیمت جدید محصول را می‌فروشند. این نکته نیز حائز اهمیت است: افزایش هزینه‌ها به حدی بوده که فروشندگان نیز باید از طریقی بودجه خود را تامین کنند. آنها یا باید از تولیدکنندگان حاشیه سود بیشتری درخواست کنند یا با قیمت جدید محصول را ارائه کنند. چنین روندی هم باعث آسیب به تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان شده است. در مجموع شرکت کامبیز با تمام مشکلات پیش آمده همچنان با قدرت در حال تولید است. اما به مرور ناچار به افزایش قیمت تحت نظارت دولت هستیم. چون باید محصول وارد بازار شود. کمبود محصول در بازار مردم را نگران کرده است. اکثر مردم اگر محصول در قفسه‌های فروشگاه‌ها با نرخ بالاتر هم باشد، احساس امنیت می‌کنند. در صورت نبود محصول مردم هر محصولی را با هر قیمت خواهند خرید. احساس عدم امنیت باعث ذخیره سازی در انبارها در خانه‌‌های مردم شده است. ذخیره سازی آفت بزرگی‌ست که آسیب جبران ناپذیری را به بازار وارد می‌کند. و تقاضای اینگونه تعادل عرضه را بر هم می زند.


برخی از تولیدکنندگان در شرایط حال حاضر از محصولات خود کم و یا سایز بسته بندی خود را کم کرده‌اند، آیا با این استراتژی موافق هستند؟

این اتفاق برای اولین بار نیست در بازار ایران رخ می‌دهد. اگر به یاد داشته باشید، چندسال پیش دولت به یکباره هزینه‌ی حامل‌های انرژی را افزایش داد. افزایشی که تولیدکنندگان را با چالش روبرو کرد و تولید سخت شد. در همان موقع هم برخی از برندها به دلیل تامین هزینه‌های خود از کیفیت و حجم محصولات خود کم کردند. به نظرم این شیوه عملکرد؛ از هر لحاظ چه اقتصادی و چه اخلاقی کار درستی نیست و تولیدکننده‌ای که در شرایط بحران دست به چنین کاری می‌زند اعتبار خود را از دست خواهد داد.


آیا افزایش تولید داشته‌اید؟

تقاضای بازار افزایش یافته و هر چقدر تولید می‌کنیم، وارد بازار می‌شود. درنتیجه تا حد توان تولید را افزایش داده‌ایم. امیدواریم شرایط رو به بهبود باشد. در حال حاضر مردم چون اطمینانی به آینده ندارند، محصولات را با هر قیمتی که در بازار باشد خریداری می کنند.


با توجه به سابقه فعالیت و تجربه تان ، آیا شرایطی همانند شرایط حال حاضر بازار را قبلا دیده‌اید؟

50 سال فعالیت در بازار ایران باعث شده نوسانات مختلفی را ببینم. اما شرایط حال حاضر در مقایسه با قبل سخت‌تر است. شاید بتوان گفت: تابحال شرایطی به این شکل را ندیده‌ام. من دوران جنگ نیز تولیدکننده بودم اما در آن دوران این احساس عدم امنیت در مردم وجود نداشت. دولت باید به مردم اطمینان بدهد که در هر شرایطی محصولات آنها را تامین خواهد کرد. این عدم اطمینان باعث آسیب مردم شده است. قیمت‌ها لحظه‌ای بالا می‌رود و هیچ تولیدکننده‌ای امکان برنامه‌ریزی را ندارد.


از بیلبوردهای حمایتی کامبیز برایمان بگویید؟

چندی‌ست بیلبوردهایی را با شعار "روزهای سخت را کنار هم تجربه کرده‌ایم" در جهت ایجاد همدلی و امید به آینده در سطح شهر اکران کرده‌ایم. قصد داشتیم به مردم بگوییم: در کنار هم از شرایط پیش آمده گذر خواهیم کرد. شرایطی که باعث عدم اعتماد مردم شده است. در تلاش هستیم، اعتماد مخاطبان‌مان را جلب کنیم و بگوییم که در هر شرایطی هوادار آنها هستیم. در این شرایط باید اصول انسانی را رعایت کرد و تنها به فکر خود نبود.


از همکاران حوزه فعالیت‌تان اطلاع دارید؟

بله، متاسفانه شرایط هیچ کس خوب نیست. برخی از آنها که جوانتر هستند، تعطیل کرده و برخی دیگر با ظرفیت خالی و برای دیگران کار می‌کنند و در حال بسته بندی محصولات کارخانه‌های دیگر هستند. چون خودشان قادر به تولید نیستند.


فعالیت در حوزه صادرات را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

صادرات نیز سخت شده است. مشکل اصلی بخاطر تحریم ها و کم شدن شرکت‌های حمل و نقل است که باعث افزایش قیمت بسیار زیاد و کمیاب شدن کانتینر جهت ارسال بار شده است . از طرفی هم بی ثبات بودن نرخ ارز و تغییر سیاست‌های صادراتی از طرف دولت باعث مشکلات دیگری شده است.


در کنار فعالیت‌های اقتصادی، برند کامبیز مدت‌هاست فعالیت خیریه‌ای را نیز انجام می‌دهد، در این باره توزیع بفرمایید؟

مجموعه کامبیز بر اساس خط مشی اصلی خود که همان تلاش برای ایجاد جامعه ای سالمتر و شادتر می باشد و همچنین ایفای نقش هر چه بهترخود در زمینه مسئولیت پذیری اجتماعی از سال 94 با هدف حمایت از محیط زیست و کمک به عزیزان نیازمند به حمایت از نهاد مردمی بازیافت امید شتافته و فعالیت خود را بعنوان اسپانسر این طرح آغاز نمود. در حال حاضر بیش از 500 نقطه جمع آوری در سراسر کشور دایر شده است که اکثرا در تهران قرار دارند. تاکنون بیش از 120 تن در بطری از سطح جامعه جمع آوری گشته که ماحصل آن 305 دستگاه ویلچر اهدایی به توان یابان نیازمند شده است. با شروع فصل پاییز و سختر شدن شرایط اقتصادی برآن شدیم که با کمی تغییر رویکرد اقدام به تهیه اقلام ضروری تری از نیازمندان از جمله پوشک برای سنین مختلف نماییم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و قرار گرفتن در جریان گزارشات و فعالیت های صورت گرفته در نهاد مردمی بازیافت امید به دوستان توصیه می کنیم به صفحه این نهاد مردمی مراجعه نمایند .


چه توصیه به برندهای دیگر برای ماندگاری در بازار حال حاضر دارید؟

هر برندی متناسب با حوزه فعالیت خود باید برنامه‌ریزی کند. به نظرم بهترین راهکار کاهش هزینه‌هاست. برندها در شرایط حال حاضر باید کمتر به سود خود فکر کنند و با کاهش سود ماندگاری خود را در بازار تضمین کنند. به هرحال امیدوارم شرایط بهتر شود. البته بازگشت به گذشته زمان‌بر است و باید صبور بود. در این شرایط برخی از برندها با برنامه‌ریزی درست سود بالایی را هم بدست می‌آورند اما برخی دیگر سوءاستفاده می‌کنند که چنین برندهایی هیچ گاه در بازار ماندگار نمی‌شوند.



امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود