ام بی ای نیوز: کانال ها و وبسایت های فراوان موجود و سیل عظیم نورسیده ها در هر ساعت، انتخاب یک مسیر مطمئن برای دستیابی به مخاطب مدنظر در تبلیغات دیجیتالی را دشوار ساخته است. مضاف بر این، پاسخ امروز ممکن است فردا دیگر در میان گزینه ها نباشد.
شبکه های اجتماعی به عنوان یک منبع محبوب و البته در دسترس اخبار و مسائل روزانه به شدت با بی اعتمادی کاربران خود مواجه هستند. بررسی ها نشان می دهد که حدود 80 درصد از کاربران اعتماد خود را به شبکه های اجتماعی از دست دادهاند. این آمار خطرات تثبیت یک برند در شبکه های اجتماعی را به مدیران و بازاریاب ها یادآور می شود. از سوی دیگر شرکتها و افراد تلاش فراوانی جهت معطوف کردن نگاه کاربران به کالا و خدمات در این شبکه ها صورت می دهند که اغلب اوقات احساس مزاحمت و آزار را یادآور می شود. به همین منظور شرکت Apple در آخرین ورژن IOS، تمهیداتی را اندیشیده تا بسیاری از این نوتیفیکیشن های تبلیغاتی را پیش از ظاهر شدن بر روی صفحه گوشی شما حذف کند؛ شاید بتوانید به بخشی از زندگی روزمره خود برسید. حال اگر به موارد فوق، ناشکیبایی مخاطبان در هنگام مواجهه با مطالب و نوتیفیکیشن های نامربوط را هم اضافه کنید، میتوانید به چالشهای این فرآیند بیش از پیش آگاه شوید.
با وجود چالشهای فوق به نظر می رسد پوش نوتیفیکیشن های مرورگرها توانسته اند به عنوان راهی موثر برای تامین نظر مخاطبان فضای دیجیتال ابراز وجود کنند. ناشران آنلاین تبلیغات، پوش نوتیفیکیشن ها را به سبب ارسال سریع و محتوای کوتاه با ظرفیت هدایت مستقیم ترافیک ارگانیک به سوی وبسایت مدنظر ترجیح میدهند. آمار ارائه شده در این زمینه بسیار جالب و خواندنی است. حدود 70 درصد از کاربران مرورگرها به عضویت پوش نوتیفیکیشن های خاص درآمده اند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن از تازه های موضوع مورد علاقه خود آگاه شوند.
اما چه چیزی پوش نوتیفیکیشن ها را تا این حد محبوب کرده است؟ شاید در مقام نخست آنی بودن این نوتیفیکیشن قرار بگیرد. انسان بالذاته علاقه دارد اولین کسی باشد که از خبری خاص آگاه میشود. این همان کاری است که پوش نوتیفیکیشنها برای ما انجام میدهند؛ فارغ از اینکه مرورگر شما بسته یا باز باشد. علاوه بر ویژگی فوق نوتیفیکیشن مرورگرها قابلیت شخصی سازی نیز دارند. با بررسی میزان درگیری مخاطبان در مسائل خاص، ناشران به تدریج میتوانند مسائل مورد علاقه هر فرد را مشخص کرده و محتوایی کاملا مرتبط ارسال کنند. در نهایت هم تاکید می کنیم که پوش نوتیفیکیشن ها توانایی هدایت مستقیم ترافیک ارگانیک به وب سایت انتشار دهندگان و البته کسب درآمد از طریق برندها را به صاحبان کسب و کار هدیه می دهند.
در این زمینه شاید تشریح فعالیت شرکت Farmers' Almanac و موفقیت های حاصله از پوش نوتیفیکیشن ها مفید باشد. آنها یک ناشر سنتی هستند که حالا از این ابزار جدید برای کسب درآمد استفاده می کنند. این ناشر 200 ساله به کمک ارسال پوش نوتیفیکیشنها برای مخاطبان توانسته روح تازهای در محتوای همیشه به روز خود بدمد. به کمک این ابزار حالا این روزنامه یک مقاله کاملا مرتبط و شخصیشده برای مخاطبان ارسال میشود. فرانک پاگانون، مدیر دیجیتال مارکتینگ، ادعا میکند به کمک این ابزار ترافیک سایت و درصد درگیر شدن مخاطبان به طور چشمگیری افزایش یافته است. بر اساس اعداد و ارقام منتشر شده، این شرکت موفق شده به کمک ایمیل و پوش نوتیفیکیشن ها درآمد ماهانه خود را 110 درصد افزایش داده و در عین حال میزان شکایات از بیربط بودن مقالات و عدم درگیری مخاطبان را کاهش دهد.
به سبب وجود اعتماد در مخاطبان نسبت به پوش نوتیفیکیشن ها، بازاریاب های برند میتوانند به کمک ناشری مطمئن موفقیت در دسترسی دقیق به جامعه هدف را افزایش دهند. در این مسیر به سبب وجود سابقه علائق مخاطبان، تبلیغات برای افرادی ارسال خواهد شد که پیشتر به این زمینه توجه نشان دادهاند. برخلاف تبلیغات وبسایتی که بر پایه نرخ بازدید قیمتگذاری میشوند، پوش نوتیفیکیشنها بر پایه CPC (هزینه بر اساس هر کلیک) کار میکنند؛ بنابراین بسیار اقتصادی هستند.
به نظر میرسد با توجه به محتوای فوری و کوتاه پوش نوتیفیکیشن ها و مزایای اقتصادی آنها به یکی از قویترین ابزارهای بازاریابی تبدیل خواهند شد. این امر سبب خواهد شد که با حذف واسطه ها اعتماد مخاطبان نیز افزایش پیدا کند.