ام بی ای نیوز: ادغام دو شرکتReWise و بازارنگر در صنعت تحقیقات بازاریابی ایران خبر تازهای است که توجه بسیاری از فعالان این حوزه و برندهای استفاده کننده خدمات این صنعت را به خود جلب کرده است. بر آن شدیم دربارۀ این ادغام و پیامدهای آن گفتوگویی با سرکار خانم پریسا پروشانی، مدیرعامل شرکتREWISE & BAZAARNEGARداشته باشیم که در ادامه میخوانید.
دربارۀ ادغام دو شرکت بازارنگر وReWise بگویید؟
وقتی ۲۸ سال پیش بهصورت حرفهای وارد صنعت تحقیقات بازاریابی شدیم، این باور را داشتیم که مشارکت با سایر آژانسها میتواند خروجی بهتری برای بازار ایران داشته باشد. ما بر این باوریم که دو شرکت فعال در حوزۀ تحقیقات بازاریابی که سالهاست فعالیت میکنند، هرکدام نقاط قوت و ویژگیهای منحصربهفردی از نظر دانش، تجربه و تواناییهای نیروهای انسانی دارند. بر همین اساس، ادغام دو تیم به همافزایی بیشتر کمک بسزایی خواهد کرد. البته هر تیمی نقاط قوت و ضعف خود را دارد و تیمها با اگاهی از این نقاط قوت و ضعف میتوانند روند رو به تکاملی را طی کنند.
شعار شرکت جدید ما نیز مصداق ضربالمثل «یک دست صدا ندارد» است. در یک ارکستر، یک ساز میتواند بهتنهایی موزیک بنوازد و زیباییهای خاص خود را داشته باشد، اما وقتی دونوازی و چندنوازی اتفاق میافتد، هارمونی زیباتری شنیده میشود. درمجموع، به نظرم این همافزایی و این ترکیب، خروجی ارزشمندتری برای صنعت خواهد داشت.
این ادغام برای صنعت تحقیقات بازاریابی ایران چه دستاوردهایی خواهد داشت؟
این ادغام یک حرکت رو به جلو است. صنعت تحقیقات بازاریابی در ایران با وجود قدمتی حدود ۳۰ سال هنوز به توسعه و گسترش نیاز دارد. معمولاً کارکنان در ایران پس از چند سال فعالیت از شرکت مادر جدا و خودشان شرکتهای مستقل و کوچکتری تأسیس میکنند. ما قصد داریم این روند بهصورت معکوس اتفاق بیفتد و شرکت ها بهجای جدایی، تواناییهایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا با هم قویتر در بازار حرکت کنیم و به نیازهای بازار و مشتریان به بهترین نحو پاسخ دهیم. چنین فعالیتی یک حرکت معکوس است که من در این 28 سال سابقۀ فعالیت در عرصۀ تحقیقات بازاریابی ندیدهام.
نمونههای خارجی چنین ادغامی را هم بررسی کردهاید؟
نظیر این حرکت، در شرکت های خارجی نیز به وقوع پیوسته است. البته خیلی از شرکتهایی که ترکیب شدهاند در سطح بینالمللی فعالیت میکنند و فراگیرتر هستند، اما در بازار ایران نمونههای چندان زیادی وجود ندارد و امیدوارم حرکت ما به نوعی انگیزه ایجاد کند برای اینکه بهجای جداشدن اعضای یک گروه و تأسیس شرکتهای جداگانه، شرکتها با یکدیگر ترکیب شوند. شاید بتوانیم به این سمت برویم که تخصصیتر عمل کنیم و پاسخگوی یکسری نیازها از مشتریانمان باشیم، نیازهایی که تاکنون در بازار پاسخ داده نشدهاند.
میتوان گفت در واقع این ادغام پاسخی به آن نیازها بوده است؟
صددرصد. من همیشه از مشتریانمان این را شنیده بودم، اما تواناییهای ما برای پاسخگویی به این نیازها محدود بود؛ چراکه نیروی انسانی و فضا محدود بود و ما همیشه نمی توانیم در زمانی که مشتریان احتیاج دارند، پاسخگوی نیازهایشان باشیم. اما پس از ادغام بهتر میتوانیم به این نیازها پاسخ دهیم. البته هدف ما این نیست که تمام مشتریانی را که در بازار قرار دارند به مشتریان خودمان تبدیل کنیم، بلکه هدف ما این است که به بهترین وجه پاسخگوی نیازهای همین تعداد محدود مشتریان دو مجموعه باشیم و تخصصیتر عمل کرده و خروجی های موثرتر در راستای برآوردن اهدافشان تولید کنیم.
درواقع نمیتوانیم همزمان هم خیلی گسترده شویم و هم به بهترین وجه پاسخگوی نیاز مشتریان باشیم. هدف ما این است که از تواناییهایمان در راستای ارائۀ خدمات موثرتر و بهروز استفاده کنیم.
آیا در این همکاری از روشهایی که قبلاً در بازار استفاده نشده استفاده خواهید کرد؟
در چند ماه آینده تا پایان سال جاری، خیر. چون ما در چند ماه آینده احتیاج داریم مقدمات موفقیت این ادغام را فراهم کنیم. برنامۀ ما فعلا این است که بتوانیم از نظر سازمانی و داخلی هماهنگ شویم و برای مشتریهای ثابت خود، با همان اقداماتی که قبلاً انجام میدادیم، با کیفیت بهتر، خروجیهای بهروزتر و گزارشهای کامل تر و قابل استفادهتر ارائه کنیم. اما در آینده استفاده از تکنولوژیهای جدیدتری را که در سطح بینالملل استفاده میشوند اما در ایران کمتر شناخته شده هستند، در برنامههای خود داریم.
جذب نیرو هم خواهید داشت؟
بله حتماً جذب نیرو خواهیم داشت. ما توانستیم تعداد زیادی از نیروهایمان را که سالهاست در کنارمان هستند، حفظ کنیم. در کنار چنین نیروهایی از نیروهای به روز، با استعداد و متعهد جدید هم استقبال میکنیم.
آیا شرکت در ماههای آینده گسترش پیدا خواهد کرد؟
فعلاً برنامهای برای گسترش، جز مواردی که خدمتتان عرض کردم، نداریم. در حد نیازهایی که داریم، نیرواستخدام خواهیم کرد.
یکی از سؤالاتی که در ذهن خیلی از مخاطبها شکل گرفته بود نام این شرکت است که با توجه به سابقهای که «بازارنگر» داشت، چرا نام این شرکت در ترکیببندی اسم جدید، اول نیامد؟
تقدم و تأخری وجود ندارد. ما برای تمامی تصمیم گیری هایمان از مشاوران متخصص در حوزه برندینگ کمک گرفتیم. طبق تحقیقات، مطالعات و بررسی های انجام شده آنها نتیجه گرفتیم که نام شرکت به همین صورتی که میبینید آورده شود؛ چون هر دو مجموعۀ «بازارنگر» و «ReWise» خوشنام هستند و سابقۀ موثر حضور در بازار دارند، با توجه به ارزش ویژه برند بالای هر دو نام، توصیه بر این بود که از هر دو نام در کنار هم استفاده کنیم و تقدم و تأخر آن نیز به دلیل زیبایی چیدمان هویت برندمان است. چرا از این ترکیب بندی این برداشت نمی شود که بازارنگر تکیه گاه استواریست که از مجموعه دیگر حمایت می کند.
نیروهای داخلی چطور استقبال کردند؟
اصولاً در ابتدا برای نیروهای داخلی چنین ادغامی راحت نیست، اما ما سعی کردیم با جلساتی که با نیروهای هر دو مجموعه داشتیم، اهدافمان را برای کارکنان تشریح کنیم. بالاخره هر تغییری با یکسری عکسالعمل مواجه است. ولی مجموعاً فکر میکنم این تغییر نتیجۀ خوبی به همراه خواهد داشت و کارکنان هم خیلی سریع خودشان را با این شرایط هماهنگ کردهاند.
مشتریان چه عکسالعملی داشتهاند؟
وقتی خبر این ادغام بهصورت عمومی منتشر شد، واکنشهای مثبتی دریافت کردیم و اکثر مشتریان استقبال کرده، ما را تشویق کرده و در انتظار برنامههای بعدی ما هستند.
چقدر به جوانترها که در این بازار هستند توصیه میکنید با شرکتهای بزرگتر ادغام شوند و بتوانند تواناییهای خود را به اشتراک بگذارند؟
این روند به دو طرف بستگی دارد. درواقع کسی که تازه وارد بازار تحقیقات بازاریابی شده و شرکتی تأسیس کرده، شاید سالها طول بکشد تا بتواند از نظر سابقه و تجربه، تخصص و مهارت پرسنل، اندازۀ شرکت، کیفیت خروجیها و... به پای شرکتهای باسابقه و بزرگ برسد. یکی از اتفاقات خوبی که میتواند در حوزۀ فعالیت کاری ما رخ دهد، تخصصیشدن در یک حوزه است که متأسفانه این اتفاق هنوز رخ نداده است. مثلاً تخصصیشدن در حوزۀ خودرو، الکترونیک، خوراکیها و... است. من فکر میکنم ما باید به این سمت برویم که تواناییهایمان را کنار هم قرار دهیم تا خروجی های موثرتری برای مشتریهایمان.فراهم کنیم.
بهعنوان سؤال آخر، آیا مخاطبهای ما در آیندۀ نزدیک خبر جدیدی از مجموعۀ شما میشنوند؟
نه خیلی دور، نه خیلی نزدیک. احتمالاً در سال 1401 خبرهای جدیدی برای مخاطبان داشته باشیم. ما برای اینکهبتوانیم از نظر سازمانی منسجمتر عمل کنیم و حرکتهای جدیدی را در بازار شروع کنیم، نیاز به فرصت داریم.
و نکتۀ آخر؟
صنایع مارکتینگ، برندینگ، تبلیغات، تولید و توسعه محصول و ... بهنوعی مصرفکنندۀ صنعت تحقیقات بازاریابی هستند. در واقع ما به این صنایع کمک میکنیم با درک و شناخت بهتری نسبت به بازار و مخاطبین خود فعالیت های خود را انجام دهند. برخی مواقع پیش میآید که مشتریها نمیدانند که باید با خروجیهای ما چهکار کنند و برایشان شفاف و مشخص نیست که چه بهره ای میتوانند از آن ببرند. بنابراین، در اولین قدم قصد داریم یک گام به متخصصان این صنایع نزدیکتر شویم و راهکارهای عملیاتی تری را به آنان ارائه کنیم.