• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

09/7 1400

هفته گذشته پنجاه‌ودومین نشست سرمایه‌گذاری شتابدهنده کارایا با همراهی باشگاه سرمایه‌گذاران فرشته دیجی‌نکست برگزار شد. در بخش اول برنامه، امیر صالحی، مدیرعامل دیجی‌نکست در خصوص اهمیت خلاقیت و نوآوری در ایجاد یک کسب‌وکار نوپا صحبت کرد. او با استناد به اینکه تکراری بودن ایده‌های استارتاپی، سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر را گلایه‌مند می‌کند، بیان کرد که در این مسیر راه‌حل دیگری جز نوآوری نداریم.
نکته‌ای که صالحی اشاره داشت اهمیت نقش سرمایه‌گذاران در این ارتباط دو طرفه میان سرمایه‌گذار و کارآفرینان نوپا است. صالحی گفت: «آيا سرمایه‌گذاران علت رد یا قبول یک ایده‌ی استارتاپی را به شرکت‌های نوپا توضیح می‌دهند و برای توضیحات خود دلیل می‌آورند؟ نقش پررنگ سرمایه‌گذاران در جهت‌دهی به یک استارتاپ برای رسیدن به نوآوری و فاصله گرفتن از ایده‌های تکراری، غیرقابل چشم‌پوشی است.»
مدیرعامل دیجی‌نکست با تاکید به نقش پررنگ سرمایه‌گذاران خطرپذیر، این مجموعه‌ها را به جنبشی دعوت کرد و بیان کرد: «ما سرمایه‌گذاران باید نوآوری را در مسیر کارآفرینی خلق کرده و توسعه دهیم، راهی برای ماندن جوانان کارآفرین مستعد و باانگیزه در کشور فراهم آوریم و بستر مورد نیاز برای ایجاد کسب‌وکارشان را ایجاد کنیم.»
در قسمت دیگری از برنامه سه استارتاپ «آزِتو»، «آرکپچا» و «امواج بصیر» محصول، بازار و مدل درآمدی خود را برای جذب سرمایه به سرمایه‌گذاران حاضر در جلسه شرح داده و خوشبختانه برای هر سه این استارتاپ‌ها سرمایه‌گذار علاقه‌مند در جلسه حضور داشت که خواهان جلسات بیشتر با آن‌ها بودند.

در بخش سوم برنامه، پنلی با حضور «حمید محمدی» و «علیرضا کامرانیان‌فر» از دیجی‌کالا و «رضا روحی» و «شاهین شرقی» از کارایا برگزار شد. اولین سوال از عضو هیئت موسس کارایا (رضا روحی) در خصوص پارامترهای اخلاقی یک سرمایه‌گذار فرشته پرسیده شد که روحی اشاره کرد مسئله‌ مهم و با اولویت اخلاقی برای یک سرمایه‌گذار فرشته، «کم اهمیت بودن مسائل مالی و اهمیت ویژه به انتقال دانش و تجربه» است.

حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا در خصوص حال‌وهوای سرمایه‌گذاری در زمان تاسیس دیجی‌کالا به عنوان یکی از اولین استارتاپ‌هایی که جذب سرمایه کرد، صحبت کرد. وی همچنین از علت تاسیس دیجی‌نکست گفت: «تاسیس دیجی‌نکست دو علت عمده داشت؛ اولین علت این بود که مسائلی در دیجی‌کالا مطرح می‌شد چاره‌یابی نمی‌شدند. این مسائل را باید به جوانان و کارآفرینان علاقه‌مند اعلام می‌کردیم که ما را یاری کنند. علت دوم این بود که فرصت‌هایی در بازار وجود داشت که دیجی‌کالا از آن‌ها غافل بود در حالی که به ذهن کارآفرینان جوان رسیده و امکان پیاده‌سازی و توسعه آن وجود داشت. بنابراین تصمیم گرفتیم میدان را کمی بازتر کنیم تا جوانان هم در آن حضور داشته باشند.»
شاهین شرقی عضو هیئت امنای کارایا در بخش صحبت‌های خود گفت که استارتاپ یک نهاد است که فرهنگ اجتماعی جدیدی را ایجاد می‌کند. وی افزود: «برای مثال فرهنگی که دیجی‌کالا در جامعه ایجاد کرد خرید کردن به صورت آنلاین بود که این اعتمادسازی تا حد بسیار خوبی ایجاد شده است. من این نوع نگاه را به جوامع استارتاپی توصیه می‌کنم، یعنی قبل از ایجاد یک استارتاپ لازم است در خصوص فرهنگ و تغییری که در جامعه ایجاد می‌کند تفکر بسیار شود.»
علیرضا کامرانیان‌فر به عنوان مدیرکل توسعه‌دهنده کسب‌وکار دیجی‌کالا نیز در خصوص وجه تشابه و تفاوت‌های یک سرمایه‌گذار شرکتی و یک سرمایه‌گذار فرشته صحبت کرد و با اشاره به تجربیات دیجی‌کالا در خصوص دیجی‌کالافرش، فیدیبو و دیجی‌پی گفت:‌«با کمی نوآوری می‌شود استارتاپ جدیدی را خلق کند و نیاز جدیدی که در بازار ایجاد شده است را پاسخ داد.»
سرمایه‌گذاری آن‌ هم به صورت شخصی و در غالب سرمایه‌گذاری فرشته یکی از موضوعاتی است که به تازگی در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شتابدهنده‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر رونق گرفته است. دیجی‌نکست نیز به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا در مهر ۱۴۰۰ از باشگاه سرمایه‌گذاران خطرپذیر خود با عنوان «Next Angels» رونمایی کرد. در حال حاضر در این برنامه مدیران و مدیران ارشد گروه دیجی‌کالا می‌توانند به صورت شخصی در استارتاپ‌های فعال در دیجی‌نکست سرمایه‌گذاری کنند که به زودی این امکان برای سایر کارمندان و افراد خارج از مجموعه فراهم می‌شود.
امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود