• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

09/21 1400

ام بی ای نیوز:
شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی 15 آذرماه 1400 با حضور صاحب نظران و مسئولین با تاکیید بر استفاده از دستاوردهای جهانی در حوزه­یوسیع انواع نشربرگزار شد.

"فرشاد مهدی‌پور "در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی گفت: روابط‌عمومی‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف در مواجهه با اخبار جعلی با پاسخگویی و روشنگری سریع می توانند نقش بسزایی در چرخه نظام اطلاع رسانی داشته باشند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در جمع مدیران و کارشناسان حاضر در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ که دوشنبه 15 آذرماه از سوی انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران در سالن همایش های مدیریت صنعتی ایران برگزارشد، ضمن بیان این مطلب افزود: در عصر حاضر که چالش ها و گشایش های بسیاری در عرصه اطلاع رسانی و چرخه اطلاعات با توجه به رشد فزاینده فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی بوجود آمده است، اثرگذاری روابط‌عمومی‌ها در تولید محتوای مناسب بسیار برجسته و مهم است.



مهدی پور نقش روابط‌عمومی‌ها را فراتر از پرداختن به امور تشریفات درون سازمانی و فعالیت های جاری دانست و با تاکید بر ضرورت حضور فعالانه در عرصه اطلاع رسانی و شفاف سازی خاطرنشان ساخت: در گستره فضای مجازی که مدام شاهد انتشار اخبار جعلی و غیرواقعی هستیم، روابط‌عمومی در مقام پاسخگویی و شفاف سازی سریع، باید به خنثی سازی اثرات اخبار جعلی در کوتاه ترین زمان ممکن بپردازند.

معاون مطبوعاتی واطلاع رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی با بیان اینکه سرعت نشر اخبار در شبکه های اجتماعی به شدت بالاست، از روابط‌عمومی‌ها خواست با رصد و پایش لحظه ای، به شبهات، روشنگری پیرامون اخبار جعلی، تولید محتوای مناسب و ارسال آن به رسانه ها و همچنین از طریق درگاه های ارتباطی خود، وارد عمل شوند.

مهدی پور، روابط‌عمومی‌های را چشمان بینای هر سازمانی توصیف کرد و با اعتقاد به اینکه افزایش سواد رسانه ای بویژه برای کارکنان و مدیران از اولویت های اصلی هرسازمانی باید قرار گیرد اذعان داشت: گریزی از ارتقای سواد رسانه ای نیست و روابط‌عمومی‌ها با بهره گیری از منابع و ظرفیت های بالایی که در اختیار دارند لازم است در حوزه تولید ادبیات و محتوای مناسب سرعت عمل بیشتری به خرج دهند تا از آسیب ها و بروز بحران ها توام با اصلاح ذهنیت ها و نگرش ها، پیشگیری شود.

جریان شناسی و آگاهی بخشی روندهای موجود از دیگر مقوله های مورد اشاره معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی بود که در این باره گفت: روابط‌عمومی‌های با اشراف و تسلط به تاریخچه و روندهای موجودی که دارند، بعنوان ذی مدخل مقوله جریان شناسی، بطور موثری می توانند با هدایت افکار عمومی و پاسخگویی سریع به تنویر اذهان بپردازند.


وی با اشاره به سرعت بالای سرایت اخبار و گسترش و انتقال آن در فضای مجازی، بر ضرورت کاهش زمان پاسخگویی پیش از تعمیق اثرگذاری اخبار جعلی و تحریف شده تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: در بسیاری از اخبار جعلی چنانچه پاسخگویی به کمتر از دوساعت برسد، کمک بزرگی به شفاف سازی و پیشگیری از اثرات اخبار جعلی می شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، پژوهش و افکارسنجی را با توجه به ابزارهای متعدد و متنوع روابط‌عمومی‌ها گامی مهم در راستای کشف و شناسایی مسیر شکل گیری افکار عمومی قلمداد کرد و روابط‌عمومی‌ها را صلاحیت دارترین بخش هرسازمانی در حوزه پژوهش و افکارسنجی برشمرد و افزود: جمع آوری اطلاعات و تحلیل های متقن و متکی به اصول علمی با تمرکز بر آمار و اطلاعات صحیح و در اختیار رسانه ها قراردان محتوای تولید شده، رسالت مهمی است که روابط‌عمومی‌ها با پرداختن به آن می توانند یکی دیگر از کارکردهای اطلاع رسانی خود را بخوبی محقق سازند.


دکتر مهدی پور، نظام ارتباطی میان روابط‌عمومی‌ها و رسانه ها را نیازمند تدوین چارچوب ها و شیوه نامه های مدون دانست و با اشاره به برخی کج کارکردی ها و باج نیوزها خاطرنشان ساخت: روابط‌عمومی‌ها و رسانه ها مکمل فعالیت یکدیگر هستند و نباید این ارتباط را به دلیل وجود برخی کج کارکردی ها محدود کرد بلکه با برنامه ریزی و تدوین شیوه نامه ها و بهره گیری از درگاه های ارتباطی خود روابط‌عمومی‌ها از یک سو، و از سوی دیگر با حمایت از رسانه های فعال و سالم و تجلیل از آنها، می توان روابط بین این دو نهاد اثرگذار را تقویت و بهبود بخشید.


خبر داد.دکتر سید شهاب سید محسنی رییس انجمن متخصصان روابط عمومی دراین جشنواره گفت: امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط‌عمومی بیش از 1500 اثر در 33 شاخه فعالیتی از سوی سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی به دبیرخانه جشنواره واصل شد. این امر حکایت از استقبال قابل توجه از جشنواره همچون سال های گذشته را دارد.
وی با بیان اینکه بررسی آثار و مستندات رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از تفکیک، با صرف ده ها ساعت وقت کارشناسی از سوی داوران جشنواره و تکمیل فرم های ارزیابی به انجام رسید گفت: به اعتقاد داوران جشنواره امسال نیز همچون سال های گذشته علیرغم رشد کمی و کیفی و تنوع آثار نشر مکتوب و دیجتال، همچنان ضعف برنامه ریزی در فعالیت‌های انتشاراتی در روابط‌عمومی‌ها مشهود است و نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات محتوایی انتشاراتی و وجود خلاقیت و ابتکار بویژه درحوزه استفاده از تکنیک های جدید نشر الکترنیک در روابط‌عمومی‌ها احساس می شود و در برخی از رشته های مورد ارزیابی متاسفانه آثار درخوری که قابلیت برتری و ارائه شدن به عنوان الگو را داشته باشند کسب نگردید.

سید محسنی با اشاره به اینکه انجمن متخصصان روابط‌عمومی یکی از برنامه‌های منظمی که از 15سال پیش در دستور کار خود قرار داده و هرساله نسبت به برگزاری آن اقدام کرده است تصریح کرد: جشنواره ملی روابط‌عمومی ها با حضور و مشارکت فعال اساتید، صاحب‌نظران، مدیران وکارشناسان روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی برگزار می‌شود و ازآنجا که یکی از اهداف تاسیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، کمک به گسترش و ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای در واحدهای روابط‌عمومی و در نهایت اعتلای دانش روابط‌عمومی درکشور است و از سویی دیگر با توجه اهمیت فعالیت‌های انتشاراتی در روابط‌عمومی‌ها، تصمیم هیات مدیره انجمن از دو دهه پیش بر این قرار گرفت که برای استاندارسازی تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها که در سطح مطلوبی قرار نداشت با برگزاری جشنواره سالانه انتشارات، ضمن ایجاد رقابت بتوان ارزیابی و الگوهای موفق انتشاراتی را در قالب جشنواره ارائه و عرضه کرد و از این طریق بتوان سطح کیفی تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌های کشور را ارتقا داد
رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران با بیان اینکه، ارتقای کمی وکیفی تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها اتفاق افتاده است، اظهارداشت: یک دهه قبل که با افزایش هزینه‌های کاغذ و چاپ شاهد توسعه انتشارات الکترونیکی بودیم، این روند با سرعت بیشتری همراه شده است و تولیدات انتشاراتی نیز از تنوع و خلاقیت بیشتری برخوردار شده‌اند، به نظرم این روند همچنان ادامه دارد، در همین راستا هر ساله در جشنواره تلاش کردیم شاخه‌های جدید و متنوعی را به فراخوان و مسابقه تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها اضافه کنیم که خود با هدف ارائه الگوهای جدید نشر و با رویکرد آموزشی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به آثار واصل شده به دبیرخانه جشنواره و جمع بندی نظرات و آرای هیئت داوران تصریح کرد: همگام با تحولات ایجاد شده در عرصه ارتباطات و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، ضرورت دارد تولیدات انتشاراتی نیز از تنوع و کیفیت بالاتری برخوردار شوند تا بتوانند پاسخگوی نیاز امروز مخاطبان و ذینفعان سازمان‌ها باشند چرا که تولیدات انتشاراتی الکترونیکی و دیجیتالی را بسیار متنوع و با کیفیت و قابلیت بالایی همراه ساخته است، که لازم است روابط‌عمومی‌ها از این ظرفیت استفاده مناسب را به عمل آورده و بتوانند با پیشرفت‌های زمانه حرکت کرده و مخاطبان خود را با تولیدات نوین نشر نظیر خبرنامه‌های الکترونیکی، اینفوگراف‌ها، موشن‌گرافیک و...از طریق بازنشر در شبکه‌های اجتماعی جذب و اقناع کنند.

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی، جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ را برخوردار از تجربه، سابقه‌ و کوله‌بار ارزشمندی توصیف کرد و در این باره گفت: خوشبختانه طی مدت برگزاری در این سال‌ها توانسته جایگاه و موقعیت خوبی را بین مخاطبان خود اعم از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی کشور پیدا کند و هر ساله با استقبال خوبی همراه شده است، شاید یکی از مهمترین دلایلش به روزآوری جشنواره و حرکت آن بر اساس نوآوری‌های ایجاد شده در این حوزه بوده است، به نحوی که در جشنواره اول تعداد شاخه‌های فعالیتی انتشارات برای ارزیابی کمتر از 10 عنوان بود ولی هم اکنون در جشنواره شانزدهم شاخه‌های فعالیتی که مورد ارزیابی واقع می‌شود به بیش از 34 عنوان رسیده است.

وی پبا توجه به بخش‌های جدید اضافه شده در سال‌های اخیر افزود: حوزه نشر الکترونیک و تولید محتوا در حوزه انتشارات بوده و بخش های جدیدی نظیر مولتی مدیا، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، ادبیات داستانی و سناریونویسی امروز از هر زمان دیگری بیشتر اهمیت یافته است و بخش ویژه جشنواره شانزدهم با مضمون و موضوع "فرهنگ‌سازی و مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا" در حوزه روابط‌عمومی پیش‌بینی شد.


لازم به ذکر است توسط هیات داوران ، برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی نیز معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند که به شرح زیر است:


• سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور

• شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

• صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها

• موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)

• بیمه ملت

• شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه

• شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران

• شرکت پتروپارس

• شرکت نفت ایرانول

• شرکت صنایع شیر ایران

• شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی

• بانک مهر ایران

• سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق

• بیمه رازی

• شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی

• شرکت مدیریت تولید برق بعثت

گروه استانی

• شرکت فولاد مبارکه اصفهان

• شرکت نفت ستاره خلیج فارس

• دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

• مجتمع مس شهر بابک

• مجتمع صنعتی چادرملو

• شرکت زغال سنگ البرز شرقی

• کانون وکلای دادگستری استان اصفهان

• شرکت فولاد هرمزگان جنوب

• اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه

• شرکت آلومینیای ایران

• شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی

• معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد

• شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری






امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود