در صورت آزاد سازی واردات خودرو، ضمن توسعه کسب و کارهای مرتبط شاهد کنترل قیمت و کیفیت در بازار خورو خواهیم بود.
طی سالهای گذشته موضوع تولید و کیفیت خودروهای ساخت داخل و عدم رضایت مصرف کننده داخلی و از سویی انحصاری که در پی ممنوعیت واردات ایجاد شده مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران و همچنین مشتریان داخلی بوده، لذا موضوع آزاد سازی واردات خودرو از جمله موضوعاتی است که به شکل جدی تری توسط مسئولان و مخاطبان و متولیان عرضه که شامل شرکتهای وارد کننده و خدمات دهنده و همچنین شرکتهای تبلیغاتی که مسئولیت لانچ و معرفی محصولات و همچنین ترغیت و یادآوری را در حوزهی برندهای تازه یا شناخته شده برعهده دارند، قرار گرفته است.
در همین رابطه گفتگویی با "عقیل مصطفایی "مدیر فروش شرکت پرشیا خودرو و فعال حوزهی بازاریابی و فروش خودرو انجام دادیم؛ او در این گفتگو به لزوم ایجاد فضای باز و ساماندهی در این بازار با اتخاذ تصمیمات درست تاکید کرده و افزود: طی سالهای گذشته با ممنوعیت واردات با آشفتگیهای بسیاری در این بازار مواجه بودیم که به علت عدم وجود محصول قیمت گذاری توسط شرکتهای متولی فروش خدمات پس از فروش انجام نمیشد و در نتیجه این کار توسط دلالان و مشتریان با توجه به تغییرات نرخ ارز انجام میشد و در نتیجه نوعی آشفتگی و عدم تعادل و تنظیم در این بازار مشهود بود و نوعی بازار تورمی به خاطر تغییرات نرخ ارز پیوسته حاکم بوده است.
در حال حاضر نیز با مطرح شدن موضوع واردات بسیاری از شرکتها منافعشان به خطر افتاده و البته از سویی نیز بسیای از سازمانها و شرکتهای خصوصی زیرساختهای خدمات پس ازفروش که برای تعداد زیادی از کارکنان اشتغال ایجاد کرده بودند و بخاطر شرایط ممنوعیت واردات متضرر شده بودند، مجدد امکان احیا و بازسازی برایشان فراهم میشود و به نقطه ی اوج خود باز میگردند.
مصطفایی در ادامه تصریح کرد : در همه دنیا صنعت خودورسازی از سه بخش قطعه سازی؛ خودور سازی و واردات تشکیل شده است.
به عنوان نمونه در مدل کشور کره جنوبی شاهد ایجاد و توسعه برند لاکچری جنسیس در صنعت خودرو هستیم که این کشور در گذشته سالهای متمادی مونتاژ کننده خودروهای سایرکشورها بود در حالی که الان بسیاری از خودورهای کشورهای آسیایی و اروپایی در این کشور وارد شده و به فروش میرسد و محصولات داخلی نیز تولید داشته و در زمینهی قطعه سازی بسیار پویا و فعال است. در حالی که در ایران طی سالهای متمادی هزینههای گزافی برای صنعت خودرو صرف شد و در نهایت فقط شاهد بزرگ ترصنعت بدون کیفیت بودیم.
در سال آینده با آزادسازی واردات خودرو شاهد توسعه و رونق کسب و کارهای متعددی در این حوزه خواهیم بود که نمونه آن برپایی نمایشگاههای تخصصی سالانه در شهرهای مختلف است . همچنین تیمهای متعدد بازاریابی و فروش فعال شده و توسطآژانس های تبلیغاتی فعالیت حرفه ای در بازار این صنعت انجام میگیرد .
در واقع در سال آینده با این تصمیم امکان بازگشت به عصر طلایی خودرو که از سال 84 تا 97 بود، دوباره مهیا خواهد شد.
وی در ادامه گفت: البته موضوع تبلیغات خودرو ضمن پیروی از اصول اولیه صنعت تبلیغات تفاوتهایی نیز با سایر موارد دارد، به عنوان نمونه برپایی نمایشگاه در پیستهای اتومبیلرانی استادیوم آزادی یا تبلیغات محیطی متفاوت و ...از این نوع است.
هر تبلیغی شامل سه جزء مهم : اگاهی دهنده ، ترغیب ویادآوری است. در این عرصه با آزاد سازی واردات برخی شرکتهایی که از قبل در کشور فعالیت داشتند ریبرندینگ انجام میدهند و تازه واردها نیز به فعالیتهای برندینگ میپردازند. از سویی نیز شرکتهای استراترژی بازاریابی برای تدوین پروژههای تبلیغاتی آماده ورود به بازار صنعت تبلیغات میشوند .
استفاده از روشهای مختلف تبلیغات که در سایر کشورهای پیشرفته انجام میشود درکنار روشهای رایج نظیر شبکههای اجتماعی که با قدرت تاثیرگذاری بالا و کم هزینه بودن این روزها مورد توجه قرار گرفتهاند، روح تازهای در این بازار ایجاد میکند.