این یک باور عمومی در تیم تبلیغات است که کاربران مسدودکنندههای تبلیغاتی (Ad Block) دستنیافتنی هستند. از این رو، گروه تبلیغات به صورت معمول این گروه از کاربران را از لیست گروههای هدف خود خارج میکنند. اما به لطف راهکارهای جدید، این باور به سرعت در حال تغییر است.
افراد به صورت روزانه 6 ساعت آنلاین هستند و قسمتی از خرید خود را به صورت آنلاین، انجام میدهند. این قسمت هر روز در حال رشد است و از این رو تبلیغات در این زمینه، هر روز رو به افزایش است. وجود تبلیغات فراوان و آزاردهنده سبب شده است تا بسیاری از کاربران به سمت استفاده از مسدودکنندهها بروند. از این رو برای گروه تبلیغات، شناخت دقیق مسدودکنندهها و راهکارهای رسیدن به کاربران این افزونهها، یک ضرورت است.
گزاره اول: کاربران Ad Block از تبلیغات متنفر نیستند
یکی از جالبترین حقایق در رابطه با کاربران این افزونهها، نداشتن نگاه منفی نسبت به تبلیغات آنلاین است. بسیاری از این افراد به خوبی از نقش تبلیغات در تدوام ارائه محتوا و خدمات رایگان آگاه هستند و از همین رو، از وجود تبلیغات حمایت میکنند. بر اساس آمار منتشر شده، 75 درصد از کاربران اینترنت، اهمیت تبلیغات در تدوام استفاده رایگان از محتوا و خدمات ارائه شده در شبکه اینترنت را ، به خوبی درک میکنند.
چیزی که کاربران مسدودکنندهها را بیش از هر چیزی آزار میدهد، تبلیغاتی هستند که استفاده از اینترنت را مختل میکنند؛ برای مثال تبلیغاتی که شما را به صفحات دیگر انتقال میدهند یا تبلیغاتی که مدام بر روی صفحه ظاهر شوند.
گزاره دوم: کاربران مسدودکنندهها خاص هستند.
دومین حقیقت جالب در رابطه با کاربران این افزونهها، ارزش اقتصادی آنها برای شرکتهای تبلیغاتی است. بر اساس تحقیقات صورتگرفته، بسیاری از این افراد جوان، تحصیلکرده و علاقهمند به تکنولوژی هستند و نسبتا درآمد بالایی هم دارند. به زبان دیگر، احتمال خرید آنلاین توسط این گروه 80 درصد بیشتر از کاربران عادی اینترنت است؛ پس ارزش بالایی برای گروه تبلیغات دارند.
با این گزارهها، سوالی که هر مدیر تبلیغات آنلاین باید از گروه خود بپرسد این است: «آیا ما به این گروه از کاربران دسترسی داریم؟ اگر جواب خیر است، چرا؟»
تغییرات در افزونههای Ad Block
در آغاز مسدودکنندهها، اجازه ارائه هیچگونه تبلیغاتی را به صفحات نمیدادند و از همین رو دسترسی به کاربران آنها به واقع تقریبا غیرممکن بود. اما حالا در این افزونهها، امکانی برای آزاد کردن تبلیغات در برخی صفحات وجود دارد. بررسیها نشان میدهد صفحاتی که تبلیغات آزاردهنده ندارند و تجربه Browsing کاربران را مختل نمیکنند، به لیست سفید این افزونهها اضافه میشوند، لیستی که به صفحات این اجازه را میدهد که تبلیغات خود را نمایش دهند.
بنابراین طراحی تبلیغات باید به گونهای باشد که تجربه browsing کاربران را با دشواری روبرو نکند. نباید فراموش کرد که این گروه از کاربران از تحصیلات بالایی برخوردار هستند و به خوبی نقش تبلیغات را میدانند. بنابراین متقاعد کردن آنها، در صورت رعایت نکات فوق، کار دشواری نیست.
گزاره نهایی: دسترسی
تیمهای تبلیغاتی باید بدانند که کاربران افزونههای مسدودکننده تبلیغات، به هیچ عنوان غیرقابل دسترس نیستند. آنها منتظر راهحلهایی از سوی شرکتهای تبلیغاتی هستند که نگرانیهای آنها را تا حد ممکن پاسخگو باشد.
یکی از نخستین قدمها در این مسیر بررسی اکوسیستم همگانی است که پیرامون Acceptable Ads شکل گرفته است. این ایده نخستین بار در سال 2011 و به عنوان یک ویژگی جدید در Ad Block ها معرفی شد. این اکوسیستم برای برقراری صلح بین کاربرانی که از تبلیغات آزاردهنده خسته شده و شرکتهای تبلیغاتی که بخش مهمی از درآمد خود را از دست داده بودند، شکل گرفت. در سال 2019 استاندارد Acceptable Ads به عنوان استاندارد پایه برای 200 میلیون کاربر مسدودکنندهها، تایید شده و مورد استفاده قرار میگیرد. در سالهای اخیر با ارائه قوانین جدید و بازنگریهای صورتگرفته، این استاندارد به یک اکوسیستم تبدیل شده است. پیادهسازی این اکوسیستم، ارزش فراوانی را به آژانسهای تبلیغاتی، شرکتهای متقاضی و کاربران اینترنت اضافه خواهد کرد و دسترسی شرکتهای تبلیغاتی به کاربران خاص و ارزشمند فضای مجازی را فراهم خواهد آورد.