در ادامه از متخصصین حوزه بازاریابی، در مورد کلانروندها، چالشها و فرصتهای موجود در سالهای پیشرو پرسیده شده تا شرکتهای فعال در این بازار بتوانند استراتژیهای بلندمدت خود را با دقت و قطعیت بیشتری تدوین و پیادهسازی کنند.
دیمیتری آتامانیوک: مدیرعامل شرکتGlobal Digital Marketing Group
درآمد شرکتها از Video Streaming تا سال 2025 به 94 میلیارد دلار خواهد رسید. از همین رو ساختار و جایگاه تبلیغات در این پلتفرم، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. در این زمینه، برگزاری رخدادهای آنلاین و نشستهای ارتباطی ویدئویی و زنده از مهمترین مواردی هستند که کاربران به آنها روی خوش نشان خواهند داد.
علاوه بر این تا سال 2023، ارزش بازار هوش مصنوعی به 18 میلیارد دلار خواهد رسید. تجربه خرید آسوده و واقعیت افزوده تمایل خریداران را برای نهایی کردن سفارش، بیشتر خواهد کرد: برای مثال یک تور مجازی در کارخانه یا کارگاه محل تولید محصول.
آخرین مورد، توجه بیشتر به پادکستها در آینده است. در حال حاضر نیمی از نوجوانان و جوانان، در حال دنبال کردن پادکستهای مورد علاقه خودشان هستند. از این رو، شرکتها باید نگاه ویژهای به این بخش داشته باشند.
نیکیتا پلاتوتنکو مدیرعامل VlogBox:
در سالهای پیشرو، هیچ ابزاری برای شرکتهای فعال در این حیطه مهمتر از Deep Analysis نخواهد بود. این فناوری به شرکتها کمک میکند تا مشتریهای خود را بهتر بشناسند و به عبارتی یکی از مهمترین خدماتی است که شرکتهای ارائهدهنده خدمات Adtech و Martech باید به کسبوکارها ارائه بدهند. به کمک این فناوری میتوان، مشتریان را در دستهبندی کرده و استراتژیهای مشخصی برای هر گروه تعریف کرد؛ همان آرزوی همیشگی تیم بازاریابی.
فراتر از ارتباط و ارائه خدمات موفق، سرگرمی یکی از مهمترین اهداف پیشروی تیمهای تبلیغاتی است. به کمک OTC/CTB، AR/VR و بازیها، میتوان سرگرمی را به شبکههای مجازی اضافه کرده و ارتباط شرکت با مشتریهایش را غنا بخشید.
نباید فراموش کرد که مهاجرت بزرگی از شبکههای تلویزیونی کابلی، به Video Streaming ها در حال رخ دادن است و این امر تبعات زیادی را گروههای بازاریابی به همراه خواهد داشت. بر اساس آمار ارائه شده، 60 میلیون آمریکایی تا سال 2024 از تلویزیون به پلتفرمهای پخش سریال و فیلمهای سینمایی مهاجرت خواهند کرد. ارائه خدمات نوین در این حیطه، باید در زمره اهداف استراتژیک شرکتهای ارائه دهنده خدمات Adtech و Martech قرار بگیرد.
مایکل سوئینی مدیر بازاریابی ClearCode:
وقتی در سال 2020 اپل اعلام کرد قوانین مربوط به حفاظت از اطلاعات کاربران را تشدید خواهد کرد، همه میدانستند که تاثیر این قوانین جدید بر درآمد توسعهدهندگان نرمافزارهای IOS تکاندهنده خواهد بود. پس از April سال 2021 و اعمال قوانین جدید، حالا گرد و خاکها فرونشسته و بهتر از هر زمانی میتوان اثر این قوانین را بر درآمد شرکتهای فعال در حوزه فناوری تبلیغات تحلیل کرد.
بر این اساس و به دلیل کاهش تقاضا برای تبلیغات، شرکتهای Google، FaceBook، Youtube و Snap مجموعاً 12 درصد از درآمد خود را در نیمه دوم سال 2021 از دست دادهاند. این میزان، با رقمی در حدود 10 میلیارد دلار برابری میکند. اما تنها شرکتهای بزرگ نیستند که از قوانین سختگیرانه شرکت اپل آسیب دیدهاند. توسعهدهندگان نرمافزاری گزارش کردهاند که هزینه به دست آوردن کاربران جدید در IOS برای آنها افزایش پیدا کرده است. همین موضوع سبب شده است تا CMP (Cost Per Mille) در سیستم عمال IOS کاهش پیدا کند. این روند افزایش معکوس درآمد در سیستم اندروید را، به سبب ماهیت سیستم عرضه و تقاضا، در پی داشته که سبب تغییر استراتژی کسبوکارها خواهد شد.
اما خبر داغ این است که در سال 2022 گوگل سیستم حفاظت از حریم شخصی کاربران خود را در اندروید پیادهسازی خواهد کرد. بر این اساس شرکتهای Adtech در صورت عدم رضایت مشتری، امکان دسترسی به Advertising ID را نخواهند داشت؛ این همه در حالی است که در گذشته این اطلاعات به راحتی در اختیار این شرکتها قرار میگرفت. اما برای اعلام عدم ارسال ID، افراد باید به تنظمیات گوشی خود بروند و از همین جهت در حال حاضر تنها 2 درصد از کاربران اندروید، درخواست عدم ارسال ID را داشتهاند که رقم بسیار کوچکی است.
بنابراین پیشبینی میشود که قوانین گوگل نسبت به اپل که به صورت پیشفرض هیچ اطلاعاتی در اختیار شرکتها نمیگذارد مگر اینکه کاربران خود درخواست بدهند، اثر کمتری بر درآمد شرکتها خواهد داشت.