کنسول بازی گوگل استادیا (Google Stadia) چندان دوام نیاورد اما در طول عمر کوتاه خود خوب عمل کرد. این پلتفرم بازی گوگل زمانی یکی از بهترین فضاها برای انجام بازی با حداقل مشکلات ممکن بود. وقتی که بسیاری از افراد قادر نبودند از پس هزینههای خرید تازه ترین مدل پلی استیشن یا ایکسب باکس برآیند، گوگل استادیا راهی برای انجام بازیهای محبوب شما فراهم کرد البته این امکان تا زمانی وجود داشت که اتصال اینترنتی برقرار باشد.
مشکل اینجاست که حجم بازیهای محبوب موجود در استادیا آنقدر زیاد نبودند تا بتوان به همه بازیهای جدید دسترسی پیدا کرد. بازیهای انحصاری به ندرت در آن به چشم خورده و در عین حال هزینه خرید بسیاری از بازیها در استادیا در مقایسه با سایر فروشگاههای بازی آنلاین ببیشتر بود. در ادامه، خبر تعطیلی استودیوهای توسعه داخلی شرکت در سال گذشته نوید روزهای خوبی را برای گوگل استادیا نمیداد.
سپس، در اواخر جولای سال 2022 میلادی، شایعاتی مبنی بر توقف فعالیتهای گوگل استادیا تا پایان تابستان به گوش رسید. این خبر هرگز تایید نشد اما همین اتفاق کافی بود تا کاربران مشتاق استادیا از آن نا امید شوند. شاید به این دلیل بود که گوگل به دلسرد کردن علاقمندانش شهرت دارد. از جمله پروژههای شکست خورده گوگل در گذشته میتوان به Play Music و Reader اشاره کرد.
گوگل ابتدا این خبر را تکذیب کرد اما چند وقت بعد اعلام کرد که به فعالیت این سرویس پایان میدهد. به گفته مدیران گوگل، کنسول استادیا انتظارات روسا را برآورده نکرده و در بین کاربران به محبوبیت چندانی دست نیافت. علی رغم اخبار منفی رسیده، کاربران کنسول استادیا میتوانند تا 18 ژانویه سال 2023 از بازی در قالب آن لذت ببرند. در نهایت پس از این مدت، سروراستادیا برای همیشه خاموش خواهد شد.
شرکت تولید کننده لوازم ورزشی و اپلیکیشن ورزش در خانه «Peloton» با پایان دوران اپیدمی کرونا و سر دادن شعار «به باشگاه بر میگردیم» در سرتاسر جهان، تعداد زیادی از کاربران خود را از دست داد. چه وسایل ورزشی گرانقیمتی که در دوران شیوع کووید 19 خریدیم و پس از مدتی بلا استفاده ماندند.
در حالی که شرکتهایی مانند Pelton در دوران قرنطینه افزایش شدید آمار فروش را تجربه کردند، به سرعت با رکود یا کاهش میزان فروش در سال 2022 مواجه شدند. به دنبال تلاشهایی بلندپروازانه برای تولید تجهیزات، مدیران Pelton اوایل سال جاری میلادی از تولید محصولات جدید منصرف شده و اعلام کردند که سهام شرکت را میفروشند. در نهایت شرکت دست به دستگاههای خود در آمازون زد. این اولین بار بود که Pelton اقدام به فروش محصولاتش بر روی پلتفرمی غیر از پلتفرم رسمی خود میکرد.
از آن زمان تاکنون، Pelton با یک خرده فروش کالاهای ورزشی به نام «Dicks» برای فروش دوچرخه همکاری کرده است. همچنین یک اپلیکیشن کرایه محصولات را راه انداخته تا مردم بتوانند دوچرخهها را با هزینه ای ماهیانه اجاره و دریافت کنند.
این قبیل تلاشها برای دسترسی به جامعه بزرگتری از مخاطبان منطقی است. Pelton در سه ماه نخست سال 2022، رقم خسارت خالص 757.1 میلیون دلار و درآمد 964 میلیون دلار را ثبت کرد. این شرکت اقداماتی را جهت کاهش هزینهها انجام داد که از آن جمله میتوان از اخراج حدود 2800 نفر کارمند یا به عبارتی 20 درصد از کل نیروی کار خود نام برد. در ادامه، 570، 784 و 500 نفر کارگر به ترتیب در ماههای ژوئیه، آگوست و اکتبر اخراج شدند که عملا حجم نیروی کار را ظرف یک سال به نصفل رساند. این شرکت همچنین قیمت مدل دستگاههای موجود را کاهش داد تا جلوی ورود و جذب مشتریان جدید را بگیرد.
با این حال، همه چیز برای Pelton در غم و عذاب خلاصه نمیشود. این شرکت امسال یک دستگاه قایق ورزشی و دوربین اینترنتی جدید را روانه بازار کرد و به نظر میرسد که چشم به بازارهای دیگری در سرتاسر جهان دوخته است.
خودروی برقی تویوتا خراب از آب درآمد. همه چیز در مورد خودروی برقی bZ4x تویوتا نا امید کننده به نظر میرسد. این اتفاق مدتها پس از آن اتفاق افتاد که شرکت خود را به عنوان یک تولید کننده پیشرو خودروی هیبریدی به جهانیان معرفی کرد. در ادامه تسلا راه را برای ورود خودروهای برقی واقعی به بازار هموار نمود. در مقایسه با سایر وسایل نقلیه برقی، خودرو برقی تویوتا بر اساس هر معیاری، کمی زشت و به طور شگفت انگیزی خسته کننده به نظر میرسد. در ادامه شرکت یک فراخوان بازگرداندن خودرو برقی داد زیرا چرخهای لعنتی آن از جا در میآمدند. خودرو برقی مدل bZ4x جدید تویوتا به جای ان که در زمینه ایمنی و اعتبار سرآمد بازار باشد، نتوانست تویوتا را سربلند کند.
در حالی که امروزه تویوتا تولید bZ4x را از سر گرفته، واضح است که این شرکت با ارائه اولین خودرو برقی در بازار انبوه، فرصت بزرگی را از دست داد زیرا مشخص شد که خودروی عرضه شده یک مدل RAV4 EV بود. بد تر از همه آن که متوجه شدیم شرکت مدتها برای کاهش سرعت انتقال EV با دیگران لابی میکرده است. طبق گزارشها، تویوتا در تلاش است تا اجرای طرحهای ضعیف خود در زمینه خودروهای برقی را از سر بگیرد و با توجه به ابعاد کلان این تصمیم بزرگ، احتمالا در یک دهه آینده به پای سایر شرکتهای تولید کننده خودروهای برقی در جهان خواهد رسید.
اما به هر حال وجهه شرکت آسیب دیده است. قبلا تویوتا خودروسازی بود که مشتریان خود را در اولویت قرار میداد و در وهله دوم حفظ محیط زیست مبنای فعالیتهایش بود، ولی مشخص شد که حتی افراد موفق نیز میتوانند گاهی اوقات بی دلیل به خود غره شده و بازار را از دست بدهند.
www.ustoday.news