• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

06/6 1397

ام بی ای نیوز: بازاریابی و فروش دغدغه اصلی تمام بنگاه‌های اقتصادی است، پاسخ این دغدغه مطالعه و بررسی رفتارها و واکنش‌های مشتریان و مصرف کنندگان در قبال تصمیمات و کنش‌های تولیدکنندگان و عرضه کنندگان و فعالان بازار است. چهار تصمیم یا کنش اصلی و مهم در هر بنگاه اقتصادی مانند انتخاب یا طراحی محصول، روش توزیع و پخش، اطلاع رسانی و تبلیغات و بالاخره قیمت گذاری و هزینه یابی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

این چهار تصمیم در ادبیات بازاریابی به مدل 4Ps یا آمیزه بازاریابی معروف است. این مدل در شرایط بازارهای امروز از چهار پی عملا به چهل پی توسعه و ارتقا یافته و کماکان معتبر است. اگر تصمیمات بازاریابی مدیران ارشد و استراتژیست‌ها و صاحبان کسب وکارها، در چهار زمینه فوق و در زمینه‌های وابسته و مربوط دیگر مانند خدمات، بسته بندی، روابط عمومی، محیط فیزیکی و فرآیندها و ... در زمان و مکان و شرایط مناسب اتخاذ و اجرا شود، فروش بسیار ساده و موفق خواهد بود. به عبارت دیگر، فروش، هنر و توانایی و مهارت بکار بستن و تصمیمات درست در شرایط مناسب و به گونه‌ای صحیح است.

دکتر محمد بلوریان تهرانی، مولف کتاب اصول بازاریابی کالاها و خدمات، پس از چهل سال تدریس و مشاوره، جوهره و مفهوم اصلی و بنیادی بازاریابی را با زبانی ساده و در خور استفاده تمام سطوح صنعتی، صنفی و دانشگاهی بیان نموده است. ساختار کتاب شامل بخش‌های زیر است: 

در بخش اول: کلیات و مفاهیم اصلی بازاریابی در دو نگاه و مبحث کالاها و خدمات بیان شده است. همچنین مفاهیمی مانند مدیریت خدمات در شرایط زمانی قبل از فروش، همزمان با فروش، بدون فروش و بعد از فروش به تفکیک ارائه شده است.
در بخش دوم: انتخاب و تصمیم گیری برای تولید کالا براساس مزیت نسبی و توسعه آن با ایجاد مزیت رقابتی بحث شده است. همچنین مفهوم توسعه محصول جدید و شرایط آن بررسی گردیده است.
در بخش سوم: روش‌های توزیع و پخش و نمایندگی، انتخاب و آموزش‌ نیروهای فروش، کنترل توزیع و پخش و استراتژی‌های پخش در محصولات مختلف ارائه شده است. 
در بخش چهارم: تبلیغات و اطلاع رسانی و روش‌های متفاوت برای مصرف کننده و طراحی کمپین‌های تجاری مطرح شده است.
در بخش پنجم: اصول و اهداف و روش‌های هزینه یابی و انواع هزینه‌ها شرایط رقابت، روش‌های تعیین قیمت، همچنین استراتژی‌های قیمت گذاری در شرایط مختلف بحث شده است. مطالعه این کتاب که با قلمی ساده و روان نگاشته شده است، می‌تواند برای دانشجویان، فعالان اقتصادی و همه عوامل و دست اندرکاران فروش، بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی نیز مفید باشد.

mbanews.ir-نرگس فرجي 


امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود