05/4
1397
ام بی ای نیوز: بسیاری از برندهای ایرانی به منظور صادرات محصولات خود نگاه دقیقی به کشور افغانستان دارند. کشوری که در همسایگی ایران است و این روزها بسیاری از مردمشان تبدیل به مصرف کنندگان برندهای ایرانی شدهاند. همین موضوع مهم، برندهای ایرانی را برآن داشته تا تبلیغات گستردهای در این کشور داشته باشند. تبلیغاتی که وجود یک شرکت ایرانی به عنوان رابط با شبکههای دیداری و شنیداری افغانستان به اجرای درست آن کمک بسزایی خواهد کرد. Media Sources تنها شرکت ایرانیست که نمایندگی برخی از شبکههای تلویزیونی و رادیویی افغانستان را برعهده داشته و توانسته برای دو سال متوالی مسیر حرکت برندها را برای حضور در کشور همسایه تسهیل کند.الکترواستیل یکی از برندهاییست که با Media Sources همکاری داشته و تبلیغاتی را در شبکههای افغانستان در حال اکران دارد.
فربد کاوه مدیر تحقیق و توسعه شرکت الکترواستیل درباره همکاری با شرکت Media Sources گفت: Media Sources، شرکتیست که تا بحال به تعهدات خود عمل کرده و همکاری صمیمانهای میان ما شکل گرفته است. شرایط تبلیغات در افغانستان به دلیل فساد اداری بالا پرریسک است و نمیتوان نسبت به اجرای تعهدات شبکهها در این کشور اطمینان داشت. اما Media Sources این مسیر را تسهیل کرده و الکترواستیل را نسبت به تبلیغات در افغانستان مطمئن کرده است. میتوان گفت: اگر این شرکت در ایران نبود، هیچ گاه تصمیم به تبلیغات در افغانستان نمیگرفتیم.
کاوه در ادامه افزود: افغانستان بعد از طی جنگهای طولانی داخلی، این روزها تاحدودی به ثبات رسیده است. این کشور نزدیک به سی میلیون نفر جمعیت دارد، جمعیتی که الگوی مصرفیشان تغییر کرده و گرایش به نگهداری مواد غذایی پیدا کردهاند. بنابراین این کشور تبدیل به بازار گسترده برای الکترواستیل شده است. بازاری که هنوز مبحث قیمت گذاری در آن از اهمیت فوق العادهای برخوردار بوده و معمولا مشتریان در این کشور به دنبال کالای ارزان قیمت هستند. در نتیجه باید این بازار بکر را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بدهیم.رفتار رسانهی مصرف کنندگان در کشور افغانستان
کاوه درباره رفتار رسانهی مصرف کنندگان در کشور افغانستان گفت: برای فروش محصول در افغانستان نیاز به تبلیغات است و برای تبلیغات باید به سراغ رسانهای رفت که مخاطبان بیشترین توجه را به آن میکنند. تلویزیون برای مردم این کشور همچنان جایگاه بالایی دارد. چون برنامههای مفرحی در آن پخش شده و مردم نیازی به استفاده از رسانههای دیگر ندارند. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که دولت افغانستان برخلاف برخی از کشورهای دیگر از خواستههای مردم جلوتر است و توانسته برنامههای مورد علاقه آنها را منتشر کند. در این میان تلویزیونهای خصوصی به مانند طلوع نیوز و طلوع، نیز در کنار تلویزیون دولتی مورد علاقه مردم هستند. به هرحال شرایط در کشور افغانستان همچنان بحرانی ست و قومیتهای مختلف برای دریافت اطلاعات از رسانههای مختلفی بهرهبرداری میکنند. رسانههای که هرکدام گروه مخاطبان خاص خود را داشته و میتوان از آنها برای تبلیغات استفاده کرد. برند الکترواستیل نیز از این فرصت کرده و شروع به تبلیغات در کشور افغانستان کرده است. البته هنوز اطلاعات و دادههایی از نتایج این تبلیغات تهیه نشده و نمیتوان نسبت به اثربخشی تبلیغات و تاثیر آن بر فروش صحبت کرد.
کاوه در پایان خاطر نشان کرد: صادرات به افغانستان و یا هر کشور دیگر باعث قویتر شدن برندهای ایرانی خواهد شد. این موضوع به مانند یک مسابقهی ورزشی میمانند، مسابقهی که ورزشکار وقتی از مرحله کشوری وارد جهانی میشود، باید تمرینهای بیشتری داشته باشد. در صادرات، ضعفهای برندها نمود پیدا میکند. در این شرایط علاوه بر ارزآوری، برندها با گروه مخاطبان وسیعتری روبرو میشوند. در نتیجه با برنامهریزی دقیق میتوان درصدی از فروش ثابت را داشت و محصولاتی متناسب با این کشور برای مصرف کنندگان تهیه و ارائه کرد.
ورود به دومین سال همکاری با شبکههای افغانستان
مهدی هاتفی مدیر شعبه ایران شرکت Media Sources (فعال در زمینه مشاوره خرید رسانه) در ادامه این گفتگو گفت: Media Sources بعد از دستیابی به موفقیت در سال گذشته وارد دومین سال همکاری با برخی از شبکههای دیداری و شنیداری افغانستان شده است. در واقع هم شرکت و هم شبکههای افغانستان به دلیل همکاری خوب خواهان تمدید قرارداد همکاری در سال جدید بودند.
هاتفی گفت: لازم به ذکر است؛ بیش از 20 برند کوچک و بزرگ از این همکاری بهره برداری کرده و مسیر تبلیغاتشان در کشور افغانستان هموارتر شده است. همچنین Media Sources به عنوان تنها شرکت دارای نمایندگی دو شبکه پرببینده (طلوع و طلوع نیوز) شناخته میشود. علاوه بر این موارد، شرکت ما، نمایندگی شبکه آرمان و پرشنوندهتر شبکه لمار و رادیویی آراکوزیا (هر دو شبکه پشتو زبانان) را نیز در افغانستان به عهده دارد. تمامی اطلاعات و دادههای داده شده از آمار ببیندگان این شبکه توسط کانتر مدیا تهیه و به روز شدهاند و برندهای ایرانی با اطمینان میتوانند برای تبلیغات در این شبکهها سرمایه گذاری کنند.
هاتفی در پایان گفت: وجود یک نماینده رسمی برای برندها فواید بسیاری دارد برای مثال سهولت پرداختی ها را برای آنها به همراه خواهد داشت. از طرفی برند گزارش عملکرد دقیق تری را نیز می توانند بدست بیاورند. نبود آژانسی همکار باعث شده بود، برخی از افراد با راهنمایی اشتباه برندها را سردرگم کنند. همچنین گاهی برندها هنگام همکاری با شبکه های خارج از کشور با قوانینی مواجه می شوند که از آن اطلاع دقیقی ندارد. این بی اطلاعی همکاری آنها را دچار مشکل کرده است. حال اگر آژانسی به نمایندگی اطلاع دقیقی از این قوانین داشته باشد، از مشکلات بسیاری جلوگیری خواهد شد. همچنین همکاری با یک آژانس ایرانی به برندها کمک خواهد کرد که از خدمات بهتری استفاده کنند. خدماتی که مطمئنا برای آنها اثرات مثبتی خواهد داشت. به هر حال آژانس های ایرانی از نوع فعالیت و محصولات برندها مطلع هستند و با این آشناییت راهنمایی بهتری می توانند به آنها کنند.
mbanews.ir-نرگس فرجي