ام بی ای نیوز: هر برند داستانی برای گفتن دارد. اهمیت روز افزون فرمت داستان گویانه فیسبوک و اینستاگرام، استوریها را به راه حلی حیاتی برای انتقال پیام تبدیل کرده است. استوریها راهی جدید و سریع برای برقراری ارتباط با مخاطبین هستند. آمارها نشان میدهند که روزانه 500 میلیون کاربر اینستاگرامی و 300 میلیون کاربر فیسبوکی از استوریها برای به اشتراک گذاشتن عکسها و محتویات خود استفاده میکنند. به همین دلیل، برندها توجه زیادی به استوریهای تبلیغاتی به عنوان راهی نوین برای تبلیغات نشان میدهند. ماهانه 2 میلیون برند و پلتفرم فعال از استوریها برای اطلاع رسانی و فروش محصولات و خدمات خود استفاده میکنند.
اما راهکارهای تبلیغاتی معمول برای استوریهای تبلیغاتی کارساز نیستند. استوریها رفتار و نیازهای مخاطبین را به کلی دگرگون کرده اند؛ بنابراین برندها نیاز دارند تا پیام خود را با زبان استوری ها به مخاطبین منتقل کنند.
استوری ها قاب های جدیدی برای نمایش کالا هستند. قابهایی که برخی برندها آنها را به تسخیر خود در آورده اند و برخی دیگر در حال آزمون و خطا با آنها هستند. در ادامه به بررسی روشهای تاثیرگزار در رونق استوریهای تبلیغاتی میپردازیم:
قاب عمودی را تسخیر کنید
استوریها محتویات دیجیتالی ای هستند که روی صفحه عمودی موبایل نمایش داده میشوند که برای تاثیر هر چه بیشتر باید کل صفحه را به تسخیر درآورند. تاثیرگزاری بصری قابهای عمودی وقتی به اوج خود میرسد که صفحه را فقط با یک سوژه پر کنید. آن یک سوژه میتواند محصولی که در حال تبلیغ آن هستید باشد یا مدلی که محصولتان را تبلیغ میکند.
نکته حائز اهمیت درباره قابهای عمودی این است که شما موظف هستید از بالا به پایین فکرکنید و عناصر بصری را به صورتی در صفحه چیدمان کنید تا چشم مخاطب را از بالا به پایین صفحه به صورت عمودی هدایت کنند نه افقی. به همین دلیل است که پایین صفحه نمایشگر عبارت "بالا بکشید" نمایش داده میشود نه "به راست بکشید".
LeTote، از قاب عمودی استوریها به عنوان بهترین راه برای معرفی محصولات خود بهره گرفته است.
سریع عمل کنید
کاتهای سریع و سرعت بالای حرکت سوژه ها با فرمت استوریها هماهنگی کامل دارند. به همین دلیل است که بسیاری از استوریهای موفق تبلیغاتی از سرعت به عنوان راهکاری خلاقانه و کارآمد استفاده میکنند.
مخاطبین استوریها را به سرعت بررسی میکنند و زمان زیادی را به آنها اختصاص نمیدهند. بنابراین علاوه بر اینکه باید سعی در گنجاندن تبلیغ خود در چند ثانیه و مطابق با مدت زمان استوریها داشته باشید، باید پیام را به گونه ای منتقل کنید که مخاطب قادر به فهم و دریافت آن در سریعترین حالت ممکن باشد.
در یک کلام، مختصر و مفید عمل کنید. استفاده از عنوان تبلیغ و لوگو برای انتقال پیام در چند ثانیه استوری بسیار موثر و تاثیرگزار است.
پلتفرم رزرو و سفارش آنلاین غذا OpenTable، از حرفO اول نام خود قبل از استفاده از کلام مختصر و مستقیم برای برجسته کردن پیام خود استفاده میکند. به طوری که در کمتر از شش ثانیه مخاطب قادر است تا برند را بشناسد، کارکرد آن را به خاطر بیاورد و سرویسی که از آن انتظار دارد را درخواست کند.
جادوی صداها
حتما شنیده اید که میگویند استوریها باید به صورتی باشند تا بدون صدا هم قادر به انتقال پیام خود باشند. این یک استاندارد در حال آزمون و خطا است. اما رازکوچکی پشت پرده است: صداها میتوانند جادو کنند.
در واقع بسیاری از افراد استوریها را با صدا میبینند. برای پی بردن به تاثیر صدا بر روی عملکرد تبلیغات دیجیتال، فیسبوک مطالعه ای از طریق مقایسه عملکرد تبلیغات دیجیتالی ای که همراه با صدا هستند و آن هایی که فاقد صدا هستند انجام داد و به این نتیجه رسید که 80 درصد اوقات ویدیوهایی که صدا دارند عملکرد بهتری نسبت به نمونه های مشابه بدون صدا دارند. تبلیغات هالووینی ButterFinger مثال خوبی از استفاده خلاقانه و موثر صدا در استوری هاست.
استوری های سریالی بسازید
استوریها قابلیت تبدیل شدن به مجموعه ای از محتویات دیجیتالی را دارا هستند. از همین رو مخاطبین پذیرای تبلیغات چند قسمتی هستند. به عبارتی دیگر، استوریهای دو یا چند قسمتی موثرتر از تک قسمتیها هستند.
تبلیغات فشن میتوانند استایلهای مختلف را در غالب تبلیغات سریالی معرفی کنند. TopShop به عنوان مثال، در تبلیغات سریالی خود از مجموعه ای از کاتهای کوتاه برای نشان دادن تنوع کالکشنهایش استفاده میکند.
هیجان انگیز باشید
نکته حائز اهمیت درباره استوریها این است که همیشه راه جدیدی وجود دارد تا با استفاده از آن جذابیت استوریها را برای مخاطبین چند برابر کند. به راههای جدیدی برای تعامل با مخاطب با استفاده از امکانات استوریها فکر کنید. امکاناتی مثل استیکرها و گیف هایی که مخاطبین نیز مرتبا از آنها استفاده میکنند. با زبان استوری ها با مخاطبین صحبت کنید.
هدف را هیجان انگیزتر کردن استوریها برای نزدیکی هرچه بیشتر به مخاطبینتان قرار دهید؛ کاری که Ikea به خوبی در یکی از استوریهای تبلیغاتی خود به مناسبت سال نو انجام داده است.
مترجم: طوبی خارستانی
www.bestadsontv.com