شرکت پژوهش بازار رسانه امروز (emrc) در پژوهشی به بررسی الگوی خدمات آنلاین و رفتار پاسخگویان در خرید اینترنتی پرداخته است. این پژوهش به صورت ماهیانه و مستمر در حال بررسی رفتار مخاطبین در8 شهر اصلی از مراکز استانها در رسانههای مختلف است. در ادامه جزییات کاملی از این گزارش را مطالعه میکنید.
در سالهای اخیر استفاده گسترده از اینترنت و به وجود آمدن فروشگاههای دیجیتال و آنلاین تغییرات بسیاری در شیوه خرید افراد به وجود آمده است. بسیاری از مردم ترجیح میدهند برای صرفه جویی در وقت و قدرت انتخاب وسیع تر، خرید آنلاین را جایگزین خرید سنتی کنند. طبق بررسی صورت گرفته پوشاک، کیف، کفش، خوار و بار، کتاب، لوازم خانگی و لوازم آرایش به ترتیب پرطرفدارترین اقلام در بین خریدهای اینترنتی هستند. بیش از نیمی از پاسخگویان، کمتر از 500 هزار تومان در ماه برای خرید آنلاین محصولات هزینه میکنند.
طبق نتایج پژوهش انجام شده بررسی رفتار در خریداران آنلاین و استفاده کنندگان از خدمات آنلاین نشان میدهد که حدود 79 درصد آنها حداقل ماهی یکبار از خرید و خدمات آنلاین استفاده میکنند. بیش از نیمی از پاسخگویان از پلتفرم وبسایت و اپلیکیشن و نیم دیگر، از پلتفرم هایی از قبیل اینستاگرام و کانال های تلگرام برای خرید آنلاین محصولات استفاده کرده اند.
در این پژوهش پاسخگویان اظهار داشتهاند که از اپلیکیشنهای پرداخت، فروشگاه آنلاین، اپلیکیشنهای نقشه و مسیریابی نسبت به سایر ارائه دهندگان، بیشترین استفاده را میکنند. دیجی کالا، آپ، گوگل مپ، دیوار، اسنپ مارکت، اسنپ فود، رادیو جوان و تخفیفان پرمصرف ترین سایتهای ارائه دهنده خدمات هستند.
در مجموع نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد جوانان 15 تا 29 سال، مجرد با طبقه اجتماعی متوسط به بالا 31 درصد بیشتر نسبت به کل پاسخگویان از سرویس های خرید خدمات و محصولات استفاده کرده اند.