• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

02/24 1401



در روز دوم  رویداد دیجیتال دی ام تاک 8 یک پنل گفت‌وگو برگزار شد که دومین پنل کل رویداد محسوب می‌شد. این پنل با موضوع راهکارهای تجربی در زمینه تبلیغات دیجیتال میزبان ۳ مهمان از کسب‌وکارهای بزرگ بود. به گزارش رسانه تخصصی دی ام برد، صادق محسن‌نیا مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا، راضیه تاجری مدیر دیجیتال مارکتینگ اسنپ‌تریپ و شهاب شیرین ازکی مدیر پرفورمنس مارکتینگ ازکی مهمانان این پنل گفت‌وگو بودند و داوود حکیمی به عنوان گرداننده پنل در این میان حضور داشت.


شهاب شیرین در جواب این سوال که پرفورمنس مارکتینگ دقیقا برای شما به چیزی گفته می‌شود گفت: «پرفورمنس مارکتینگ در ازکی به داده‌محور برخورد کردن تعبیر می‌شود. برای ما مهم است که بتوانیم در هر مرحله از پرفورمنس مارکتینگ، بیشترین کانورژن ریت را در هر مرحله نسبت به مرحله قبلی داشته باشیم. یعنی در هر جایی از فانل، بتوانیم کانورژن ریت را بالا ببریم.» راضیه تجاری در همین خصوص گفت: «وجه تمایز دیجیتال مارکتینگ نسبت به مارکتینگ سنتی، همین کلمه پرفورمنس است؛ همان چیزی که ما می‌توانیم از دیتا برداشت کنیم kpiهای ما در اسنپ‌تریپ از همدیگر متفاوت است و بستگی دارد که داریم درباره کجای کار با هم حرف می‌زنیم اما به صورت کلی دیتا در پرفورمنس حرف اول را می‌زند که اتفاقا باعث هم می‌شود که بهترین پرفورمنس ما را تضمین می‌کند.»


داوود حکیمی با اشاره به بودجه هنگفتی که در دست این سازمان‌ها هست، درباره کانال‌های جذب ترافیک ایرانی سوال کرد. محسن‌نیا در این باره گفت: «دیجی‌کالا به صورت ماهانه ۴۰ میلیون کاربر دارد که تمرکز ما این است که ابتدا، همان‌ها را تبدیل کنیم. شاید به دلیل بزرگی این عدد نتوان کانال‌ها را برای هر کسب‌وکاری فرمولیزه کرد، اما برای خود دیجی‌کالا اس‌ام‌اس کانال اولیه است، بعد از پوش نوتیفیکشن استفاده می‌کنیم. ایمیل هم داریم که در رتبه آخر قرار می‌گیرد و آنقدرها هم از آن انتظار کانورژن نداریم. تنهای شاخصی که جواب کمتری می‌گیرد و از میانگین تبدیل کمتری دارد، همین ایمیل است.»


راضیه تجاری در همین‌باره گفت: «این داستان در سازمان ما نیست و تفاوت کسب‌وکارها بسیار زیاد است. نکته‌ای که وجود دارد این است که شما می‌خواهید در کجای لایف‌تایم مشتری می‌خواهید کار کنید. یعنی بستگی به این دارد که مشتری کجای آشناییش با سازمان است. در هزینه کردن، هر بخش در هر سازمان بسیار متفاوت است. به همین دلیل هم هست که تارگت آدینس یا مخاطب هدف شما در هر کسب‌وکار بسیار تعیین‌کننده است و وضعیت را تغییر می‌دهد. مثلا در پلتفرم‌هایی مثل مکتب‌خونه ایمیل نقش بسیار مهمی دارد؛ اما در بخش سفر که ویژه اسنپ‌تریپ است، ایمیل آنچنان مهم نیست چرا که اولین مواجهه مشتری با تصمیمش، در سرچ صورت می‌گیرد.»


درباره همین موضوع، شهاب شیرین درباره گوگل و اهمیت آن سخن گفت. او اذعان کرد: «از همان زمان بیمیتو، کانال گوگل بسیار برای ما مهم است. بعد از آن را هم می‌توانیم به قبل از تبلیغات تلویزیونی و بعد از تبلیغات تلویزیونی تقسیم کنیم. درباره دیگر کانال‌ها هم بستگی به نوع ارتباطی دارد که متن ارسالی تلاش دارد با مخاطب بگیرد. مثلا اگر ایمیل ما حاوی خبری مهم در خصوص ازکی بوده باشد، شده که ما با ایمیل جواب بگیریم. البته به این نکته بسیار مهم توجه کنیم که مخاطب هر سازمان ویژگی‌های خودش را دارد.»

تجاری در خصوص مارکتینگ آتومیشن گفت: «ما در این خصوص بسیار جای کار داریم و فکر نمی‌کنم هیچ ابزار ایرانی‌ای باشد که در این خصوص در حال کار کردن با آن باشم. ما هنوز در فضای مارکتینگ امکان این را نداریم که کاملا به سمت هوشمندسازی برویم. شاید شرکت‌های واقعا انگشت‌شماری باشند که بتوانند از مواردی مانند AR یا موارد جدید مشابه کار کنند.» او همچنین در خصوص صنعت سفر گفت: «در این صنعت رقابت بسیار پررنگ و زیاد است و در این حوزه پیچیدگی رفتار کاربر بسیار بیشتر است. ما رقبای خوبی داریم. دادن پیشنهاد هوشمندانه به کاربر پیچیده است. برای مثال سفرمارکت بر متغیر قیمت تمرکز کرده است اما در دنیا ثابت شده قیمت ارزش تعیین کننده نیست.»


شهاب شیرین هم در خصوص ایفای نقش ابزارهای ایرانی در اکوسیستم گفت: «بزرگ‌ترین نقد من به ابزارهای ایرانی، قیمت‌گذاری نادرست است. قیمت‌های ابزارهای ایرانی تفاوت چندانی با ابزارهای معتبر خارجی ندارد درحالی که از لحاظ تکنولوژی عقب‌تر است.»


نهایتا هر سه پنلیست بیان کردند در کسب‌وکارشان سوشال مدیا یک کانال پرفورمنسی نیست و بیشتر جنبه برندینگ و communication دارد.

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0
برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.