تحقیقات و مطالعات مختلف ثابت کرده اند که 64 درصد از مصرف کنندگان صرفا بر اساس موضع یک برند در مورد یک پدیده اجتماعی یا سیاسی از آن خرید کرده یا ان را تحریم میکنند. در حال حاضر تنها تمرکز بر روی سودآوری کافی نیست بلکه برندها باید بتوانند سهامداران را راضی کرده و در عین حال تاثیری مثبت بر روی جهان اطراف نیز بگذارند. این اقدام میتواند از طریق عمل به مسئولیت اجتماعی، صحبت کردن با مخاطب یا ایجاد بستری مناسب برای حرف زدن افراد درباره مسائل مهم در سطح جامعه صورت گیرد.
اتخاذ یک موضع مثبت، فعال و ثابت در مورد برخی مسائل اجتماعی میتواند به شرکتها کمک کند تا مخاطبان فعلی را حفط یا مخاطبان جدیدی را به سوی خود جذب کنند.
در این مقاله به نکاتی درباره چگونگی اتخاذ یک موضع و انجام یک واکنش صحیح و مناسب به مسائل اجتماعی اشاره شده است که در ادامه به شرح آنها میپردازیم:
اهمیت فراوان مسائل اجتماعی
پول مهم است اما مهم تر این است که از چه جهتی به آن نگاه میکنیم. همه ما برای بقا باید مقدار مشخصی پول در بیاوریم اما با این حال، برای اکثر مردم پول همه چیز نیست. مسائلی در جامعه امروز ما وجود دارد که هیچ ربطی به نظام سرمایه داری نداشته اما برای برخی افراد بسیار مهم است که از جمله آنها میتوان به تبعیض نژادی، تبعیض جنسیتی، اختلاف طبقاتی و محیط زیست اشاره نمود.
این مسائل میتوانند تاثیر عمده ای بر روی کیفیت زندگی افراد چه در محیط کاری و چه خارج از آن بگذارند. کارفرمایان باید اهمیت این گونه مسائل اجتماعی را درک کرده و متناسب با آنها از خود واکنش نشان دهند.
افرادی که توانایی همدردی با افراد با جنسیت یا نژاد متفاوت از خود را دارند، در دنیای کسب و کار بسیار موفق خواهند شد. اگر مردم نتوانند با هم کنار آمده و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند، آنگاه رشد مالی نیز به معنای واقعی کلمه بی معنی و بی فایده است.
سکوت در برابر مسائل و مشکلات اجتماعی میتواند دیگر افراد و برندها را وادارد تا درباره شما قضاوت کنند بنابراین اتخاذ یک موضع روشن در برابر مسائل اجتماعی در چنین مواقعی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
نمونهای از واکنش بد برندهای خارجی به مسائل اجتماعی
در دوران شیوع گسترده کرونا، مک دونالد به طور موقت قوسهای طلایی خود را از یکدیگر جدا کرد تا از لزوم حفظ فاصله فیزیکی سخن گوید. افراد این واکنش را بیهوده و بی فایده دانسته و در زمانی که مردم نیاز به حمایت عاطفی برندها داشتند، این اقدام نوعی تلاش نابخردانه و ناکافی در واکنش به یک مساله اجتماعی به شمار میرفت که تقریبا همه جهان را تحت تاثیر قرار داده بود.
در ادامه از جمله واکنشهای خوب و مناسب برندها نسبت به مسائل اجتماعی میتوان از پلتفرم اجاره املاک Airbnb نام برد که در سال 2018 در قالب یک آگهی تبلیغاتی در Super Bowl با شعار «ما قبول میکنیم» متعهد به ارائه خدمات به پناهجویان شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده امریکا، فرمان بستن مرزهای این کشور به روی پناهجویان را امضا کرد.
نحوه انجام واکنش مناسب به مسائل اجتماعی
واکنش مناسب نشان دادن به اتفاقاتی مانند مرگ یک فرد خاص یا وقوع یک رویداد ناگوار به هر حال دشوار است اما در زیر دستورالعملهایی ارائه داده شده که معتقدیم میتوانند به برندها در این مسیر کمک کنند:
ارتباط: گاهی اوقات ابعاد مساله ای که به ان میپردازیم چندان مهم نیست بلکه مهم این است که مساله فوق و البته طرز برخورد ما با آن، به نوعی به ماهیت برند ارتباط داشته باشد. برای فراموش نکردن ابعاد مختلف یک قضیه بهتر است از کارمندان و مشتریان خود کمک بگیرید.
مکالمات داخلی: قبل از راه اندازی هر نوع کمپین تبلیغاتی، ضروری است که با کارمندان شرکت و در سطح داخلی گفتگو کرده و به دیدگاه جامع تری از وضعیت موجود دست یابید.
طراحی و اصلاح کمپین: پس از انجام یک سری گفتگوها با کارمندان، اینک وقت آن فرا رسیده تا کمپین را طراحی کنید. در طول این فرایند نیز همچنان باید به تبادل نظر با افراد در مورد ماهیت پیام کمپین و پیش بینی واکنش احتمالی مخاطبان به ان بپردازید. تفاوت اصلی این مرحله با مرحله قبلی در این نکته نهفته است که حالا دیگر گفتگوها در راستای تدوین نهایی یک پیام ملموس و تاثیرگذار شکل گرفته و زمان کمتری صرف ایده پردازی میشود.
انتشار: پس از دستیابی به توافق با کارمندان و تیم داخلی بر سر پیام و شکل ظاهری کمپین، پیام تبلیغاتی باید در همه پلتفرمهای اجتماعی منتشر شده و به شکلی گسترده تبلیغ گردد. کارفرمایان میتوانند از کارمندان بخواهند که در صورت تمایل در تبلیغات شرکت کنند.
بازبینی و تکرار: پس از راه اندازی کمپین تبلیغاتی و انتشار پیام برند، حالا دیگر زمان بررسی میزان موفقیت کمپین به طور کلی فرا رسیده است. در نهایت آن چیزی که اهمیت دارد این است که به این فرایند به عنوان یک پدیده کلی نگاه کرده و تنها موفقیت یک پیام ارسالی خاص را مد نظر قرار ندهیم.
فواید انجام واکنش مناسب نسبت به مسائل اجتماعی
انجام واکنش درست و مناسب نسبت به مسائل اجتماعی تاثیر مثبت زیادی بر روی افزایش آمار فروش و محبوبیت برند نزد مردم و مشتریان دارد.
همانطور که پیش از این اشاره کردیم، بسیاری از افراد با برندهایی که از لحاظ اجتماعی مسئولیت پذیر نیستند، به مشکل بر میخورند. این موضوع شاید کمی عجیب به نظر برسد اما واکنش یک برند نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی بخشی از استراتژی بازاریابی آن به شمار میرود. در نهایت یک موضع خاص باید توسط برند اتخاذ شده و سپس با افتخار تبلیغ گردد، مگر این که اطلاعات جدید و مستندی مبنی بر لزوم تغییر موضع به دست برسد.
مسائل و رویدادهای مهم اجتماعی، میتواند فرصتی مناسب برای افزایش ارزش برند نزد مشتریان به شمار رود که البته باید به خوبی از آنها استفاده کرده و در این راه از نیروهای کمکی مفید و موثر کمک گرفت.
www.trickle.works