03/30
1396
ام بی ای نیوز: چند سالیست در ایران مبحث استارتاپ ها رونق زیادی پیدا کرده و استارتاپهای مختلفی درحال فعالیت هستند. دونیت یکی از استارتاپ های فعال در حوزه تامین سرمایه جمعی است که در این راستا به نتایج خوبی نیز دست یافته است. ام بی ای نیوز در راستای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه کاری این استارتاپ گفتگویی را با حامد ستاریان، طراح و توسعه دهنده رابط کاربری و تجربه کاربری دونیت داشته که در ادامه میخوانید.
درباره عملکرد استارتاپ دونیت توضیح بفرمایید؟
دونیت یک بستر برای تامین سرمایه جمعی یا همون کراودفاندیگ (Crowdfunding) است. بستری برای پروژههایی که تاثیرات اجتماعی مستقیم و یا غیر مستقیم دارند. به زبان ساده، موسسات خیریه، سازمان های مردم نهاد، فعالان اجتماعی، و حتی افراد حقیقی میتوانند در سایت دونیت پروژه های خودشان را با توضیحات کامل ایجاد کنند و از طریق شبکه ارتباطات مردمی و سایر اعضا و بازدیدکنندگان دونیت، اقدام به تامین سرمایه جمعی نمایند. پس از موفقیت در تامین این سرمایه، مبلغ مورد نظر را از دونیت دریافت می کنند و پروژه خودشان را اجرا می کنند. در این میان دونیت، وظیفه دارد گزارشهایی را مداوم از پروژه تهیه و به مخاطب ها و کسانی که کمک کردن ارسال کند. نکته مهم این است که اگر پروژه ای به هر دلیلی نتواند مبلغ مورد نیازش را در زمان مشخص شده تامین کند، همه مبالغ جمع شده به حساب کاربری کمک کنندگان برگشت داده می شود و هیچ پولی در دست دونیت باقی نخواهد ماند. همچنین در این پلتفرم، امکان پرداخت مستقیم و آنی فرد به فرد هم وجود دارد و کاربران می توانند از طریق این سایت به راحتی به حساب همدیگر پول واریز کنند.
درباره روند شکل گیری استارتاپ دونیت توضیح بفرمایید؟
حدودا سال 92 بود که محی الدین سنیسل (مدیر دونیت) ساز و کار اولیه ای برای ایجاد یک پلتفرم اجتماعی با هدف تهیه سرمایه جمعی برای پروژه های خیریه را ایجاد کرد. نکته جالب این است، با فاصله کوتاهی جواد یزدانی (هم بنیانگذار و مدیر اجرایی دونیت) که خودش سابقه خوبی در طراحی صنعتی و برندینگ داشت، با توجه به آشنایی با سایت های کراودفاندینگ خارجی نظیر (kickstarter) و (indiegogo) و بخاطر وجود تحریمها و عدم وجود ارتباطات بانکی بین المللی، به فکر ایجاد یک پلتفرم ایرانی در این زمینه می افتد، که با جستجوهای اولیه به وبسایت دونیت میرسد و همکاری مناسبی میان این دو شکل می گیرد و این همکاری تا امروز ادامه دارد.
این استارتاپ چه گروه مخاطبانی را در نظر گرفته و چه خدماتی را ارائه می دهد؟
مخاطبان سایت دونیت دو گروه هستند، کسانی که قصد دارند، پروژه ای ایجاد کنند و به تامین سرمایه بپردازند و کسانی که قصد دارند، هزینه های کوچکی در پروژه های مختلف انجام دهند، از آنجایی که فرهنگ عمومی جامعه ما برای مدل های دونیشن (کمک مالی) هنوز چیزی شبیه به صدقه هست، به طبع مخاطبین زیادی از این دسته را خیرین تشکیل میدهند، اما تلاش دونیت بر این است، مخاطبان بیشتری با فرهنگ دونیشن از جنس نوع دوستی شکل بگیرد، و شاهد پروژه های بیشتری در دسته بندی های مختلف باشیم. جالب است بدانید که در حال حاضر 122 پروژه در حوزه های فرهنگ، اشتغال، سلامت، محیط زیست و امداد رسانی در دونیت ایجاد شده است.
شیوه بازاریابی و تبلیغاتی این استارتاپ چیست و تابحال چه راهکارهایی در این زمینه داشته است؟
دونیت بر پایه شفافیت مالی شکل گرفته، گزارش پرداخت ها، دریافت ها، مراحل اجرا و هزینه کرد های یک پروژه را به آسانی در دسترس عموم قرار می دهد. همچنین در کنار یک سری از رسانه های آنلاین که همکاری مداوم و مستمر با دونیت دارند، مجموعه ای از مخاطبان دونیت هستند که با توجه به اعتمادی که به دونیت دارند، ما را به همدیگر معرفی می کنند.
نام این استارتاپ برای چه اساسی شکل گرفته و در آینده چه برنامه های را اجرای خواهید کرد که تابحال نکرده اید؟
تلفظ اسم دونیت دقیقا مورد استفاده برای این کار هست (donate)، در کنار اینکه ما برای ایجاد یک حالت مناسب و بالا بردن پتانسیل های برندینگ، از کاراکتر 2 و لوگوی (victory) که برای ما ژست حالت موفقیت و پیروزی هست استفاده کردیم.
در مورد برنامه های گسترش هم چیزی که باید بگویم، خبر وارد کردن پروژه های هنری و فرهنگی بیشتر است. همچنین سعی داریم تا چند ماه آینده نسخه جدید سایت را با رابط کاربری جدید و بهینه تر رونمایی کنیم.
در این استارتاپ شیوه اعتمادسازی و جلب اطمینان مخاطبان به چه شکلی صورت میگیرد؟
اولین و مهمترین پارامتری که کاربران باید در نظر بگیرند، گارانتی بازگشت پول هست، یعنی ما فقط در صورتی که یک پروژه بتواند در زمان مشخص شده، میزان مبلغ مورد نیاز را تامین کند، مجموع هزینه ها را برای بانی پروژه واریز می کنیم و در غیر این صورت تمام وجوه به حساب کاربرانی که کمک کرده اند، برمیگردد. همچنین گزارش گیری های مداوم و ارسال آن گزارشات در خبرنامه، شرایط مناسبی را برای جلب اعتماد مخاطبان فراهم خواهد کرد. در کنار همه این موارد، از آنجایی که فرهنگ گلریزان و فرهنگ صدقه در پیشینه فرهنگی ما وجود دارد و با توجه به توضیحات مناسب یک پروژه و بررسی دقیق آن پروژه و بانی آن توسط ما، فرایند جلب اعتماد راحت تر خواهد بود.
mbanews.ir-نرگس فرجی