• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

06/11 1396

ام بی ای نیوز:
 کسب وکارهایی که بر اساس نیازهای مشتریان راه اندازی می‌شوند، به سرعت جای خود را میان مخاطبان باز کرده و جایگاه اصلی خود را در بازار پیدا می‌کنند. شیپور یکی از کسب وکارهای آنلایی ست که حضور پررنگی در بازار ایفا کرده و تبلیغات گسترده ای را یکی پس از دیگری اکران می‌کند. ام بی ای نیوز به منظور بررسی عملکرد تبلیغاتی این برند؛ گفتگویی با پرژام داودی مدیرمارکتینگ این برند داشته که در ادامه می‌خوانید. 

برند شیپور در چه جایگاهی از بازار تصمیم به اکران تبلیغات محیطی گرفته است؟

زمانی که برند جایگاه اصلی خود را در بازار پیدا و نیاز به جذب توده‌ی بیشتری از مخاطبان را داشت، تبلیغات شروع شد. در این میان، بازار هم رقابتی تر شده و برندهای بیشتری در این حوزه فعالیت خود را شروع کرده بودند. مطمئنا هر برندی در این شرایط تصمیم به اکران تبلیغات بیشتری می‌گیرد. در نظر داشته باشید که رقابتی تر شدن بازار در مرحله اول به نفع مشتریان خواهد بود. در چنین بازاری آنها حق انتخاب بهتری خواهند داشت. 

شیپور با چه روندی وارد تبلیغات تلویزیونی و محیطی شده است؟ این تبلیغات با چه هدفی اکران شده اند؟

تبلیغات، شیپور از آگهی های تلویزیونی شروع شد. در این آگهی ها بیشتر درباره کاربرد برند برای مخاطبان صحبت کردیم. اما رفته رفته کمپین ها علاوه بر معرفی، رنگ و بوی برندینگ نیز به خود گرفت. کمپین هایی که دیگر همگی 360 درجه اکران شدند. تبلیغاتی که در رسانه های مختلفی به مانند تلویزیونی، رادیو، محیطی و... منتشر شده اند. مخاطبان وقتی بطور همزمان در معرض تبلیغات یک برند قرار می گیرند، مطمئنا تاثیر بیشتری می‌گیرند. در این شرایط است که مخاطبان با دیدن تبلیغ در رسانه های مختلف جذب برند شده و مشتری آن می شوند. حوزه‌ی فعالیت شیپور در خارج از کشور تعریف شده و مخاطبان به راحتی با آن ارتباط برقرار می کنند اما در کشورمان هنوز به این جایگاه نرسیده ایم و باید فرهنگسازی بیشتری در این زمینه میان مخاطبان شود. در کشورمان فعالانی در حوزه نیازمندی ها خدماتی ارائه می دهند اما این نوع خدمت رسانی بیشتر از طریق رسانه های چاپی و محدود به محصولات خاصی بوده است. شیپور با وسعت بیشتری به بحث نیازمندی ها می پردازد. چنین کسب وکارهایی به مخاطبان می‌گویند که به راحتی می‌توانند وسایلی که نیاز ندارند به فروش رسانده و در اختیار دیگران بگذارند. 

شخصیت پردازی برای برندهایی به مانند شیپور چگونه است؟ برند در مواجه با شوخی های کاربران در فضای مجازی چه برخوردی می‌کند؟

در شیپور؛ مشتریان هر نوع اطلاعاتی را در مورد کالا و خدمات مختلف می توانند، بدست بیاورند. چنین فضایی حس طنز مخاطبان را نیز تحریک می‌کند. این حس طنز، برای خودمان نیز جالب است و اگر از چارچوب خارج نشود از آن استقبال می‌کنیم. گروه ما چنین طنازی هایی را دنبال و گاهی آنها را بین هم به اشتراک گذاشته و در مورد آنها صحبت می‌کنیم. در مورد شخصیت پردازی باید بگویم: شخصیت پردازی برای برند شیپور کمی پیچیده است. مخاطبان این برند آنقدر گسترده هستند که تعریف یک شخصیت برای همگی آنها سخت است. بنابراین شیپور جوانی ست که سن خامی خود را گذرانده است. جوانی که به بلوغ رسیده و شیطنت های خاص خود را همچنان حفظ کرده است. به هرحال گستردگی مخاطبان باعث شده که گاهی نتوانیم، همگی آنها را از لحاظ شخصیت پردازی و برقراری ارتباط پوشش دهیم. 
برخورد ارگان های دولتی با شما چگونه است؟ آیا تابحال با مشکلی روبرو بوده اید؟ 

برخوردی تابحال صورت نگرفته و در بیشتر مواقع ارگان های دولتی خودشان از شیوه عملکرد شیپور حمایت کرده اند. اما به هرحال هر اتفاق جدیدی چالش برانگیز است و پذیرش هر کاری زمان می برد. بخصوص کسب وکارهای آنلاین که این روزها رونق گرفته و روز به روز در حال گسترش هستند و به مرحله بلوغ خودشان رسیده اند. 

شیپور کار خود راچگونه آغاز کرده است؟

شیپور براساس یک ایده استارتاپی شروع به کارکرده است. این ایده توسط مدیرعامل این شرکت بر اساس نیاز موجود در کشور اجرایی شده است. نیازی که سال هاست، در کشورهای دیگر اجرایی و در کشورمان وجود نداشت. به هرحال اجرای این ایده در کشورمان با توجه به فضای موجود مناسب بوده و پس از اجرا نیز با بازخوردهای خوبی مواجه شده است. 
بهتر است، به تبلیغات گسترده شیپور باز گردیم. تبلیغاتی که یک شبه کل شهر را به خود اختصاص داد. برخی عنوان کردند، شیپور در عرصه تبلیغات ساختار شکنی کرده است، نظرتان در این باره چیست؟ 
هدفمان متفاوت عمل کردن بود. قصدمان براین بود که مخاطبان، فضای سایت را در رسانه های محیطی دیده و با آن ارتباط برقرار کنند. در این تبلیغات به هر کالایی توجه کردیم، کالاهایی که حتی شاید به نظرمان کارساز نباشند. در این سری از تبلیغات مخاطبان را مستقیم هدف قرار داده و با آنها صحبت کردیم. این تبلیغات بدون هیچ شعاری اکران شدند. تبلیغاتی که با آنها شوخی هم شد اما دستاورد خوبی برای شیپور به همراه داشت. درباره این سری از تبلیغات نه تنها میان مخاطبان بلکه میان اهالی تبلیغات نیز مباحثی مطرح شد. مباحثی که برای گروه ما خوشایند است. چون مطمئنا افراد؛ در مورد تبلیغات اثرگذار صحبت می‌کنند. بنابراین صحبت در مورد یک کمپین، جالب توجه است. البته ما تمام نقدها را چه مثبت چه منفی بررسی و به دقت در نظر گرفتیم. 

برخی در آن موقع نسبت به تصویرسازی آگهی ها انتقاد کرده و عنوان می کردند که تبلیغات شیپور زیبایی شهر را تحت تاثیر قرار داده، با این نظر موافق هستید؟

همانطور که گفتم، هدفمان ارائه تبلیغاتی مبنی بر هدف و کانسپت کمپین بود. در این راستا زیبایی کار را هم به نحوی در نظر گرفته بودیم. اما بیشتر از زیبایی کاربردی بودن تبلیغات برایمان مهم بوده است. به هرحال شیپور مدتهاست با آژانس گرگدن در حال فعالیت است و ارتباط خوبی میان ما و گروه این شرکت تبلیغاتی برقرار شده است. ارتباط متقابل و همسویی ما با یکدیگر نتایج خوبی را به همراه داشته است. شیپور از زمان همکاری با گرگدن سه کمپین موفق اکران کرده است. کمپین هایی که در آن، شهر به بازاری بزرگ تبدیل شده است. در آن کمپین رسانه های مختلفی بکار گرفته شده است. رسانه ایی که هر کدام به عده ی به خصوصی از مخاطبان پیام کمپین را منتقل کرده اند. 

آیا همزمان و یا انتهای هر کمپین بازخوردهای آن را مورد سنجش قرار می دهید؟

بله. این سنجش بطور مرتب همزمان و در انتهای کمپین ها اجرا می شود. به هرحال کمپین های، شیپور همیشه با سروصدا بوده و همین مشخص می کند که کمپین‌ها دیده می‌شوند. سنجش اثربخشی در رسانه های آنلاین راحت تر از رسانه های آفلاین است. این سنجش از طریق ترافیک سایت مستقیم تر انجام می شود. 

گستردگی مخاطبان شیپور بسیار زیاد است، برقراری ارتباط با این گروه مخاطبان وسیع سخت نیست؟

تبلیغات شیپور بیشتر بر گروه متوسط جامعه متمرکز است. چون طبقه بالای جامعه دسته کوچکتری از گروه مخاطبان را به خود اختصاص می دهند. اما مراجعه طبقه متوسط به سایت بیشتر و برقراری ارتباط شیپور با آن ها راحت تر است. این دسته، فرهنگ استفاده از خدمات شیپور را بلد هستند و راحت تر با این برند ارتباط برقرار می‌کنند. مخاطبان برند شیپور از سال گذشته سه برابر شده و این اتفاق مرهون تبلیغاتی ست که انجام شده است. بعد از کمپین ها استقبال از سایت افزایش یافت و همین موضوع باعث بالاتر رفتن ظرفیت سایت شد. البته در نظر داشته باشید که گروه ما یک مرحله نیز تایید آگهی ها را باید طی کند. مرحله ایی که در سه دقیقه انجام می شود. این سرعت تایید و انتشار یکی از مزیت های شیپور است که آن را از رقبا جدا می‌کند. اما با تمام این توصیفات دقت داریم که کیفیت را فدای سرعت نکنیم. 

چطور شیپور با کمپینی با آن همه بازخورد به سراغ کمپینی با شکل و شمایل ساده تر رفت؟

کمپین سال گذشته شیپور با بازخوردهای مختلفی روبرو شد. در آن کمپین سعی مان بر این بود که شبیه ترین تصاویر به آگهی های سایت را برای مخاطبان به نمایش بزاریم. اما بار احساسی کمپین امسال بیشتر بود. کمپینی که سعی شد، مخاطبان ارتباط راحت تری با آن برقرار کنند. در این کمپین به اشیای دست دوم روح داده شد. این کمپین نیز با بازخوردهای زیادی روبرو شد و برخی از مخاطبان شوخی هایی نیز با آن در فضای مجازی کردند. در این کمپین بیشتر از رنگ های سازمانی استفاده شده است. به نوعی درصدد این هستیم که بیشتر در کمپین ها از المان های تصویری برند بهره برداری کنیم. به هرحال بحث برندینگ از موضوعات مهمی ست که سعی مان براین است به آن دقت بیشتری داشته باشیم. 

بخش بزرگی از فعالیت برندهایی به مانند شیپور ترغیب مخاطبان به استفاده از وسایل دسته دوم است، شما در این راستا چه عملکردی را اجرایی می کنید؟

فرهنگ استفاده از وسایل دسته دوم هنوز در کشورمان عمومی نشده و مخاطبان نسبت به آن جبهه گیری های بخصوصی دارند. بنابراین بخشی از پیام کمپین را به همین نکته اختصاص داده و در صدد فرهنگ سازی هستیم. با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر استفاده از اجناس دسته دوم رویکرد به صرفه ایی است. رویکردی که باعث می شود به اقتصاد خانواده ها کمک شود. اما تغییر تفکرات منفی نسبت به این موضوع زمان بر است و باید هم به مخاطبان و هم به شیپور در این باره زمان داد. 
آیا به غیر از تبلیغات، فعالیت های دیگری نیز در جهت فرهنگسازی انجام شده است؟
بله در این زمینه تولید محتوای گسترده ای تولید و در فضای مجازی منتشر شده است. محتوایی که در شبکه های اجتماعی نیز نشر شده است. محتوایی که در آنها آموزش های مختلفی به مخاطبانی که قرار است از اجناس دسته دوم استفاده کنند، داده شده است. در این زمینه ویدیوهای آموزشی نیز تهیه و منتشر شده است. فرهنگسازی در این زمینه به زمانی کوتاه محدود نمی شود و باید فرصت بیشتری به این موضوع اختصاص داده شود.

و نکته آخر: 

شیپور همیشه تلاش کرده با بالاترین کیفیت به مخاطبان خدمت رسانی کند. سرعت سایت و تایید سریع آگهی ها از جمله خدماتی ست که در صدد بهبود هر چه بهتر آن هستیم. سایت توسط همکاران ما پشتیباتی 24 ساعته می شود تا در صورت هر گونه مشکل به سرعت برطرف شود. علاوه براین، شیپور همچنان در تلاش است که روحیه استارتاپی خود را حفظ کرده و با خلاقیت پیش رود. روحیه ایی که حس دوستی و صمیمت در آن وجود دارد و باعث پیشرفت بیشتر می شود. 

mbanews.ir-نرگس فرجی 
امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود