• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

05/16 1398


ام بی ای نیوز: نیاز دریافت خدمات در محل برای هر فردی پیش آمده است. نیازی که آچاره در حال برطرف کرده آن است. آچاره در راستای معرفی خود و خدماتش چندوقتی‌است کمپین تبلیغاتی را اکران کرده است. ام بی ای نیوز به منظور دریافت اطلاعات تکمیلی درباره اپلیکیشن آچاره و کمپین تبلیغاتی آن گفتگویی با آیسان سبایی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه شریف و مدیربازاریابی اپلیکیشن آچاره داشته است که در ادامه می‌خوانید.


درباره آچاره برایمان بگویید؟

شروع فعالیت آچاره به بهمن ماه سال 95 باز می‌گردد. سالی که در آن آچاره با هدف ارائه خدمات در محل راه‌اندازی شده است. آچاره فعالیت خود را از طریق وبسایت و با ارائه خدمت نظافت منزل آغاز کرده است. پس از یکسال فعالیت، آچاره دامنه خدمات ارائه شده را گسترش داد و در حال حاضر نزدیک به 350 خدمت در محل توسط این مجموعه ارائه می‌شود. آچاره پلتفرمی است که از دو بخش متخصصین و مشتریان تشکیل شده است. مشتریان می‌توانند، خدمت مورد نیاز خود را از طریق وبسایت و اپلیکیشن درخواست دهند و آچاره به آن‌ها متخصص به انتخاب خودشان خانم و آقا معرفی ‌کند. آچاره در حال حاضر به غیر از تهران در 25 شهر (اصفهان، مشهد، تبریز،کرمانشاه، یزد، اهواز و..)دیگر کشور نیز نمایندگی دارد.


آچاره براساس چه نیازی در بازار شکل گرفته است؟

در کشورمان قبل از راه اندازی اپلیکیشن آچاره دریافت خدمات در منزل بطور سنتی انجام می‌شد. افراد برای رفع نیاز مجبور به پرس و جو از اطرافیان بودند و معمولا از این طریق نیروهای خدماتی را پیدا می‌کردند. در این حالت پی بردن به کیفیت کار افراد و اعتماد به آن‌ها سخت است. بنابراین نیاز راه اندازی اپلیکیشنی مانند آچاره به شدت در بازار حس می‌شد. از طرفیاین اپلیکیشن فضای کار رابرای افراد متخصص فراهم کرد. متخصصانی که سال‌هاست فعالیت کرده اما به دلیل نداشتن سرمایه نمی‌توانند برای خود کسب وکاری را راه اندازی کنند. در این میان افرادی که تخصص بالایی نیز ندارند می‌توانند با گذراندن دوره‌ای کوتاه آموزشی وارد بازار کار شوند.


آچاره برای اعتمادسازی مشتریان و پشتیبانی از متخصصان فعال عملکردی داشته است؟

رقبای اصلی آچاره در فضای بازار سنتی فعالیت می‌کردند و آچاره برای رقابت با آن‌ها باید مزیت رقابتی تعریف می‌کرد که مخاطبان به آن اعتماد می‌کردند. از طرفی آچاره باید نسبت به اینکه دیگر نیاز نیست بطور سنتی درخواست ارائه خدمات در محل داد، فرهنگسازی می‌کرد. بنابراین پیشتیانی متخصصان از فاکتورهای مهمی بود که آچاره از ابتدای کار آن را لحاظ کرده است. عدم سوء پیشینه تمامی متخصصان فعال در آچاره از طرف پلیس اماکن استعلام می‌شود.متخصصانی که واجد شرایط باشند اجازه همکاری با آچاره را بدست می‌آورند. همچنین از متخصصان حین ورود سفته با مبالغ مختلف دریافت می‌شود. از طرفی آچاره از کارگاه‌های متخصصانی که در حوزه‌های مختلف مانند نجاری، مبل‌سازی و... بازدید و پس از بررسی‌های لازم اجازه همکاری می‌دهد. محل سکوت متخصصان نیز به دقت بررسی می‌شود. متخصصان پس از طی این مراحل که نزدیک به یکماه طول می‌کشد، امکان همکاری با آچاره را دارند. از طرفی آچاره تمامی خدمات خود را از 8 تا 12 شب پشتیبانی می‌کند.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردم؛ فرهنگسازی در زمینه پذیرش دریافت خدمات در محل توسط متخصصان آچاره و یا سایر رقبا زمان بر است. حال وجود رقبای بیشتر روند این فرهنگسازی را تسهیل خواهد کرد. البته آچاره به نسبت رقبای خود مزیت‌های رقابتی مختلفی دارد. یکی از مزیت‌های رقابتی ارائه خدمات متنوع مانند: پرستاری در محل برای سالمندان، بیماران و کودکان، آزمایش در محل، مشاوره، تعمیرات و...توسط آچاره است. نکته مهم این است، بخشی از این خدمات شامل چندین زیرمجموعه می‌شوند.از طرفی پشتیبانی منظم با مدت زمان طولانی نیز یکی دیگر از مزایای رقابتی آچاره محسوب می‌شود. همچنین گستردگی خدمات آچاره در شهرهای مختلف نیز از جمله مزایای این اپلیکیشن نسبت به رقبای آن است.

علاوه برمواردی که به آن‌ها اشاره شد؛ آچاره تمامی متخصصان خود را بیمه کرده و در صورت هر گونه حادثه حین انجام کار مسئولیت کار را می‌پذیرد.

بسیاری از افراد نسبت به این موضوع که اگر نیرو حین کار در محل دچار حادثه شود، مسئول هستند آگاهی ندارند. نیروی کار می‌توان بابت دریافت خسارت از کارفرمای خود ادعا کند. حال آچاره این چالش را برطرف کرده و دیگر کاربران در صورت مشکل مسئولیتی ندارند. نزدیک به سی هزار متخصص در حال حاضر بامجموعه آچاره همکاری می‌کنند.


خدمات ارائه شده توسط آچاره چطور شناسانی و تعریف می‌شوند؟

قبل از ارائه هر خدمت نیازسنجی انجام می‌شود. نیاز سنجی درقالب تحقیقات بازار و بررسی‌های مختلف اجرا می‌شود. پس از بررسی‌ها اگر خدمت تازه مورد نیاز مخاطبان بود، وارد لیست ارائه می‌شود. هر خدمتی نزدیک به یکماه زمان نیاز دارد که متناسب با اپلیکیشن آچاره تعریف شود. گاهی طراحی اپلیکیشن متناسب با خدمت تازه بازتعریف می‌شود. پس از طی این مراحل برای خدمت تازه تبلیغات صورت می‌گیرد.


آیا مخاطبی می‌تواند، طولانی مدت ازیکی از متخصصان آچاره کمک بگیرید؟

مخاطبان آچاره خودشان خانم یا آقا بودن متخصصان و مدت زمان حضور متخصص را در محل مشخص می‌کنند. این نیز یکی دیگر از مزیت‌های آچاره است. در همین راستا برخی از خدمات مانند پرستاری هم روزانه و هم شبانه ارائه می‌شوند. گاهی مخاطب پس از کسب رضایت کامل امکان دارد، قرارداد چندماه با متخصص منعقد کند که این موضوع خارج از برنامه‌های آچاره است. آچاره یکبار متخصص را معرفی و به مشتریان اطمینان می‌دهد.


فرهنگسازی که از آن صحبت کردید چه روندی را طی کرده‌است؟

برای فرهنگسازی از رسانه‌های مختلفی مانند شبکه‌های اجتماعی، محیطی و... بهره برداری می‌کنیم. در برخی از عملکردشان به ساختمان‌های تجاری رفته و خدمات آچاره و نحوه کارش را به مخاطبان معرفی می‌کنیم. آچاره به دلیل ارائه خدمات متنوع، گروه مخاطبان وسیعی را تحت پوشش قرار داده است. برای مثال: آچاره خدمتی را تحت عنوان مراقبت از حیوانات خانگی ارائه می‌کند که گروه مخاطبان خاصی به آن علاقه‌مند هستند. در همین راستا خدمات آموزشی نیز گروه مخاطبان دیگری را تحت پوشش قرار داده‌ است. چنین تنوعی باعث شده که آچاره با قشر وسیعی از افراد جامعه در ارتباط باشد.

این اتفاق باعث شده که آچاره با هر گروه مخاطبی به زبان خودش ارتباط برقرار کند. گروه مخاطبان آچاره هم خانم و هم آقا هستند و نکته جالب این است که کاربران آقا به نسبت خانم بیشتراز خدمات آچاره استفاده می‌کنند.


آیا عملکرد متخصصان پس از فعالیت مورد سنجش قرار می‌گیرد؟

کاربران پس از دریافت خدمات از متخصصان در نظرسنجی شرکت می‌کنند. در این نظرسنجی، شیوه کار و.. مورد ارزیابی قرار گرفته است. اگر کاربری پس از یک هفته نظر خود را اعلام نکرد، از طرف تیم پشتیبانی آچاره با ایشانتماس گرفته می‌شود.

چقدر کابران صادقانه به متخصصان امتیاز می‌دهند؟

کابران معمولا حین امتیازدهی احساسات خود را نیز دخیل کرده و گاهی از سردلسوزی نظر خود را ثبت می‌کنند. این شیوه عملکرد کاربران کمکی به آچاره نمی‌کند.آچاره به کاربران اطمینان می‌دهد، در صورت بروز مشکل با مشاوره و برگزاری دوره آموزشی بیشتر متخصص را برای عملکرد بهتر راهنمایی می‌کند. اگر متخصص پس از گذراندن این دوره نتوانست رضایت را جلب کند، از سیستم کنار گذاشته می‌شود. کابران باید بدانند که با ابراز بازخورد صحیح خود باعث پیشرفت آچاره می‌شوند. اگر آچاره از عملکرد نادرست متخصص خود آگاه نباشد، امکان دارد سفارشات بعدی را نیز به او بسپارد.

آیا برای برقراری ارتباط بهتر با مشتریان اقداماتی را نیز انجام می‌دهند؟

بله به منظور قدردانی از مشتریان جوایزی را در نظر گرفته و به آن‌ها اهدا می‌کنیم. در همین راستا از مشتریان خواسته شد به محل فعالیت آچاره آماده و بازدید کنند و بازخوردهای خود را به تیم ما منتقل کنند. بازخوردهای جالبی در این باره دریافت شد. برخی از افراد احساس می‌کنند که آچاره فقط یک اپلیکیشن است، این درحالی است که تیم بزرگی این اپلیکیشن را حمایت و برای جلب رضایت مشتریان تلاش می‌کنند. برای متخصصان نیز دورهمی‌های مختلفی برگزار می‌شود. این دورهمی‌ها به مناسبت‌های مختلفی برگزار می‌شود.

آچاره برای متخصصان خود لباس و وسایل برند شده تهیه کرده است. همچنین در تلاش هستیم، باشگاه متخصصان راه اندازی کنیم. از این طریق باشگاه می‌خواهیم، فعالیت‌های را برای خانواده‌های متخصصان انجام دهیم. برای مثال: آچاره چندسالی‌ست همگام با شروع مدارس لوازم و التحریر برای فرزندان متخصصان تهیه و به آن‌ها اهدا می‌کند. همچنین با برخی از فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای قرار منعقد کرده و بن به متخصصان ارائه کردیم. این خدمات به مرور بیشتر خواهد شد. در همین راستا آچاره قصد دارد، رویدادهای مشاوره‌ای و انگیزشی را نیز برگزار کند.

آچاره در تلاش است، نگاه مخاطبان را نسبت به مشاغل مختلف و افراد تغییر دهد. به همین خاطر به تمامی افرادی که در آچاره فعالیت می‌کنند، متخصص می‌گویم.

افراد فعال برخی از اپلیکیشن‌ها از نحوه پرداخت گله کرده و اکثر از مشتریان می‌خواهند که نقدی پرداخت کنند، آیا آچاره نیز با چنین مشکلی روبرو است؟

بله آچاره نیز با چنین مشکلی روبرو است. بخصوص با متخصصان بخش خدمات نظافت که بسیاری از آن‌ها از حواشی شهرها برای خدمت رسانی به مشتریان می‌آیند. وقتی مشتریان هزینه را اعتباری پرداخت می‌کند، متخصص نیاز به دریافت آنی پول خود دارد. در یکسال گذشته سعی کردیم، بطور روزانه پرداخت‌ها را انجام دهیم. در همین راستا به زودی پرداخت آنی را نیز راه ‌اندازی خواهیم کرد و متخصص به محض پایان کار خود هزینه را دریافت خواهد کرد.

آیا برای سنجش اثربخشی عملکردتان تحقیقات بازار انجام می‌دهید؟

آچاره حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی دارد. شبکه‌هایی که مخاطبان آچاره در آن حاضر و ارتباط مستقیمی با آن‌ها برقرار می‌شود. در این شبکه‌ها نظرسنجی‌های مختلفی اجرا می‌شود. تحقیقات میدانی جهت دریافت بازخوردها نیز انجام شده است. در این تحقیقات درباره نگاه مردم نسبت به آچاره و میزان آشناییت آن‌ها سئوال شد. همچنین از مردم سئوال شد که آیا تمایل دارند که بطور آنلاین دریافت خدمات داشته باشند یا همچنان از روش‌ها سنتی بهره برداری می‌کنند. در این راستا چندین بار نیز از پرسشنامه آنلاین برای تحقیقات استفاده کرده‌ایم. البته آچاره چنین بار تبلیغات BTL انجام داده که حین انجام سئوالاتی نیز از مخاطبان پرسیده شده است.

آیا برای گروهی که استفاده از اپلیکیشن و وبسایت برایشان مشکل است، نیز خدمات ارائه می‌دهید؟

بله برخی از مخاطبان درخواست خود را بطور تلفنی ثبت می‌کنند و آچاره نیز پاسخگوی این دسته از مخاطبان است. البته این شیوه درخواست چالش برانگیز است و مخاطبان نمی‌تواند اطلاعات کاملی را از متخصصان دریافت کنند.

درباره تبلیغات محیطی اخیر آچاره برایمان بگویید؟

تبلیغات اخیر چهارمین فعالیت تبلیغاتی آچاره است. البته کمپین اخیر وسیع‌ترین فعالیت تبلیغاتی آچاره محسوب می‌شود. آچاره سال 96 یک تک بیلبورد که در دو فاز بسته و باز طراحی شده بود، اکران کرد. سال 97 نیز در تهران، کرج، اصفهان، تبریز و شیراز در بازه‌ی زمانی اسفند، فرودین و اردیبهشت تبلیغات محیطی اجرا کردیم. کمپین اخیر نیز به تازگی اکران شده است. این کمپین با هدف برندینگ اکران شده است. آچاره هنوز نیاز به معرفی دارد و مخاطبانی هستند که با این اپلیکیشن آشنا نیستند. در تلاش هستیم که گروه مخاطبان بیشتری را با آچاره آشنا کنیم. مطمئنا تبلیغات محیطی به این هدف کمک خواهد کرد. فاز اول این کمپین در اسفند، فروردین و اردیبهشت با شعار چاره کار آچاره و با استفاده از یکسری از المان‌های مورد استفاده در خدمات اکران شد. المان‌های مانند قلمو، آچار و... در بادی کپی شعار اصلی را در این کمپین تکمیل می‌کرد. در این بادی آمده بود؛ اپلیکیشن درخواست خدمات منزل، آچاره. چنین عملکردی باعث شده بود که سرچ کلمه آچاره افزایش یابد. بنابراین در این فاز مخاطبان با آچاره آشنا شده و نیاز داشتند که با خدمات این اپلیکیشن بیشتر آشنا شوند. فاز دوم کمپین با این هدف شروع شد و در تبلیغات محیطی برخی از خدمات پرطرفدار آچار معرفی شد. کمپین فقط به تبلیغات محیطی محدود نشده و شبکه‌های اجتماعی را هم درگیر کرده است. حین برگزاری کمپین از مخاطبان خواسته شد، اگر در سطح شهر تبلیغاتی از آچاره دیدند، عکس گرفته و برای ما ارسال کنند. جالب است که برخی از مخاطبان از ماشین‌های برندد شده‌ی آچاره نیز عکس گرفته‌اند. درنتیجه ماشین‌های ارائه دهنده‌ی خدمات آچاره نیز جزیی از ابزارهای تبلیغاتی آچاره محسوب شدند و به انتقال پیام کمک کردند. مسابقه تا آخر مرداد اجرا می‌شود. تصاویر کمپینواردتبلیغات بنری نیز شده است.

آیا آچاره قادر به تامین تقاضای پس از تبلیغات است؟

تبلیغات محیطی به آچاره در جذب متخصصان بیشتر کمک می‌کند. چون بسیاری از کسب وکارهای سنتی با دیدن تبلیغات محیطی به آچاره اطمینان به این اپلیکیشن می‌پیوندند. به هرحال کسب وکارهای سنتی دیر یا زود دچار مشکل خواهند شد و مخاطبان بیشتر به سمت اپلیکیشن‌ها سوق پیدا خواهند کرد. وقتی متخصصان بیشتری به آچاره بپیوندند، نیاز بیشتری از مشتریان نیز برطرف خواهند شد.

درباره فعالیت‌های آچاره در شبکه‌های اجتماعی برایمان بگویید؟

آچاره فعالیت تبلیغات خود را با حضور در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین شروع کرده است. آچاره به محض دریافت هر گونه بازخوردی در شبکه‌های اجتماعی سریع پاسخ می‌دهد. آچاره از شبکه‌های اجتماعی به منظور وفادار کردن مخاطبان استفاده می‌کند و در این راستا مسابقه سه شنبه‌های طلایی را برگزار می‌کند. در این مسابقه روزهای سه شنبه برای برخی از خدمات تخفیفات ویژه‌ای درنظر می‌گیریم. این مسابقه از 12 شب دوشنبه تا 12 شب سه شنبه برگزار می‌شود. آچاره از شبکه‌های اجتماعی به منظور اطلاع رسانی نیز بهره برداری می‌کند.

از چالش‌های کارتان برایمان بگویید؟

چالش‌ها بسیارند. چالش‌ها هم درونی و هم بیرونی هستند. به هرحال آچاره با گروه مخاطبان وسیعی برخورد دارد و زمانی که متخصصان در کنار مشتریان هستند، بازده طولانی است. بارها پیش آمده که متخصصان و مشتریان با هم کنار نیامده و مشکلاتی پیش آمده است. از لحاظ هزینه هم مشکلاتی وجود دارد. گاهی مشتریان برآمده هزینه مناسبی ندارد. مشتریان، مشکلات متخصصان را بطور کامل از آچاره می‌دانند. البته رفتار برخی از مشتریان هم با متخصصان درست نیست و نگاه‌ برخی از مشتریان نسبت به متخصصان نظافتی خوب نیست. این درحالی ست که آچار فقط یک پلتفرم است و تمامی سعی خود را برای ارائه خدمات می‌کند. آچاره در تلاش است که حقوق هر دو طرف هم متخصصان و هم مشتریان را رعایت کند. از طرفی آچاره گاهی ممکن است با مشکلات سروری هم مواجه و مشتریان تحمل رفع مشکل را نداشته باشند. در مجموع به نظرم با فرهنگسازی برخی از این چالش‌ها برطرف خواهد شد. امیدواریم با فرهنگسازی هم مشتریان و هم متخصصان از کنار هم بودن و همکاری با آچاره راضی باشند.



mbanews.ir- نرگس فرجی

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود