ام بی ای نیوز: شرکت مادیران در راستای مسئولیت اجتماعی خود از تیم بسکتبال حمایت کردهاست. تیمی که این روزها به دلیل کسب سهمیه المپیک توکیو خبرساز شده است. ام بی ای نیوز برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همکاری مادیران با برند ایکس ویژن از فدراسیون بسکتبال گفتگویی با دکتر رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال و دکتر علیرضا عبدی مدیربازاریابی مادیران داشتهایم که در ادامه میخوانید.
درباره همکاری شرکت مادیران و فدراسیون بسکتبال برایمان بگویید؟
دکتر رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال: یکی از اصول اساسنامه فدراسیون بسکتبال به بحث بازاریابی و جذب حامیان مالی و استفاده از پتاسیل بسکتبال و ظرفیتها برای افزایش مخاطبان اختصاص یافته است. برهمین اساس از سال گذشته با شرکتهای مختلفی جهت حمایت از تیم بسکتبال وارد مذاکره شدیم. در این بین برخی از شرکتها به عنوان حامی تعدادی از بازیها، لیگ و مسابقات جهانی با فدراسیون مذاکره کردند اما هیچ کدام از این شرکتها به عنوان اسپانسر مالی ثابت نبودند. تمام تلاش فدراسیون جذب شرکتی برای حمایت بود که هم از لحاظ قدرت در بازار حرفی برای گفتن داشت باشد و هم بتواند بسکتبال را مطابق ظرفیت خود مورد حمایت قرار دهد. تیم بسکتبال که برای کسب مجوز ورود به المپیک نزدیک به یک و سال نیم در تلاش بود، نیاز به حامی محکمی داشت. به همین دلیل برای جذب اسپانسر همکاری میان فدراسیون و شرکت تبلیغاتی مات شکل گرفت. هدفمان این بود که قبل از شروع بازیهای جام جهانی با شرکتی معتبر قرارداد همکاری منعقد کنیم. خوشبختانه این اتفاق افتاد و شرکت مادیران (ایکس ویژن و TCL) به عنوان حامی تیم بسکتبال معرفی شد. تیم بسکتبال با قرار گیری در کنار شرکتهای بزرگ بهتر میتواند وظیفه فرهنگی خود را اجرا کند. این همکاری تاثیر زیادی برروحیه اعضای تیم میگذارد. همکاری که برای تیم بسکتبال خوش یمن بود و تیم توانست سهمیه ورود به بازیهای المپیک را هم کسب کند. بسکتبال بازی محبوبی در ایران است و نزدیک به 30 میلیون نفر بازیها را دنبال میکنند. حال کسب سهمیه به محبوبیت این تیم اضافه کرد و پس از بازگشت از بازیها و کشور چین کسانی به تیم تبریک گفتند که شاید قبل از این بسکتبال را دنبال نمیکردند. مطمئنا حمایتگری از تیم بسکتبال در گسترش محبوبیت آن تاثیر بسزایی داشته است. این حمایت گری ادامهدار خواهد بود و بسکتبال به عنوان یک برند معتبر و فرهنگی میتواند به برندهای تجاری کمک کند.
دکتر علیرضا عبدی مدیربازاریابی شرکت مادیران: در کشورمان شرکتهای تجاری کمی به بسکتبال توجه میکنند و بسکتبال در این زمینه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. البته این ورزش طرفداران خاص خود را دارد و با توجه به اقدامات اخیر محبوبیت این ورزش رو به افزایش است. عمده طرفداران این ورزش جوانان هستند که همگی آنها جزء گروه مخاطبان اصلی مادیران نیز محسوب میشوند. همچنین مادیران در راستای مسئولیت اجتماعی خود هموارهاز ورزش کشور حمایت کرده است. مادیران در فوتبال از کریم انصاریفر، دردومیدانی از حسن تفتی و حال حمایت خود را از تیم بسکتبال اعلام کرده است. مادیران با حمایت از بسکتبال گروه مخاطبان جدیدی را هدف قرار میدهد. گروه مخاطبانی که شاید مشترکاتی با طرفداران فوتبال و دومیدانی نداشته باشند. بنابراین این حمایت گری برای مادیران بسیار باارزش است. ورزشی که در حال رشد است و ما نیز به این رشد کمک خواهیم کرد. همچنین بسکتبال ما از تیم حرفهای و خوبی تشکیل شده و بازیکنان آن الگوهای مناسبی برای جوانان هستند. حمایت مادیران از تیم بسکتبال به گسترش فرهنگ این ورزش در جامعه کمک خواهد کرد. در تلاش هستیم به کمک فدراسیون بازیهای سه به سه را در مکانهای مختلف کشورمان بصورت لیگ برگزار کنیم. حمایت مادیران از تیم بسکتبال کوتاه مدت نیست و برنامهی طولانی مدتی در این زمینه در نظر گرفته شده است. مطمئنا فواید این حمایت گری دوسویه بوده و هم مادیران و هم تیم بسکتبال از این فواید بهره مند خواهند شد.
لازم به ذکر است، تیم بسکتبال برای ورود به بازیهای المپیک در گروه سختی قرار گرفته بود و هیچ تضمینی برای صعود وجود نداشت. مادیران تحت این شرایط به سراغ این تیم رفت و از آن حمایت کرد. برد و باخت تیم برای مادیران اهمیت چندانی نداشت، مهم این بود، هدفمند از تیمی که قشر کثیری از هموطنان طرفدار آن است، به درستی حمایت کنیم.
حمایت برندها و شرکتهای تجاری چقدر به رشد ورزش بسکتبال در کشور کمک خواهد کرد؟
طباطبایی: مطمئنا تاثیرگذار خواهد بود. در همین مدت کوتاه حضور چندین اسپانسر کنار تیم به تقویت روحیه اعضا کمک بسزایی کرده بود. البته در نظر داشته باشید که جذب اسپانسر علاوه بر حمایت مادی، حمایت معنوی نیز از تیم میکند. به هرحال تیم بسکتبال میان ورزشهای دیگر از توجه کمتری برخوردار است و شرکتها از تیمهای والیبال و فوتبال استقبال بیشتری میکنند. اما آنها باید توجه داشته باشند که بسکتبال ورزشی است که طرفداران خاص خود را دارد و اگر از آن حمایت کنند، نتیجه قابل قبولی را بدست خواهند آورد. این همکاری دوطرفه بوده و هم شرکتها و تیم از آن نفع خواهند برد. شرکتها در کنار تیم بسکتبال بطور مرتب دیده خواهند شد و مطمئنا نتیجه آن از تبلیغات گسترده شرکتها بهتر خواهد بود. حمایتگری باعث میشود ما مسابقات بیشتری را برگزار کنیم. در این حالت مخاطبان نسبت به برندی که از جوانان حمایت و فعالیتی فرهنگی انجام می دهد، حس بهتری پیدا خواهند کرد. حمایت گری به تکمیل زیرساختها نیز کمک بسزایی خواهد کرد. اگر برندهای بیشتری از تیم بسکتبال حمایت کنند، زیرساخت ها سریعتر تکمیل و گسترش ورزش بهتر انجام خواهد شد.
آیا فدراسیون بسکتبال ایران واحد یا تیم بازاریابی حرفهای را در اختیار دارد؟
طباطبایی: بله؛ فدراسیون بسکتبال برای انجام امور بازاریابی و تبلیغات از همراهی شرکت تبلیغاتی مات بهره مند شده است و تابحال نیز در این زمینه فعالیتهای مثبتی صورت گرفته است. همچنین فدراسیون بطور درون سازمانی نیز کمیته بازاریابی دارد که در حال حاضر با تیم مات همکاری مستقیمی دارند. چنین عملکردی در حوزه بازاریابی میان تیمهای حرفهای در دنیا رایج است.
بطور کلی ورزش کشورمان در حوزه بازاریابی ضعیف عمل کرده است. در حال حاضر سازوکاری برای شرکتی که قصد اسپانسری دارد، در کشورمان تعریف نشده است. جذب اسپانسر برای تیمهای ورزشی براساس اصول انجام نشده و اکثرا براساس دوستی و روابط انجام میشود. فدراسیون بسکتبال قصد دارد، اصولی را در زمینه بازاریابی تدوین کند. امیدواریم به زودی مراحل طی و فدراسیون بتواند، در این زمینه بهتر عمل کند.
قبل از آخرین بازی تیم بسکتبال ویدیوی احساسی از طریق قاب ایکس ویژنبه بازیکنان نشان داده شد و مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرد، درباره این ویدیو توضیح بفرمایید؟
عبدی: ایکس ویژن چندی پیش کمپین قاب ایکس ویژن را بصورت 360 درجه اجرا کرد. این کمپین مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. پس از این کمپین، پیشنهاد اسپانسری تیم بسکتبال توسط شرکت مات مطرح شد. در جریان مطرح شدنحمایت مادیران از تیم بسکتبال ایدهی ویدیوی احساسی بدرقه بازیکنان شکل گرفت. بازیکنان نسبت به تهیه ویدیو بی اطلاع بودند، به همین دلیل بازخورد احساسی آنها حین تماشا جالب توجه بود. ویدیو مورد استقبال قرار گرفت و نزدیک به پنج میلیون بازدید را کسب کرد. این ویدیو نشان داد که همه دست به دست هم دادهاند تا تیم بسکتبال نتیجه درخشانی را کسب کند. همچنین این ویدیو شروع خوبی برای اعلام حمایت گری مادیران از تیم بسکتبال نیز بود.
ویدیوی مورد نظر چه تاثیری برروی بازیکنان تیم گذاشت؟
طباطبایی: این ویدیو بازیکنان را هیجان زده کرد. برخی از آنها نسبت به شیوه تهیه آن کنجکاو بودند. بازیکنان تمامی تیمها از توجه و حمایت مردم و خانوادههایشان لذت میبرند. آنها نسبت به حمایتها خود را مسئول میدانند و تمام تلاش خود را برای پیروزی میکنند. با حمایت گری از تیم میتوان آنها را در مسیر برای رسیدن به موفقیت کمک کرد. بنابراین بازیکنان با دیدن خانوادههایشان از طریق این ویدیو نسبت به توجهی که به آنها شده بود، بسیار خوشحال بودند. این ویدیو در گسترش حمایت شهرهای مختلف کشور از تیم ملی نیز کمک بسزایی کرد و چند ساعت پس از پخش آن بازخوردهای جالبی را تیم دریافت کرد. به هرحال موج بسیار خوبی در جهت حمایت تیم بسکتبال در کشور ایجاد شده که ویدیوی مورد نظر هم در این زمینه بیتاثیر نبود.
عبدی: در مبحث تبلیغات دیجیتال ایجاد درگیری مخاطب با پیام ارسالی بسیار مهم است. ویدیوی مورد نظر باعث افزایش اینگیجمت (Engagment) پیام شد. ویدیو باعث درگیری خانوادهی اعضای تیم و مخاطبان و مردم با هدف اصلی شد. چنین درگیری باعث افزایش حمایتگیری آنها نسبت به تیم خواهد شد.
این اسپانسری مخاطبان جدیدی را جذب ایکس ویژن کرد، آیا برای این گروه مخاطبان برنامهی ویژهای تدارک دیدهاید؟
عبدی: مادیران مدلهای مختلفی از تلویزیون را با برند ایکس ویژن روانه بازار کرده است. وقتی محصولات گستردهتر میشوند، مخاطبان نیز به همان نسبت گسترده خواهند شد. در همین راستا مادیران محصولات جدیدی (یخچال، لباسشویی) را به زودی روانه بازار خواهد کرد. بنابراین مخاطبان مادیران دیگر از یک طیف خاص نیستند و هر کدام از آنها در دسته بندیهای مختلف جامعه قرار دارند. در نتیجه حمایت از ورزشهای مختلف باعث میشود که با گروه مخاطبان وسیعتری ارتباط و به آنها نزدیک شویم.
برای جمع بندی نکتهای هست بفرمایید؟
عبدی: در زمینه همکاری با فدراسیون برنامهریزی مفصلی انجام شده که به مرور اجرایی خواهد شد. با برگزاری مسابقات سه به سه در نقاط مختلف کشور میتوانیم توریسم ورزشی را گسترش دهیم. در مورد ایکس ویژن نیز باید بگویم: برای این برند برنامههای مختلفی طرح ریزی شده که تا یکماه آینده نسبت به آنها اطلاع رسانی خواهیم کرد. همچنین اگر اسپانسری درست برنامه ریزی و در راستای شخصیت برند انجام شود، کمکی به برند خواهد کرد که هزاران کمپین تبلیغاتی توان انجام آن را ندارند.
طباطبایی: فدراسیون بسکتبال فضای خوبی را برای اسپانسرها و شرکتها برای حمایت گری و تبلیغات مهیا کرده است. در نظر داشته باشید که حمایت گری فقط بّعد مادی برای فدراسیون به همراه ندارد، بّعد معنوی ماجرا برای ما باارزش تر است. همگی ما باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم ورزش بسکتبال کشور را به شرایط ایده آل نزدیک کنیم. به احتراز درآمدن پرچم ایران در هر مکانی در دنیا افتخاری برای همه محسوب میشود. حمایت از ورزشحمایت از سلامت کشور است، شرکتها با این حمایت گری مطمئنا به نتایج مثبتی دست خواهند یافت.
mbanews.ir- نرگس فرجی