ام بی ای نیوز: نسل هزاره یا Millennials به نسلی میگویند که در ایران برابر با شروع دهه شصت تا آغاز دهه هشتاد متولد شدهاند. نسلی که والدینشان از آنها کمک و آموزش میگیرند. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) در پژوهشی به بررسی "الگوهای رفتاری نسل هزاره (Millennials) در خصوص تجربه سفر و گردشگری " پرداخته است. طبق تحقیقات انجام شده 84% از این نسل در برنامه ریزی سفرهای گروهی و خانوادگی نقش نسبی دارند و 60% افراد در این گروه در طی سال حداقل یک بار به سفر رفته اند.
گروه هدف در این گزارش افراد 18 تا 39 ساله ساکن شهرهای اصلی ایران هستند. دادههای این پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. این پرسشنامهها با رویکرد مصاحبه رو در رو در 17 شهر از مراکز استانها تکمیل شدهاند. تعداد نمونه 5,880 دراین گروه هدف است که بیانگر حدود 10.5 میلیون نفر در جامعه واقعی شهرهای مورد بررسی است. اطلاعات جامعتری از پژوهش را در ادامه میخوانید.
مشارکت در تصمیم گیری نسل هزاره
براساس دادههای گردآوری شده از پژوهش، غالب افراد این نسل در تصمیم گیری برای برنامهریزی سفر مشارکت دارند.این دادهها نشان میدهد:74 درصد افراد این نسل در تصمیم گیری برای برنامه ریزی سفر و تعطیلات مشارکت دارند و 10% به تنهایی تصمیم می گیرند. البته بررسی تفاوت رفتاری نشان می دهد آقایان این نسل بیشتر به تنهایی تصمیم گیرنده هستند و خانمها بیشتر از آقایان با مشارکت خانواده برای سفر و تعطیلات تصمیم گیری میکنند. همچنین 60 درصد افراد حاضر در این پژوهش در طی یک سال حداقل یک مسافرت داشته اند. البته دادهها نشان میدهد که خانمها بیشتر از آقایان در این نسل اهل سفر رفتن هستند.
آیا نسل هزاره به سفرهای کوتاه مدت علاقه دارند؟
نسل هزاره نسلی است که به سفر کردن علاقه دارند و در صدد هستند که در طی سال سفرهای بیشتری را تجربه کنند. طبق دادههای پژوهش مورد نظر، در بین کسانی که در طی سال به مسافرت رفته اند، درصد افراد با تجربه سفرهای کوتاه دو برابر افراد با تجربه سفرهای بیش از 5 روز بوده است. همچنین متوسط تعداد سفر در یک سال، 1.8 بار برای سفرهای کوتاه مدت و کمتر از یک بار برای سفرهای طولانی مدت است. نتایج در بین خانمها و آقایان تفاوت معناداری ندارند.
نسل هزاره به چه طریقی سفر میکنند؟
طبق بررسیهای انجام شده در بین کسانی که در طی سال به مسافرت رفته اند، از هر 10 مسافر 9 نفر تجربه سفر زمینی و یک نفر تجربه سفر هوایی را داشتهاند. در این بینخانمها به نسبت آقایان تجربه سفر زمینی بیشتر و آقایان به نسبت خانمها تجربه سفر هوایی بیشتری داشتند. همچنین پژوهش نشان داد در بین کسانی که در طی سال به مسافرت رفته اند، 95% مسافران تجربه سفر داخلی داشته اند. البته در این میان درصد بیشتری از آقایان در مقایسه با خانمها سفرهای خارجی داشتهاند. علاوه براین موارد: دادههای پژوهش نشان داد: در بین کسانی که در طی سال به مسافرت رفته اند، از هر 10 مسافر 4 نفر تجربه سفرهای شهرگردی و رفتن به گردشگاه های ساحلی و 3 نفر تجربه طبیعت گردی را داشته اند.
تجربه سفر نسل هزاره
تجربه سفر موضوع دیگری است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. در بین کسانی که در طی سال به مسافرت رفتهاند، از هر 10 مسافر 3 نفر برای مدتی در سفرهایتفریحی/کاری یا زیارتی خود تجربه اقامت در هتل یا اقامتگاه ها را داشته اند. همچنین در بین کسانی که در مسافرت خود از هتل یا سایر اقامتگاه ها استفاده کردهاند، از هر 10 مسافر 4 نفر در هتل های مرکز شهر، 2 نفر در مهمانسراها و اقامتگاههای تفریحی بودهاند.
نوع فعالیت مسافران نیز در سفر در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته است. دادهها نشان داد:در بین کسانی که در طی سال به مسافرت رفته اند، از هر 10 مسافر 4 نفر به خرید و تست غذاهای محلی میپردازند و 3 نفر به بازدید از جاذبه های طبیعی، پارکها و باغ ها میروند.
در مجموع اطلاعات این پژوهش برای فعالان صنعت گردشگری مفید و به شناخت آنها نسبت به گروه مخاطبانشان کمک بسزایی خواهد کرد. شناختی که باعث جذب توریسم و جذب سرمایه بیشتر برای این صنعت خواهد شد.
mbanews.ir- نرگس فرجی