ام بی ای نیوز: از تهران بسته به مقصد شما!؛ شعاری است که این روزها بر بیلبوردهای سبز رنگ برند تیپاکس نقش بسته است. تیپاکس که در زمینه خدمات پستی فعالیت میکند، پس از چندی حضور در تبلیغات دیجیتال وارد تبلیغات محیطی شده است. این حرکت تیپاکس بهانهای شد تا گفتگویی را با دو تن از مدیران این مجموعه داشته باشیم. ام بی ای نیوز با "شهرام قندچی معاون بازاریابی و توسعه بازار تیپاکس و هومن خطیبی مدیربرند تیپاکس" گفتگویی داشته که در ادامه میخوانید.
از تیپاکس برایمان بگویید؟
خطیبی: تیپاکس مجموعهای است با قدمت شصت سال. بنیانگذار پست درب به درب در ایران که در این زمینه خدمات مختلفی را به مخاطبان ارائه میکند. بطورکلی فرایند ارسال کالا یا پیغام جزء اختراعهای ایرانیان است و چنین خدمتی از دوران هخامنشیان برای ما به یادگار مانده است. به روایتی فردی با نام تیپاکس طبق دستور داریوش دوم چاپارخانهها را در ایران تاسیس کرد. هدف از تاسیس چاپارخانهها ارسال سریع و امن محمولهها و پیغام ها از نقطهای به نقطهی دیگر بود. بنابراین تیپاکس نگهبان میراث سنتی نیز هست.
از سال گذشته صدای برند تیپاکس بلندتر شده و مخاطبان با این نام در رسانههای مختلف بیشتر روبرو میشوند، آیا تیپاکس قصد ری برندینگ دارد؟ در این باره توضیح بفرمایید؟
قندچی: تیپاکس درحال تحول است اما ری برندینگ موضوع پیچیدهای است و برندی نمیتواند با تغییر لوگو و آرم ادا کند که ری برندینگ کرده است. وقتی درباره ری برندینگ صحبت میکنیم باید یک قدم به عقب برگردیم و معنا و هویت برند را بررسی کنیم. در حال حاضر در معنا و هویت تیپاکس تغییراتی رخ داده است و در زمینه نشر این هویت برنامههایی را در حال اجرا داریم. تیپاکس سعی دارد، خدمات جدیدی را ارائه کند. ارائه خدمات جدید و پاسخگو به نیازهای روز جامعه این تغییرات در جهت به روز رسانی تیپاکس انجام میشود. البته هنوز فعالیتهای گسترده تبلیغاتی تیپاکس شروع نشده و ما معتقدیم که باید فعلا درون سازمانی اقداماتی را انجام و خدمات مورد نظر مخاطبانمان را ارائه کنیم.
چندی ست تیپاکس تبلیغات محیطی را اکران کرده است، این تبلیغات براساس چه استراتژی اجرا شدهاند؟
خطیبی: در یکسال و نیم گذشته اتفاقات زیادی در مجموعه تیپاکس افتاده و این مجموعه از درون متحول شده است. طبیعتا این تحول دستاوردهایی را هم به همراه داشته است. امروز تیپاکس تصمیم گرفته جریان تبلیغاتی را از فضای آنلاین به سمت فضای آفلاین و تبلیغات ATL ببرد. البته یکی از دستاوردهای ارزشمند تیپاکس یعنی اپلیکیش مای تیپاکس بهانهی مهمی برای حضور در تبلیغات محیطی بود. این تبلیغات فعلا در تهران اجرایی شده است. قصد داشتیم، مفهوم مهمی را از طریق این سری از تبلیغات به مخاطبان منتقل کنیم. مفهوم مهم این بود، تیپاکس بستههای مخاطبان ساکن تهران را به بهترین و امن ترین شکل ممکن به کل ایران منتقل خواهد کرد. در شعار (از تهران بسته به مقصد شما!) این سری از تبلیغات بر کلمه تهران و واژه و آیکن بسته تاکید شده است. تاکید بر تهران به این دلیل بود که اپلیکیشن مای تیپاکس فعلا در تهران قابل استفاده است. بستههای مخاطبان پس از اعلام درخواست کمتر از یکساعت توسط تیپاکس دریافت و به تمامی نقاط ایران منتقل خواهند شد. این اپلیکیشن دستاورد مهمی در سرویسهای آنلاین پستی محسوب میشود. مای تیپاکس؛ سامانهی آنلاین به خدمات تیپاکس است. بنابراین این تبلیغات بر هویت بصری تیپاکس به عنوان صاحب مای تیپاکس تاکید میکند. تیپاکس تبلیغات محیطی را بطور هدفمند و منسجم با برندی که در درون مجموعه شکل گرفته ادامه خواهد داد.
در این سری از تبلیغات بر کلمه بسته برروی المان بسته تاکید شده است، علت این کار چیست؟
خطیبی: حین ایدهپردازی تبلیغات به دنبال استعارهای بودیم که هم با حرفه تیپاکس همخوانی داشته باشد و هم علامت سئوالی در ذهن مخاطبان ایجاد کند. برای ارسال یک کالا، بستهها حاوی پیغام هستند. بسته صرفا یک کالا نیست که قیمتی دارد، هر بسته قصهای دارد. در نظر داشته باشید، هر وقت مخاطبی بستهای را دریافت میکند، خوشحال میشود، چون ارسال کننده ارزشی را منتقل کرده است. از طرفی تهران مرکز انجام عملیات است، تهرانی که بسته از آن به هر مقصدی که مخاطبان دلخواهشان باشد، ارسال میشود. تیپاکس بستهها را با چابکی به هر نقطه از ایران منتقل میکند. چابکی سرعت نیست، چابکی انتقال بسته به بهترین، کوتاه ترین و امن ترین شکل ممکن در تیپاکس معنا می یابد. بنابراین در تلاش بودیم تصویری از چابکی، شفافیت و مسئولیت پذیری تیپاکس را به همگان نشان دهیم. نزدیک به هشتاد درصد نقاط جغرافیایی ایران همچنین نزدیک به نود درصد بافت جمعیتی ایران تحت پوشش خدمات تیپاکس است.
درباره اپلیکیشن مای تیپاکس توضیح بفرمایید؟ آیا نمونه این اپلیکیشن در ایران وجود دارد؟
قندچی: یکی از راههای جدید ارتباطی با مشتریان و یکی از خدماتی که تیپاکس بنا به نیازهای روز ارائه میکند، محصولات آی تی محور و مخاطب پسند است. در این زمینه تیپاکس از مشورت متخصصان استفاده و نرم افزار و اپلیکیشن مای تیپاکس را متناسب با نیاز روز مخاطبان ارائه کرده است. مای تیپاکس؛ اولین محصول در این حوزه است و برای گروه مخاطبان C ساکن تهران فعلا ارائه میشود. در تلاش هستیم که خدمات این محصول را گسترش و گروه مخاطبان آن را وسیع تر کنیم. فعلا لانچ محصول بطور کامل انجام نشده و تیپاکس در حال رفع اشکالات نرم افزاری این محصولاست. طبق برنامه ریزی انجام شده، در سال آینده خدمات مای تیپاکس از تهران خارج و در 8 یا 9 کلان شهر دیگر نیز ارائه خواهد شد. نرم افزار مورد نظر چندین پنل توسعهای مانند توسعه نرم افزار، توسعه سرویسهای ارائه شده توسط نرم افزار، توسعه فروش و توسعه کاربر و... خواهد داشت که به مرور اجرا و به مخاطبان معرفی خواهیم کرد.
خطیبی: خیر، نمونه این اپلیکیشن در ایران وجود ندارد. اپلیکیشنی که کمتر از یکساعت بسته کاربران را تحویل و به سراسر ایران منتقل کند، در ایران فعال نیست و تیپاکس برای اولین بار این خدمت را ارائه و در حال گسترش آن است. خبرهای تازهای از گسترش مای تیپاکس در راه است که به زودی اطلاع رسانی خواهیم کرد.
درباره توسعه محصولات و تغییراتی که در تیپاکس رخ داده توضیح بفرمایید؟
قندچی: تیپاکس پیش از تغییرات؛ ساختاری سنتی داشت و نیاز به مدرن و به روز شدن پیدا کرده بود. تغییراتی که از آنها صحبت کردم، در ابتدا دورن سازمانی رخ داده است. در همین راستا اصلاحاتی در بخش نرم افزاری سازمان ایجاد شد. در ادامه سرمایه گذاری و اصلاحاتی در زیرساختها و بخش سخت افزاری سازمان انجام شد. تغییرات در توسعه نیروی انسانی را نیز میتوان جزء اصلاحات در نظر گرفت.
تیپاکس پس از این تغییرات در زمینه توسعه خدمات و ارائه سرویسهای جدید در تلاش است. همچنین بازکردن درگاههای جدید برای جذب مخاطب بیشتر یکی دیگر از اهداف پیش روی تیپاکس است. فعالیت بیشتر در فضای دیجیتال نیز یکی دیگر از اهدافی ست که تیپاکس برای خود تعریف و در حال اجرای آن است.
برای لانچ مای تیپاکس علاوه بر تبلیغات محیطی از کدام رسانههای تبلیغاتی استفاده کردهاید؟
خطیبی: بخشی از تبلیغات در فضای دیجیتال به اجرا درآمده است. در ساختار تبلیغات دیجیتال اهداف مختلفی مدنظر است. برخی از اهداف با تمرکز بر گروه مخاطبان هدف و کنترل اثربخشی تبلیغاتی و... اجرایی شده است. کانالهای استفاده شده در تبلیغات دیجیتال قابل کنترل هستند. طبیعتا سنجش بازخوردها نیز در تبلیغات دیجیتال راحتتر است. البته تیپاکس این بار قصد داشت با فریاد بلندتری با مخاطبانش صحبت کند و به همین خاطر به سراغ تبلیغات ATL و پتانسیلهای موجود در این زمینه رفته است.
چند بیلبورد در تهران اکران شده است؟
خطیبی: تیپاکس در تهران 80 نمایندگی دارد و بیلبوردها براساس محل تحت پوشش نمایندگیها انتخاب شده است. در حال حاضر 17 بیلبورد در تهران اکران شده است. اتوبانهای اصلی شهر و زون مرکزی شهر تحت پوشش جغرافیایی بیلبورد قرار گرفتهاند.
آیا تبلیغات دیجیتال و محیطی با هم پیوستگی دارند؟ درباره المان برجسته بیلبوردها نیز توضیح بفرمایید؟
خطیبی: بله؛ چون تبلیغات در قالب کمپین تعریف شده و باید تبلیغات در رسانههای مختلف با یکدیگر پیوستگی داشته باشند. اگر در تبلیغات ده تیر داشته باشید و همگی را به یک نقطه بزنید، نقطه را نابود و به هدفتان خواهید رسید. اگر هزاران تیر داشتید و به هزاران نقطه زدید، در تبلیغات به دستاوردی نخواهید رسید. بنابراین محتواهایی که در تبلیغات جریان ایجاد کردهاند همگی بر یک بستر در حال حرکت هستند.
درباره المان برجسته بیلبوردها بایدبگوییم: همانطور که قبلا نیز گفتم: مای تیپاکس سامانهی آنلاین خدمات و سرویسهای تیپاکس است. مای تیپاکس بخشی از خدمات تیپاکس است که بطور هوشمند فعالیت میکند. این اپلیکیشن برروی گوشیهای همراه و کامپیوترها قابل نصب و به نوعی ارتباط مدرن تیپاکس با مخاطبانش است. بنابراین لوگوی مای تیپاکس بصورت سه بعدی برروی بیلبورد نمایش داشته شده که به این اپلیکیشن اشاره دارد. این نکته مهم را نیز باید بگویم: گاهی محدودیتهای قانونی وجود دارد که طرح را از ایدهی اصلی دور و رسیدن فرمی مینمال را از تصویر میگیرند.
در مجموع تیپاکس در جریان به روز شدن قرار گرفته است و قصد دارد شصت سال خدمت رسانی را با زبان روز به مخاطبانش نشان میدهد. بنابراین همگان باید بدانند که برند تیپاکس، همان برند تیپاکس شصت ساله است که به زبان سال 1398 با مخاطبانش سخن میگوید.
مخاطبان در آینده خبرهای تازهای را از تیپاکس خواهند شنید؟
قندچی: تیپاکس با رویکردی مدرن سعی دارد به مخاطبانشان نزدیکتر شود و معنای ارتباط را با معنای ارتباط مدرن منطبق کند. تیپاکس برای اجرای این کار نیاز به فرصت دارد و تلاش است به این نقطه برسد. مخاطبان نیز اگر در این زمینه تیپاکس را همراهی و هر زمان که نقدی داشتند به آن منتقل کنند، کمک بسزایی به سازمان کردهاند. منظور از نقد، نقد سازندهای است که پس از بررسی آن به راهکاری درستی برسیم. تیپاکس تمامی نقدها را خواهد شنید و در جهت رفع آنها تلاش خواهد کرد.
mbanews.ir- نرگس فرجی