ام بی ای نیوز: روزهای آخرسال، تب بازار پوشاک بالا میرود. در چنین روزهایی فعالان این حوزه در حال تامین بازار آخر سال هستند. در همین راستا فعالان حوزه پوشاک کشور فعالیتهای گستردهای نیز درحوزه تبلیغات و بازاریابی اجرایی میکنند. ام بی ای نیوز در این باره گفتگویی با رضا سلامتی مدیرمارکتینگ برند گراد داشتهاست. سلامتی در این گفتگو با اشاره به آخرین دستاوردهای برندگراد به سئوالات مختلفی پاسخ داده که در ادامه میخوانید.
از این روزهای گراد برایمان بگویید؟
تمامی محصولات گراد به عنوان یک برند ایرانی در داخل کشور تولید میشوند. برندی که نزدیک به دویست نفر در کارخانه آن که در رباط کریم واقع شده، مشغول به کار هستند. گراد با 22 شعبه فعال در کشور محصولات خود را ارائه میکند. این برند در حال گسترش شعبههای خود است و به زودی شعب جدیدی نیز در اراک، پاسداران و پاساژ مدرن الهیه تهران نیز افتتاح خواهد کرد. در مجموع، حال این روزهای گراد خوب است.
گراد چندی است که وارد حوزه پوشاک بانوان شده است، در این باره توضیح بفرمایید؟
نزدیک به دوسال است که مجموعه پوشاک بانوان به محصولات برند گراد اضافه شدهاند. تا پیش از این، فقط چند شعبه برند گراد علاوه بر پوشاک آقایان، پوشاک بانوان را نیز ارائه میکرد. حال به دلیل استقبال از محصولات فروشگاههای عرضهکننده محصولات بانوان گسترش پیدا خواهند کرد. گراد قصد دارد، از این دو حوزه نیز فراتر رفته و در اسفندماه پوشاک پسرانه را نیز در فروشگاههای خود عرضه کند. این محصولات برای گروه سنی شش، هشت، ده و دوازده سال ارائه خواهند شد.
گراد برای دو فصل پاییز و زمستان چه اقداماتی را در حوزه بازاریابی و تبلیغات اجرایی کرده است؟
گراد همزمان با بلک فرایدی کمپین فروشی را با شعار " یک برش حسابی" برگزار کرد. این کمپین با استقبال خوبی مواجه شد. برای فصل زمستان نیز تخفیفات فروش چهل درصدی برای مشتریان در نظرگرفتیم. تخفیفات؛ تا 25 بهمن ارائه شدند.
آیا محصولات گراد در چندوقت اخیر با افزایش قیمتی مواجه شدهاند؟
بخش قابل توجهای از مواد اولیه تهیه شده برای محصولات گراد از خارج از کشور تامین میشوند. مطمئنا افزایش قیمت دلار بر قیمت مواد اولیه تاثیر گذاشته و برحسب آن قیمت محصولات نیز افزایش یافته است. البته افزایش قیمتی محصولات آنچنان بالا نبوده و در حدود پانزده درصد افزایش قیمت داشتهایم.
به نظرتان با توجه به شرایط بازار پوشاک و کمرنگ شدن حضور برندهای خارجی، برندهای ایرانی فرصت رشد بیشتر را خواهند داشت؟
برندهای خارجی در بازار پوشاک ایران با اینکه واردات محصولاتشان به داخل کشور غیرقانونی است، همچنان فعالیت میکنند. چنین اتفاقی باعث شده که بخشی از مراکز تجاری که توسط برندهای خارجی پُر شده بود، خالی شوند. عدم حضور برندهای خارجی فرصت مناسبی برای برندهای ایرانی به منظور حضور در مراکز تجاری فراهم کرده است. همچنین برندهای ایرانی با توجه به شرایط پیش آمده میتوانند گروه مخاطبان بیشتری را پوشش دهند.
اگر مخاطبان ایرانی به محصولات تولید داخل بخصوص در حوزه پوشاک اعتماد کنند، فضای فعالیت گسترش مییابد. در حال حاضر برند گراد خدمات پس از فروش ارائه میکند. خدماتی که هیچ کدام از برندهای خارجی ارائه نمیکنند. علاوه براین، باشگاه مشتریان نیز جهت ارائه خدمات ویژه به مصرف کنندگان وفادار راهاندازی شده است.
گراد در زمینه تحقیقات بازار چه اقداماتی را انجام میدهد؟
انجمن صنفی صنعت پوشاک کشور که بنیانگذاران آن اساتیدی به نام و باسابقهای هستند، اخیرا انجمن برندهای پوشاک ایران را تشکیل دادهاند. یکی از ماموریتهای مهم این انجمن انجام تحقیقات کیفی و کمی در زمینه بازار پوشاک ایران است. در این تحقیقات ذائقه مصرف کنندگان ایرانی به دقت مورد سنجش قرار میگیرد. با اجرای تحقیقات بازار، برندها هدفمندتر محصولات خود را تولید و به بازار ارائه خواهند کرد. چنین تحقیقاتی در سطح کلان انجام و ارائه خواهد شد.
البته واحد تحقیق و توسعه برند گراد ماهانه تحقیقاتی را متناسب با گروه مخاطبان هدف برند اجرایی و ارائه میکند. کمیته بازاریابی پس از دریافت گزارشها شروع به برنامه ریزی برای اجرای فازهای مختلف تبلیغات و بازاریابی میکند.
گراد چندی است، اپلیکیشینی را طراحی و ارائه کرده است، دراین باره توضیح بفرمایید؟
گراد امسال تمرکز ویژهای بر دیجیتال داشت. گراد، اولین برند در حوزه پوشاک ایران است که بطور اختصاصی فروش آنلاین را انجام میدهد. در واقع میتوان گفت: فروشگاه آنلاین گراد به وسعت یک کشور است و مصرف کنندگان از هر نقطه ایران میتوانند وارد سایت و سفارش کالای خود را ثبت کنند. درکنار فروش آنلاین، اپلیکیشنی نیز طراحی شده است. این اپلیکیشن سفارش کالا را برای مصرف کنندگان سادهتر کرده است. در همین راستا گراد اپ بازی نیز به نام گرادینو طراحی کرده است. مخاطبان با بازی در این اپ، علاوه بر سرگرم شدن، امتیاز هم دریافت و کیف الکترونیکی آنها شارژ میشود. مخاطبان میتوانند از فروشگاههای گراد با استفاده از امتیازات خود خرید کنند. نسخه اندروید و اپ پیشرو اپلیکیشن و اپ بازی راه اندازی شده است. نسخه IOS نیز به زودی راه اندازی خواهد شد. در اپلیکیشن به مخاطبان پیشنهاد خرید هم داده میشود.
گراد براساس چه نیازی اپلیکیشن را راه اندازی کرده است؟
تفاوت اپلیکیشن گراد با مابقی اپلیکیشنهای موجود در بازار تخصصی بودن آن است. جالب است بدانید، گراد در فروش آنلاین کمتر از یک درصد مرجوعی دارد. چون کارشناسان فروش ما کاملا بر الگو کار، محصول و... تسلط کافی دارند. در وبسایت گراد بخشی به نام مشاوره تلفنی وجود دارد که مشاوران این بخش به مصرفکنندگان برای انتخاب بهتر کمک میکنند. مخاطبان با مراجعه به این بخش و فعال کردن گزینه تماس تلفنی میتوانند از خدمات مشاوران استفاده کنند. کسانی در بخش مشاوره حضور دارند که بیش از ده سال سابقه کار در بخش فروش دارند. این افراد هم به طرح پارچه و هم به بخش دیزاین و طراحی و هم به سایزبندی تسلط کامل دارند. آنها به خوبی میدانند که چه لباسی را با چه کت و شلواری باید ست کرد. پیش آمده مشتری درخواستی را اشتباه ثبت و سایز مناسب را انتخاب نکرده است، کارشناسان ما با دقت متوجه این مشکل شده و با یادآوری به
مشتری سایز را درست کردهاند. چنین اتفاقی باعث شد که درصد مرجوعی محصولات بسیار پایین بیاید.
آیا برای اسفند برنامهی ویژهای جهت تبلیغات دارید؟
نزدیک به دو سال است که تبلیغات برند گراد بر فضای دیجیتال متمرکز شده است. اثربخشی بالای تبلیغات دیجیتال علت اصلی گرایش گراد به سمت این سبک از تبلیغات است. اثربخشی که به مراتب بالاتر از تبلیغات محیطی است. مخاطبان امروزی ساعات بسیاری در فضای دیجیتال به سر میبرند. بنابراین گرایش مخاطبان فرصت خوبی را برای برندها فراهم آورده تا تبلیغات خود را با هزینه کمتر و اثرگذاری بالاتر انجام دهند. البته گراد برای اسفندماه برنامهی ویژهای نیز تدارک و تبلیغات محیطی نیز اکران خواهد کرد. اپلیکیشن گراد نیز از اول اسفند شروع به عضوگیری خواهد کرد. طبق پیش بینی ما و قابلیتهای اپ گرادريال امیدواریم مخاطبان استقبال خوبی از اپلیکیشن داشته باشند. مخاطبان با استفاده از اپلیکیشن از اطلاعاتی مانند کارت اشتراک، لوکیشن فروشگاهها، پروموشنها، افتتاحیهها و.... مطلع خواهند شد.
آیا برنامهای برای تبلیغات تلویزیونی دارید؟ از برنامههای آینده برایمان بگوید؟
گراد معتقد است: باید برای معرفی محصول و خدمت جدید به سراغ رسانه تلویزیون رفت. گراد به زودی از محصول جدیدی رونمایی خواهد کرد که تابحال نمونه آن در ایران تولید نمیشود. گروه مخاطبان این محصول آقایان است.
درباره برنامههای آینده نیز باید بگویم: گراد، برنامهریزی گستردهای در اسفندماه اجرا خواهد کرد. رویدادهایی نیز به مناسبت روز مادر و پدر برگزار خواهیم کرد. برای این دو رویداد پروموشین در نظر گرفتهایم. همچنین رونمایی از فروش محصولات بانوان از طریق وبسایت گراد از جمله موارد دیگری است که در اسفندماه اجرا خواهیم کرد.
از چالشهای صنعت پوشاک کشور برایمان بگویید؟
زود بازدهترین صنعت اقتصادی کشور که میتواند جوانان بسیاری را مشغول به کار کند، صنعت پوشاک است. اگر توجه ویژهای به صنعت پوشاک کشور شود، نرخ بیکاری کاهش قابل توجهای خواهد داشت.
mbanews.ir- نرگس فرجی