ام بی ای نیوز: سرتیوس؛ شرکت فرمند را برای شکل گیری تیم بازاریابی تجاری، همراهی کرد. شکل گیری تیم بازاریابی تجاری به حضور بهتر فرمند در بازار کمک بسزایی خواهد کرد. “رضا کایدی مدیرمارکتینگ شرکت فرمند و نوشین کاظمیان مشاور ارشد شرکت سرتیوس” درباره این همکاری به سئوالاتی پاسخ دادهاند که در ادامه میخوانید.
همکاری با شرکت سرتیوس چه دستاوردهای برای شرکت فرمند داشته است؟
کایدی: استقرار واحد بازاریابی تجاری (trade Marketing) با توجه به نیاز شرکت فرمند با بهرهگیری از بهینه کاویهای انجام شده و انتخاب بهترین مدل جهت اجرای آن از جمله دستاوردهای همکاری با شرکت سرتیوس بود.
درباره نتایج همکاری با شرکت سرتیوس توضیح بفرمایید؟
کایدی: با توجه به استقرار تیم ترید مارکتینگ و آموزش یک هفتهای تمامی اعضا تیم بازاریابی تجاری، بازاریابی و فروش شاهد یک سینرژی مثبت در سازمان بودیم. دستاورد این پروژه افزایش کیفیت فروش در مکانهای مورد نظر و استقرار یک سیستم علمی جهت تصمیمسازی و تصمیمگیری در سطح کلان سازمان است.
درباره علل همکاری با شرکت سرتیوس برایمان بگویید؟
کایدی: اعضای تیم سرتیوس یادآور صفاتی مانند اطمینان و باتجربه هستند. وقتی دستاوردهای قبلی این تیم را بررسی کنید، مطمئن خواهید بود، پروژهیای که آغاز میکنید یقینا با موفقیت به اتمام خواهد رسید. تیم مشاورهای که تجربیات منحصر بفرد همکاری با برندهای بین المللی و نیز برندهای معتبر ایرانی در کارنامهی خود دارند، فرمند رو مجاب کرد که بخواهد از این تجربیات بهرهبرداری کند.
سرتیوس چه خدمتی را برای شرکت فرمند ارائه کرده است؟
کاظمیان: برای ارائه مدل بهینه ساختار بازاریابی تجاری، ابتدا شرکت سرتیوس بررسی و شناخت عمیقی از شرکت فرمند را انجام داد و آن را در کنار بهترین ساختارهای بازاریابی تجاری شرکتهای بین المللی قرار داد و با برگزاری ورکشاپی؛ ساختار سازمانی متناسب با استراتژیهای شرکت را با حضور مدیران ارشد تدوین کرد. سپس بر مبنای آن اقدامات اجرایی کوتاه مدت و بلندمدت برنامه ریزی شد.
همچنین در این پروسه، برحسب ساختارسازمانی فرمند تمامی فرآیندها، شرح شغلها، ارتباط بازاریابی تجاری با سایر واحدها تدوین شد. در این مدت سرتیوس درجذب افراد توانمند برای تیم بازاریابی تجاری در کنار تیم فرمند حضور داشت. سرتیوس سعی کرد با تدوین KPI مشخص، افراد توانمند را برای تیم بازاریابی تجاری فرمند جذب کند. سرتیوس در نهایت، طی آموزش یک هفتهای تیم بازاریابی تجاری را با دانش عملی که در طی کار به آن نیاز دارند، آشنا و تجهیز کرد. یکی از مواردی که همیشه در سازمانها تعارض ایجاد کرده و گاهی باعث میشود، تیم بازاریابی تجاری نتواند وظیفه خود را درست اجرا کند، ارتباطی است که تیم بازاریابی تجاری باید با تیم فروش و بازاریابی داشته باشد. بازاریابی تجاری پل ارتباطی میان تیم مارکتینگ و فروش است و باید بتواند با هر دو تیم ارتباط خوبی برقرار کند. سرتیوس توانست با برگزاری کلاسهای آموزشی با حضور تمامی اعضای مارکتینگ، بازاریابی تجاری و فروش فرمند میان واحدها ارتباط شفافی برقرارکند. طبق گفته مدیران فرمند، این سه واحد با همکاری خوب و سینرژی بالا در حال فعالیت هستند. این پروسه، شش ماه به طول انجامید.
درباره تیم تریدمارکتینگ و نقش آنها در سازمان برایمان بگویید؟
کاظمیان: بازاریابی تجاری بخش مهمی برای اجرایی کردن استراتژی بازاریابی سازمانها در بازار است. این بخش تیم فروش را نیز برای انجام بهتر وظیفهش پشتیبانی میکند. مفهوم بازاریابی تجاری در ایران، مفهوم جدیدی است که اخیرا سازمانهای پیش رو در حال راه اندازی چنین دپارتمانی در مجموعه های خود هستند.
اگر شرکتها بخواهند اطمینان حاصل کنند که استراتژی طراحی شده به درستی در نقاط فروش اجرا میگردد، نیاز به واحد بازاریابی تجاری دارند. بازاریابی تجاری نیز به واحدها کمک میکند که محصولات درست را برای فروشگاههای مناسب انتخاب و با پیام صحیح به خریداران منتقل کنند. هنوز بسیاری از شرکتهای ایرانی توجه لازم را به بازاریابی تجاری ندارند و باید این بخش مهم را هر چه سریعتر راه اندازی کنند. بازاریابی تجاری بخصوص برای شرکتهایی مانند فرمند که برخی از محصولات آنها در مغازهها از دسترس مشتریان دور است، بسیار کارساز و مفید است.
از وظایف مهم تیمهای بازاریابی تجاری برنامهریزی گروه محصول و مدیریت گروه محصول است. فرد فعال درحوزه بازاریابی تجاری باید برنامهریزی درست برای گروه محصولات، استراتژی صحیح برای جاگذاری محصولات در مغازهها و ایجاد مزیت رقابتی و فروش برای قانع کردن مغازهدارها را بداند.
mbanews.ir- نرگس فرجی