ام بی ای نیوز: با شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، مردم برای دریافت بخش اعظمی از اطلاعات خود تقریبا فقط به گوگل تکیه می کنند.
دیدگاه گوگل نسبت به بیشترین موضوعات مورد جستجو در میان مردم در قالب گزارش Google Trends منتشر می شود. در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، مردم بیشتر به جستجوی عبارت های زوم، بررسی محرک ها و شوی تلویزیونی «Tiger King» در این پلتفرم پرداخته اند.
در حالی جستجو برای عبارت زوم (اپلیکیشم کنفرانس ویدئویی) در سه ماه گذشته افزایش یافت که بسیاری از افراد باید با استفاده از نرم افزار ویدئو کنفرانس از خانه کار می کردند، درس می خواندند و با دیگران ارتباط برقرار می کردند.
شوی تلویزیونی Tiger King نیز در شرایطی به این موتور جستجوگر راه یافت که بسیاری از افراد به سریال مستند «Joe Exotic» از شو موفق نتفلیکس علاقه پیدا کرده اند. سوالاتی از قبیل «چگونه یک ماسک بسازیم»، «چگونه مایع ضد عفونی کننده دست بسازیم» و «چگونه مو کوتاه کنیم» نیز اخیرا در کانون توجه قرار گرفته اند.
ویرایشگر داده های اطلاعاتی گوگل، سیمون راجرز در مصاحبه با وبسایت خبری Vox گفت که روند جستجو، موضوعات مهم نزد مردم، خواسته ها و سوالات واقعی آن ها را مشخص می کند.
راجرز همچنین خاطرنشان کرد که جستجو ها معمولا به دو دسته کلیدی تقسیم می شوند: مسائل مربوط به سلامت روحی و جسمی افرادی که گرفتار قرنطینه شده اند و همچنین انجام کارهای روزمره و کشف راه های سرگرم شدن در خانه.
تمایل به رقصیدن نیز در دوران قرنطینه افزایش یافته است و مردم در پی یافتن راه هایی برای بهبود مهارت های آشپزی خود، از جمله دستورالعمل هایی برای تهیه فوری معروف «Dalgona» در اینترنت هستند.
در اذهان مردم جهان، سوالاتی نظیر «پناهگاه های غذایی نزدیک من»، «چه موقع شرایط به حالت عادی بر می گردند» و «آمار ابتلا و مرگ و میر در چه کشور هایی ثابت است»، می چرخند.
اخیرا اعلام شده است که عدم احساس طعم و بو نیز می تواند از جمله نشانه های ابتلا به ویروس کرونا باشد.
در این راستا از ۱۴ مارس به مدت یک ماه افراد زیادی به جستجوی عبارت «عدم احساس طعم و بو» در گوگل پرداختند.
مرضیه فروتن