ام بی ای نیوز: برخی از استارتاپها در زمان کرونا رشد قابل توجهای داشتهاند. پلتفرم دکتر ساینا جزء این دسته از استارتاپها است. با مهدی خدادادی بنیانگذار دکتر ساینا به گفتگو نشستهایم تا اطلاعات بیشتری از رشد این پلتفرم و روند حرکتی آن دریافت کنیم.
درباره دکتر ساینا و رشدی که در دوران کرونا داشته است، برایمان بگویید؟
دکترساینا یک پلتفرم حوزه سلامت است. این پلتفرم به مخاطبان کمک میکند که در هر لحظه و در هر مکان با صرف هزینه کمتر به پزشکان دسترسی پیدا کنند. در واقع این پلتفرم مقدمهی پزشکی از راه دور است. دکتر ساینا در حال حاضر در 43 گرایش تخصصی با حضور بیش از 500 پزشک متخصص و فوق تخصص به مخاطبان خدمت رسانی میکند. همچنین تا به امروز بیش از 800 هزار کاربر از خدمات دکتر ساینا استفاده کردهاند ( کسانی که با پرداخت هزینه از خدمات دکتر ساینا استفاده کردند) و در حال حاضر 5 میلیون کاربر ( کسانی که اپلیکیشن را نصب و از محتوا و بانک سلامت و سرویس نوبت دهی دکتر ساینا استفاده میکنند) با ما در ارتباط هستند. دکتر ساینا در دوران شیوع ویروس کرونا بیش از هشت برابر رشد کرده است.
آیا در دوران کرونا افزایش هزینه داشتهاید؟ آیا رقبای دکتر ساینا نیز در دوران کرونا رشد کردهاند؟
تا به امروز افزایش هزینهای نداشتهایم و خدمات با هزینه قبلی ارائه میشوند. در مورد رقبا باید بگویم: رقبای دیگری در بازار در حوزه فعالیت ما خدمت رسانی میکنند که به گفته خودشان آنها نیز در این دوران رشد کردهاند. برخی از آنها رشد 20،30 و حتی 40 درصدی را نیز در دوران کرونا اعلام کردند.
شیوع ویروس کرونا باعث شد که دکتر ساینا رشد قابل توجهای داشته باشد، آیا زیرساختهای پلتفرم جوابگوی نیاز مخاطبان بود؟
رشد هشت برابری دکتر ساینا از اواخر اسفندماه شروع و تا اواسط فروردین ادامه داشته است. بنابراین رشد در 45 روز اتفاق افتاده است. خوشبختانه زیرساختهای لازم برای این رشد از قبل تدارک دیده شده بود. چون ما خودمان در تلاش بودیم که به تدریج این رشد را ایجاد کنیم. برهمین اساس در زمینه ارائه سرویس با مشکلی روبرو نشدیم. از طرفی با پزشکان و بخش سخت افزاری نیز گفتگوهایی انجام شده و همگان میدانستند که با شرایط ویژهای مواجه شدهایم. تمامی اعضا در کنار هم برای سرویس دهی بهتر قرار گرفتند. گواه این موضوع نیز افزایش امتیازی است که کاربران به دکتر ساینا دادهاند. کاربران تا قبل از کرونا پس از اتمام مشاوره از 10 امتیاز 81/8 و پس از شروع ویروس کرونا 94/8 را برای دکتر ساینا لحاظ کردهاند. این موضوع نشان دهنده ای این است؛ پس از رشد، رضایت مندی کاربران نیز بیشتر شده است.
رشد هشت برابری چگونه از دورن سازمان مدیریت شد، آیا نیروی بیشتری استخدام کردید؟
یکی از چالشهایی که با آن روبرو بودیم همین موضوع بود. رشد در پایان سال و اوایل سال جدید اتفاق افتاده بود، یعنی دقیقا زمانی که جذب نیرو چالش برانگیز است. اما با تمام مشکلات جذب نیرو از 15 اسفند شروع و تا 7 فروردین ادامه داشت. نکته جالب این است که ما حتی در روز 2 فروردین نیز مصاحبه استخدامی انجام دادیم. وقتی با افراد جهت مصاحبه تماس میگرفتیم، با تعجب به ما میگفتند: مگر در این روزها جایی هم باز است؟ البته به غیر از جذب نیرو ما با چالش دیگری نیز روبرو بود. مهمتر است جذب، تقویت روحیهی درون سازمانی است که تاب آوری همکاران در این روزها افزایش یابد. چون تا نیروهای جدید بخواهند وارد سازمان و آموزش ببیند ما باید با نیروهای سابق فشار را تحمل میکردیم. بنابراین در چنین زمانهایی فرهنگ سازمانی از اهمیت دوچندانی برخوردار میشود. حال اگر سازمان در شرایط عادی برروی فرهنگ سازمانی هزینه کرده باشد، حتما در زمانهای بحرانی برداشت خواهد کرد. این بحران امکان دارد در زمانی که رشد اتفاق افتاده و سازمان با کمبود منابع روبرو است، به وجود بیاد. بنابراین نتیجه سرمایهگذاری در زمان ثبات در زمان بحران و کرونا نمایان شد. زمانی که هیچ کس حاضر به خروج از خانه نبود تیم ما در محل کار حاضر و خدمت رسانی میکردند. دکتر ساینا در این دوران یک ساعت تعطیلی هم در بخش صدای مشتریان و فنی نداشته است. چنین عملکردی نتیجه سرمایه گذاری بود که ما از قبل کرده بودیم.
آیا در این مدت جذب سرمایه هم داشتید؟
بله در اواخر سال 98 جذب سرمایه داشتیم. امسال نیز خبرهای جدیدی از جذب سرمایه منتشر خواهیم کرد.
برای ماندگاری مخاطبانی که در دوران کرونا به گروه شما اضافه شدند، چه عملکردی اجرایی خواهید کرد؟
بدیهی است که پس از گذران بحران و رسیدن به شرایط ثبات با کاهش کاربران مواجه شویم. حال نکته مهم این است، اگر بتوانیم لذت خدمت رسانی خوب را در مخاطبان ایجاد کنیم و آنها پس از دوران بحران همچنان از خدمت ما استفاده کنند، حتما عملکرد موفقی داشتهایم. به هرحال شرایط الان باثباتتر از قبل شده است و مطمئنا کاربران به پزشکان خود دسترسی راحتتری دارند. با توجه به این موضوع ما منتظر ریزش کاربران بودیم که خوشبختانه با ریزش جدی روبرو نشدیم و بازگشت کاربران نیز به شکل خیره کنندهای در حال انجام است. بازگشت کاربران نشان دهنده این است که از خدمات استفاده شده و لذت بردهاند. به هرحال کاربران برای بسیاری از مسائل پزشکی نیاز به مراجعه حضوری ندارند و میتوانند از خدمات دکتر ساینا استفاده کنند. البته ما هیچ وقت ادعا نکردهایم که خدمات دکتر ساینا جایگزین خدمات حضوری پزشکان است. مطمئنا مخاطبان اگر هزینهها و وقتی که باید صرف کنند را حساب کنند، به این نتیجه خواهند رسید که در بسیاری از مواقع استفاده از خدمات غیرحضوری مفیدتر است. اگر مخاطبان خدمات خوب دریافت کنند، به استفاده ادامه خواهند داد. وظیفه ما خلق ارزش است، اگر ارزش را درست خلق کنیم، مخاطبانهمراهیمان خواهند کرد.
آیا برای معرفی بیشتر برنامههای بازاریابی و تبلیغاتی را تدوین کردهاید؟
بله برنامهریزیهایی جهت توسعه سهم بازار انجام شده است. دکتر ساینا بطور مرتب در حال تست کانالهای ارتباطی خود با کاربران است. در همین راستا در حال تست فرآیندهای آفلاین نیز هستیم. در تلاش هستیم که علاوه برفرآیندهای آنلاین، فرآیندهای آفلاین را نیز بررسی کنیم.
در مجموع امیدوارم همگی در سلامت کامل باشیم و در کنار هم به برای پیشرفت سرزمین مادری گام برداریم. به هرحال ما ماندن در ایران را پذیرفتهایم و باید بدون گلایه بمانیم و خدمت کنیم.