ام بی ای نیوز: به عنوان عضوی بسیار کوچک از دنیای کسب و کار دوست دارم ذهنیتم را راجع به تحولات #دنیای بعدازکرونا بصورت خیلی کوتاه با مخاطبان ام بی ای نیوز به اشتراک بگذارم. بر خلاف عموم تحلیل های داخلی و خارجی در مورد #فردای کرونا گمان میکنم در این آینده خدمات، سرویس ها و بصورت کلی #دنیای_دیجیتال نیست که پر رنگ خواهد شد.
ما بصورت ناخودخواسته و به زعم من در بهترین زمان ممکن وارد دورانی شدیم (عصر #کرونا) که تمامی جنبه های دیجیتال زندگی به ما نمایش داده شد، اتفاقی که شاید برایش فیلمها ساخته بودیم و رویایش را داشتیم. خرید دیجیتال، جلسات دیجیتال، دید و بازدید دیجیتال، خدمات دیجیتال و ......
چرا فکر میکنم بهترین زمان؟ بدلیل اینکه در 20 سال گذشته آنقدر در #دنیای دیجیتال و #استارتاپ و #شبکهاجتماعی .... غرق شدیم که زیبایی ها و تجربیات دنیای واقعی و فیزیکال برایمان هر روز کمرنگ تر میشد. دنیای مجازی روز به روز مرزهای دنیای واقعیمان را بیشتر اشغال میکرد. لازم بود دستی در طبیعت نهایت و اوج این بازی را نشانمان بدهد. لازم بود دلتنگ بغل کردن کسانی که دوستشان داریم بشویم، دلمان برای یک سفر کوتاه لک بزند، دلمان برای خرید کردن، پاساژ گردی، لمس کالا قبل از خرید، پارک رفتن، بوی خشکشویی، شنیدن صدای دوستانمان بجای دیدن کاراکترهای بی روح پیام رسان ها، گپ زدن با کاسب محل و .... تنگ شود.
فکر میکنم #دنیای بعداز_کرونا دنیایی واقعی تر و فیزیکال تر شود و سرعت رشد دنیای دیجیتال کمتر و شاید حتی ریزشی اندک در شبکههای اجتماعی. گمان میکنم علاقه ای در این دنیا برای بازگشت به تجربیات واقعیتر یک یا دو دهه قبل وجود داشته باشد. از طرفی دیگر فکر میکنم بخش خدمات در حوزههای مختلف شوک بزرگی را تجربه کند و دچار تقاضای بسیار بالای شود که یارای پاسخ گویی آن نباشد . سیل علاقه مندان به سفر، خطوط هوایی، شرکتهای ریلی، هتلها و ... را شکه خواهد کرد. سیل علاقه مندان به خرید مراکز خرید و فروشگاهها را، سیل علاقه مندان به معاشرت اجتماعی رستوران ها و کافه ها و بسیاری دیگر از حوزه ها.
در آخر پیشبینی میکنم دنیای بعد از کرونا دنیایی است که دیجیتال و فیزیکال در کنار هم متعادل خواهند شد چرا که فکر میکنم همواره طبیعت بدنبال تعادل بخشی بوده و هست. دنیای بعد از کرونا واقعیتر، ملمو تر و متعادل تر از امروز خواهد بود و اغلب کسب وکارهای دیجیتال هم بدنبال راهکارهایی خواهند بود که تجربه هایی ملموس و فزیکی را هم برای مشتریان خود بیافرینند.
محمد قاضی زاده- فعال حوزه برند و بازاریابی