• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

03/3 1399


ام بی ای نیوز: به مناسبت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی گفتگویی با اساتید و صاحب نظران این حوزه در موضوع نقش و کارکرد روابط عمومی دردوران کرونا انجام شده که آنچه در ذیل می خوانید حاصل این گفتگو است.


روابط عمومی اخبار جعلی را شناسایی و روشنگری نماید

دکتر سید شهاب سید محسنی مدرس دانشگاه و عضوهیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی در این گفتگو با تاکید بر نقش دست اندرکاران حرفه ی روابط عمومی در عرصه های مختلف اظهار داشت: روابط عمومی‌ها در دو محور اطلاع‌ یابی و اطلاع‌ رسانی درخصوص مقابله با بیماری و شیوع ویروس کرونا می توانند نقش‌ تعیین کننده خود را اجرایی نمایند، در مرحله نخست با رصد و پایش دقیقی از رویدادهای مربوط به کرونا و آخرین وضعیت این بیماری و شیوع آن اطلاعات لازم را کسب کرده و در مرحله بعد آخرین یافته‌های مراقبتی، بهداشتی و پیشگیرانه از بیماری را از منابع معتبر و رسمی اخذ کنند و براساس یافته ها و داده های موجود نسبت به تولید محتواهای اثر بخش در قالب‌های مختلف خبری، گزارشی، تحلیلی، مصاحبه (با افراد متخصص و مطلع)، بنر، پوستر، فیلم کوتاه، کلیپ، اینفوگرافیک، موشن گرافیک و... اقدام و آن را ازطریق ابزارهای مختلف رسانه ای، انتشاراتی، تبلیغی و فضای مجازی به اطلاع مخاطبان دورن و برون سازمانی شان برسانند و سطح آگاهی عمومی مخاطبان را درخصوص بیماری و راههای موثر برای مقابله با آن افزایش دهند.


وی همچنین با تاکید بر نقش مهم روابط عمومی در مقابله با انتشار اخبار جعلی در مورد کرونا گفت: با توجه به اینکه روابط عمومی ها یکی از منابع اصلی و رسمی تولید و انتشار اخبار بوده و با رصد و پایش اخبار جعلی باید در لحظه روشنگری لازم را انجام داده و جامعه مخاطب را از جعلی بودن اخبار منتشره در هر رسانه ای آگاه کنند.

در واقع با بهره‌گیری از منابع موثق و معتبر و با دستیابی به دستورالعمل ها و آیین نامه های ابلاغی ستاد مقابله با کرونا باید تلاش کنند که اطلاعات دقیق و جامعی در خصوص راههای پیشگیرانه و بهداشتی از بیماری کرونا را شناسایی و با بهره گیری از قالب‌های هنرمندانه، جذاب و تاثیرگذار بویژه تولید فیلم های کوتاه و انیمیشن ها اطلاعات دقیق در خصوص بیماری، شرایط و راهکارهای مقابله فردی وجمعی با آن را برای مخاطبانشان در درون و برون سازمان تبیین و تشریح نمایند و با این اقدام سریع و مستمر از انتشار و تاثیر گذاری هر خبر جعلی در این خصوص جلوگیری کنند.


مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها در دوران کرونا پررنگ تر می شود

دکتر حسین امامی رییس انجمن متخصصان روابط عمومی نیز با تاکید بر نقش مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ها تاکید کرد: این بخش در دوران کرونا باید بر موضوع «مسئولیت اجتماعی» بیشتر متمرکز شود.

مسئولیت اجتماعی شرکتی وظیفه ای است که سازمانها در قبال جامعه و کارکنان خود دارند که می تواند شامل: در اختیار قراردادن امکانات بهداشتی برای حفاظت از ویروس کرونا برای کارکنان یا حتی متوقف کردن برنامه تبلیغاتی و اختصاص بخشی از بودجه تبلیغات برای کمک به مقابله بااین ویروس باشد که همگی جزئی از نمونه های مسئولیت اجتماعی سازمانی محسوب می شود.


به عنوان نمونه بسیاری از سازمانها و شرکتها در دوران قرنطینه و طرح در خانه ماندن، اقدام به انتشار کتب و محصولات انتشاراتی رایگان، برگزاری دوره های آنلاین رایگان و یا ارایه خدمات به صورت آنلاین و با تخفیف ویژه کردند که این اقدام بسیار مطلوبی است که می تواند همچنان تداوم داشته باشد.

البته مسئولیت اجتماعی همیشه به صورت سازمانی و شرکتی نیست. بلکه تک تک افراد به عنوان عضوی از جامعه مسئولیت اجتماعی فردی داریم، لذا ترویج این روحیه و تقویت همبستگی و همدلی در درون سازمان و تشویق و یادآوری همکاران به انجام امور خیر و خداپسندانه مانند اطلاع رسانی ضرورت اهدای خون نیز جزئی از فعالیت های روابط عمومی ها در این زمینه است.

همچنین شناسایی آسیب ها و تدوین برنامه های حمایتی و مراقبتی از مشتریان می تواند یکی دیگر از اقدامات روابط عمومی ها در دوره کرونا و پساکرونا باشد. کرونا می تواند آسیب هایی را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مشتریان یک سازمان وارد کند. شناسایی این آسیب ها و جمع آوری و انتقال این اطلاعات برای مدیران ارشد سازمان می تواند زمینه برنامه ریزی برای حمایت و مراقبت از این مشتریان را در بر داشته باشد تا باعث رونق کسب و کار آنها شود.


جامعه نیازمند تغییر رفتار در دوران کرونا است

دکتر زارعیان مدرس دانشگاه و مدیر روابط عمومی ارتباطات سیار اظهار داشت: کرونا عصر تازه ای در جهان پدید آورده است که ناگهانی بودن آن باعث شده جوامع مختلف آمادگی و تاب آوری لازم برای مقابله و مواجهه با آن را نداشته باشند.

دراین شرایط روابط عمومی ها نیز مانند سایر بخش های جامعهبا بحرانی تازه متولد شده درعرصه ی جهانی مواجه شدند. البته در کشور ما روبط بحران چندان موفق نبوده و جایگاه مناسبی ندارد. اما با گذشت زمان شاهد هستیم آرام ارام نقش های این حوزه خودشان را نشان می دهد.

به عنوان نمونه در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی روابط عمومی نقش و کارکرد متفاوت تر نسبت به گذشته عهده دار است و درشرایطی که همه ابعاد جامعه نیازمند تغییر رفتارهای بنیادین هستند و باید در رفتارهای سنتی و عادی مردم تغییراتی ایجا بشود، روابط عمومی ها یه عنوان بنیادهای مهم اطلاع رسانی و اطلاع یابی سازمانی نقش های تازه ای را ایفا خواهند کرد که بایستی برای آن آماده شوند.

به این مفهوم که برنامه ها و ساختار فعالیتهای روابط عمومی در سازمانها به شکل خاصی متحول می شود و روش های تازه ای را تجربه می کنند و از ابزارهای تازه تری نیز بهره مند می شوند.

شاید بتوان یکی از ویزگی های روابط عمومی بحران را نقش مهم در ایجاد باور پذیری و اعتماد سازی بین مخاطبان قلمداد کرد که با توجه به اهمیت موضوعاتی که برای مردم تازگی دارند بیشتر مورد پذیرش قرار می گیرند لذا سازمانهایی که در دروان کرونا به دلایل وظایفی که عهده دارند از طریق انتشار اطلاعات درست و به موقع می توانند باورپذیری مخاطبانشان را نسبت به خود افزایش داده و در ایجاد فضای اطلاعاتی هوشمند برای مقابله با بحران کرونا تاثیر گذار باشند.


-mbanews.irمریم غضنفری

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود