ام بی ای نیوز: بعد ازگذشت حدود سه ماه از دوران قرنطینه، رستورانها با رعایت ضوابط بهداشتی کار خود را آغاز کردند.
منصور بردبار مقدم عضو هیات مدیره اتحادیه ی صنف رستوران داران کشور ضمن اعلام مطلب فوق تصریح کرد: درشرایط بسیار سختی که برای فعالان این صنف به وجود آمد لازم بود سازمان تامین اجتماعی که سالها بیمه بیکاری از کارفرمایان دریافت کرده به کمک شاغلان و فعالان این صنف آمده و با پرداخته بیمه بیکاری به کارگرانی که به دلیل تعطیلی واحدهای صنفی مجبور به ترک کار شده بودند در تامین هزینه های زندگی کمک کند.
وی تاکید کرد: از تاریخی که برای آغاز به کار رستورانهای سراسر کشور تعیین شده این شرط نیز ملحوظ گردیده که درصورت شیوع و اوج گیری مجدد ویروس نسبت به تعطیلی این واحدها تصمیم گیری و اقدام خواهد شد.
وی در مورد پروتوکل های بهداشتی موردنظر درپروسه ی سرویس دهی رستورانها اظهار داشت: اتحادیه تابع قوانینی است که وزارت بهداشت برای فعالیت واحدهای صنفی این حوزه در نظرگرفته است که در سایت اتحادیه جهت اطلاع یابی واحدهای فعال درج شده است.
دراین رابطه واحدهای صنفی ملزم به استفاده از 50 درصد ظرفیت واحد خود هستند تا فاصله گذاری اجتماعی به شکل ملموسی حفظ و رعایت شود. همچنین قانون که از قبل نیز در رابطه با رعایت موازین بهداشتی در 4 بخش بهداشت محیط، فردی ،ابزارو مواد غذایی وجود داشت و مورد نظارت قرار می گرفت؛ در این شرایط ضمانت اجرایی بیشتری یافته و واحدهایی که در بازرسی های انجام شده توسط بازرسان اتحادیه یا وزارت بهداشت از پروتکل های بهداشتی تعیین شده تخطی کرده باشند در مرحله نخست اخطار و درشرایط بحرانی پلمپ می شوند.
وی با تاکید براینکه در شراط ایجاد شده کارفرمایان به دلایل فساد مواد اولیه و مشکلات بدهی و... دچار زیان شدند گفت: برخی از واحدهای صنفی از 5 یا 6 کارگر تا 300 پرسنل را دربخش های مختلف تحت پوشش داشتند که این بحران ایجاد شده برای کسانی که توانایی پرداخت حقوق بیکاری پرسنل را نداشتند باعث تعدیل نیروی کار شد.
وی وضعیت کسب و کار دراین صنف را به شدت غیرقابل پیش بینی دانست.
در ادمه گزارش گفتگویی با مدیر رستوران وکیل التجار داشتیم. رمضانی اما از استقبال خوب مشتریان این رستوران گفته و اینکه برای رعایت موازین تعیین شده از بدو ورود مشتریان با اسپری ضدعفونی کننده امکان شست و شوی دستها و وسایل همراشان ایجاد شده و بنا به درخواست مشتریان امکان استفاده از ظروف یک بارمصرف به جای ظروف مس و چینی رایج در این مجموعه فراهم است. همچنین چیدمان میزها با رعایت فاصله اجتماعی شرایط حضور مطمئن تری را برای مراجعین به این رستوران فرام کرده است.
وی با بیان اینکه اصولا مشتریان وکیل التجار از مناطق شمال شهر به خاطر محیط خاص این مجموعه به اینجا می آیند گفت: در ایام قرنطینه غذای بیرون بر نداشتیم و از روز بازگشایی مجدد شاهد حضور مشتریان در مجموعه هستیم.
وی همچنین به ایجاد شرایط مناسب کاری برای پرسنل اشاره کرد که پروتکل هایی برای حفظ سلامت آنها نیز دردستور ار مجموعه قرارداده شده است.
رمضانی از رکود ایجاد شده دراین صنعت به عنوان یک بحران درتاریخ صنعت رستوران داری طی سالهای اخیر یاد کرده و گفت: هنوز هم اطمینان و پیش بینی قطعی از شکل فعالیت در ماه های آینده برا ی فعالان این صنف وجود ندارد و تهیه و نگهداری مواد اولیه با حفظ کیفیت مهمترین دغدغه این روزهای کارفرمایان این صنف محسوب می شود.
بلوریان مشاور مدیرعامل رستورانهای زنجیره ای پرپروک نیزازایجاد پروتکل بهداشتی درداخل فضاهای رستوران از قبیل رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی سطوح و استفاده از سفره های پلاستیکی یکبار مصرف و.... گفت و همچنین ایجاد اطمینان خاطر با در دسترس بودن امکان مشاهده آنلاین داخل رستورانهای مجموعه از طریق سایت پرپروک که نحوه ی سرویس دهی و شرایط تهیه غذا را به شکل واضح در اختیار مخاطبین قرار می دهد.
-mbanews.irمریم غضنفری