ام بی ای نیوز: اگر به فکر رژیم و کاهش وزن باشید، حتما نام استارتاپ کرفس را شنیدهاید. اپلیکیشن کالریشمار کرفس یکی از استارتاپهای موفق در حوزه سلامت است که در روزهای کرونایی نامش بیش از گذشته میان مخاطبان شنیده میشود. ام بی ای نیوز با حمید رفیعیان، مدیرعامل و همبنیانگذار کرفس به گفتگو نشسته تا اطلاعات بیشتری را از این استارتاپ دریافت کند.
درباره کرفس برایمان بگویید؟
کرفس، پنج سال پیش به همت تیمی چهارنفره شکل گرفت. کار و راه اندازی یک استارتاپ برای تیم ما که اکثر دوستانمان در استارتاپهای که این روزها نامشان به وفور شنیده میشود فعال بودند، جذاب بود. چنین انگیزهای باعث شد که ایده کرفس را با دو نفر از چهار نفر تیم اولیه مطرح کنم. ایدهای که مورد استقبال قرار گرفت و هر دو دوستم مشتاق اجرای ایده شدند. ایده در ابتدا گنگ و بزرگ بود اما در جلسات متعدد آن را موشکافی و بررسی کردیم. پس از این مرحله در آبان ماه 93 با اجاره دفتر کوچکی در همسایگی دانشگاه صنعتی شریف ایده را شروع به اجرا کردیم. البته ایده کرفس جدید نیست و نمونههای آن در خارج از ایران اجرا شده است. کرفس ایدهای داشت که به شخصه با اجرای آن قبل از راه اندازی استارتاپ وزن کم کرده و نتیجه گرفته بودم، پس اجرای آن برای من و دوستانم بسیار جذاب بود. در تیرماه 94 اولین نسخه کرفس در کافه بازار معرفی شد. کرفس از همان ابتدا مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان تازههای برگزیده کافه بازار انتخاب شد. استقبال به حدی بود که در همان هفته اول 25 هزار مخاطبان جذب کردیم. استارتاپ ما تا به امروز با شیب کم و زیاد به رشد خود ادامه داده و کرفس در این پنج سال نزدیک به 2500000 (دومیلیون و پانصد هزار نفر) هزار نفر ثبت نامی داشته است. در حال حاضر کرفس نزدیک به ششصد هزار کاربر فعال ماهانه دارد. معمولا افراد پس از رسیدن به وزن ایده آل از محصول استفاده نمیکنند.
چه قشری از جامعه بیش از مابقی از کرفس استفاده میکنند؟
نزدیک به 70درصد کاربران کرفس خانمها هستند. لازم به ذکر است؛ بیشترین کاربران کرفس جزء طبقه اقتصادی رو به پایین و کارمندان دولتی و بخش خصوصی هستند.البته بخش قابل توجهای از کاربران ما را نیز جزء خانمهای خانه دار هستند. از لحاظ میانگین سنی نیز بیشترین کاربران ما بین 25 تا 35 سال دارند. پس از این گروه سنی 35 تا 45 سال قرار دارند.
کرونا برای تمامی کسب وکارها بحرانی غیرمنتظره بود، این ویروس برای کرفس چه دستاوردهایی داشته است؟
در چندماه اخیر فقط کرونا نبوده که بر کسب وکارها تاثیر گذاشته است، یکسری از اتفاقات بصورت سریالی کسب وکارها را تحت تاثیر گذاشتهاند. برای مثال: ده روز قطعی اینترنت تاثیر منفی بزرگی بر کسب وکار ما گذاشت. کرفس 80 درصد درآمد خود را در همان ده روز از دست داد. تاثیر این اتفاق به حدی بود که ما پس از گذشت یکماه نیز به وضعیت قبلی برنگشته بودیم. اتفاقات ادامه داشت تا رسیدیم به آمدن ویروس کرونا. در ابتدا به دلیل توجه بیش از حد مخاطبان به ویروس، کرونا تاثیر منفی بر کرفس گذاشت. اما پس از شروع تعطیلات و قرنطینه کرفس از لحاظ درآمدی (نزدیک به صد درصد رشد درآمد)، تعداد کاربران (نزدیک به 50 درصد رشد کاربر) و گسترش خدمات رشد قابل توجهای داشت. برای مثال: خدمات ما در بخش ورزش محدود بود اما پس از شیوع ویروس خدمات این بخش با گستردگی بیشتری ارائه شد. مخاطبان نیز از این خدمات استقبال زیادی کردهاند.
کرفس چه برنامههایی را برای نگهداشت مخاطبان اجرایی خواهد کرد؟
ریزش تعداد مخاطبان پس از بازگشایی باشگاهها طبیعی است. اما نکته مهم این است، کرونا نگاه مخاطبان را نسبت به ورزش کردن، تغییر داده است. اکثر مخاطبان ورزش کردن را فقط حضور در باشگاه تعریف کرده بودند. حال کرونا باعث شد که ورزش خانگی جان تازهای بگیرد و افراد متوجه شوند که ورزش کردن نیاز به مکان مشخصی ندارد. البته این طرز نگاه در مردم کشورهای پیش رفته به نسبت کشورهایی مانند ایران فرق دارد. آنها با توجه به هزینهها و زمان، نگاه بهتری نسبت به ورزش خانگی دارند. کرفس قبل از کرونا چندین بار تلاش کرده بود که فرهنگ ورزش خانگی را در میان مخاطبان نهادینه کند، اما موفق نشده بود. طبق برآورد ما مخاطبان ورزش خانگی و نتایج آن را پذیرفته و به آن ادامه خواهند داد. البته کرفس هنوز از بخش ورزش خانگی درآمدی ندارد و خدمات این بخش را رایگان در اختیار کاربران قرار میدهد. ولی طبق بازخوردهای دریافتی نزدیک به 60 درصد کاربران این بخش همچنان از خدمات استفاده خواهند کرد. کرفس در تلاش است، در اپلیکیشن جیم بخش کلاسها را راه اندازی و فعالتر کند.
در مجموع پیش بینی آینده پس از کرونا بسیار دشوار است. در تلاش هستیم با خلق ارزشهای جدید از لحاظ خدمات و قیمتی نظر مخاطبان را به ماندگاری در کرفس تغییر دهیم.
مزیت رقابتی کرفس به نسبت رقبا چیست؟
پشتیبانی از مشتریان و پاسخگویی سریع به سئوالات آنها مهمترین مزیت رقابتی کرفس است. ما از همان روزهای ابتدایی از طریق تلفن خدمات را پشتیبانی و به سئوالات کاربران پاسخ دادیم. پاسخگویی در ابتدا از طریق تلفن و بعد ایمیل و پس از دوماه از طریق پیج اینستاگرام کرفس بود. پیج اینستاگرام با هدف پاسخگویی مستقیم به مشتریان راه اندازی شد. پیج اینستاگرام کرفس در حال حاضر بیش از 400 هزار فالوئر دارد. لازم به ذکر است که کرفس تا به حال برای جذب فالوئر هزینه نکرده است. در حال حاضر هر کدام از پستهای کرفس نزدیک به 800 کامنت دریافت میکند. علاوه برکامنت نزدیک به 400 دایرکت درروز دریافت میکنیم که به تمامی آنها پاسخ میدهیم.
علاوه بر این، تمامی خدمات ارائه شده توسط کرفس پاسخی به یکی از نیازهای مخاطبان بوده است. در واقع کرفس هیچ گاه خود به خود خدمتی را اضافه نکرده و همیشه مخاطبان نیاز را تعریف و ما خدمت را خلق کردهایم.
در این پنج سال چند بار جذب سرمایه داشتهاید؟
دوبار جذب سرمایه داشتهایم. اولین جذب سرمایه در سال 95 از طریق اسمارتآپ ونچرز با مبلغی حدود 60 میلیون تومان بود. اواخر سال 97 نیز از طریق کارگزاری آگاه نزدیک به یک میلیار و نیم میلیون تومان جذب سرمایه داشتیم. البته فقط 20 درصد سهام کرفس در اختیار سرمایه گذاران است. امیدواریم تا انتهای امسال نیز جذب سرمایه جدیدی داشته باشیم.
از برنامههای آینده برایمان بگویید؟
در تلاش هستیم، پا را فراتر از حوزه سلامت و لاغری بگذاریم و در تمامی حوزههای سلامت آنلاین خدمت ارائه دهیم. سلامت ذهن و روان جزء اولین حوزههای سلامت است که در آنها به زودی خدماتی را ارائه خواهیم کرد. هوش مصنوعی پزشکی و.... حوزههای دیگری است که به مرور در آنها خدمات را ارائه خواهیم کرد. در مجموع کرفس مارکت خود را حوزه سلامت تعریف و در آن حرکت خواهد کرد.
در پایان باید بگویم: کاربرانی که رابطه نزدیکی با کرفس دارند و تیم تشکیل دهنده آن، بزرگترین سرمایه ما هستند. تیمی 40 نفره که دوستانه تخصص خود را در اختیار ما گذاشتهاند. کسانی که شاید در فضاهای کاری دیگر درآمد بیشتری را بدست بیاورند اما در کنار ما ایستادهاند، از تمامی آنها بابت این همکاری سپاسگزارم.
mbanews.ir- نرگس فرجی