• slide6
responsive slider by WOWSlider.com v8.8

09/15 1399


ام بی ای نیوز:
مجله ی حوالی فصلنامه ای است که به موضوعات عمومی شهر می پردازد و شکل و نوع مطالب آن دغدغه هایی ازجنس موضوعات مرتبط با شهر است.

این روزها که انتشار نشریات مکتوب به دلایل تورم و گرانی کاغذ با مشکلات متعددی مواجه است، درگوشه ای از شهر مجله ای با عنوان حوالی با رویکرد مرتبط با موضوعات و مسائل شهر منتشر می شود که با ایجاد حس همذات پنداری در بین مخاطبانش در هر شماره موضوعاتی را انتخاب و به آن می پردازد.

گفتگویی با اعضای هیات تحریریه ی این نشریه (سمیرا هاشمی نعمت آبادی- مدیرمسئول، صدف همت- مسئول بخش آگهی ها و حسام فراهانی- مدیربخش آگهی و تنظیم نسخه های شنیداری) داشتیم که آنچه در ذیل می خوانید حاصل آن است:



شکل گیری ایده ی انتشارحوالی

در ابتدا نشریه ای دانشجویی در دانشگاه تهران به عنوان شهرت توسط تعدادی دانشجویان رشته شهرسازی منتشر می شد که با توجه به رشته ی تحصیلی مان اعضای هیات تحریریه که 6 نفر هستیم با دغدغه هایی از جنس شهر و موضوعات مرتبط با آن تصمیم به انتشار مجله حوالی گرفتیم.

در واقع شهر را به موضوعی تبدیل کنیم که برای عموم مخاطبانمان جالب بوده و نسبت به رویدادها ی آن حساس باشند.



دلیل انتخاب موضوعات خاص درهرشماره

با توجه به اینکه اصولاً حوالی نشریه ای تخصصی نیست و موضوعات عمومی شهر را بررسی می کند، هر فرد علاقمند به مطالعه در موضوعات عمومی در هرگروه سنی، می تواند مخاطب حوالی محسوب شود چراکه زبان روایت گونه و مستند سازی که در انتشار موضوعات به کارگرفته می شود امکان ایجاد حس همذات پنداری را درمخاطبان ایجاد می کند، مثلاً شماره مربوط به بیمارستان شامل مطالبی است که تجربه ی همه ی کسانی که به هرشکلی با این محیط سر و کار دارند حتی کسانی خانه شان در محدوده ی یک بیمارستان است را شامل می شود.

البته حوالی هیچگاه روی موضوعات روز یا اخبار تمرکز نداشته و بیشتر برمبنای تحلیل هایی که از تجربیات و موضوعات روزمره زندگی افراد درحیطه ی شهر ارائه می کند، استوار است.



قطع نشریه ی حوالی و شکل صفحه بندی و انتخاب موضوعات

انتخاب قطع فعلی نشریه بر این مبنا بود که شکل کتاب داشته باشد و به عبارتی ویژگی های یک کتاب را دارا باشد که ماندگاری و منحصر به زمان خاصی نبوده و امکان آرشیو آن با توجه به این که مثل برخی نشریات تاریخ انقضا نداشته و موضوعات برپایه رخدادهای لحظه ای و خبری شکل نمی گیرد.

از سویی درشرایطی که نسخه های دیجیتال نشریات به سرعت در حال انتشار است، داشتن محصولی ماندگار و عینی که در دکه های روزنامه فروشی ها قابل عرضه باشد و با تاکید براین نکته که مخاطبان ما از جنس همه ی مردم هستند، انتشار این شکل از مجله با توجه به همه ی محدودیت هایی که وجود دارد دنبال می شود.

البته نوع کاغذ و درج عکس ها و گزارش های تصویری در نسخه های دیجیتال و ارجاع خواننده به آن فضا راهکارها و تدبیرهایی بود که برای صرفه جویی بیشتر در مصرف کاغذ انجام شد و به مخاطب امکان مطالعه مطالب مورد علاقه در هرشرایط از طریق نشریه داده شده است.



آگهی ها و تامین مالی در نشریه حوالی

با توجه به شرایط خاصی که در حال حاضر کسب و کارها با آن مواجه هستند، ایجاد ارزش افزوده از این راه برای ادامه مسیر نشریه کار دشواری است اما با خلاقیتی که در این مسیر ایجاد کردیم، شرایط تاحدودی هموارتر شده است.

البته درمورد درج آگهی ها نیز خط مشی نشریه به خوبی حفظ شده یعنی آگهی هایی که در مجله حوالی درج می شود به سبک روایت گونه ای است که با موضوع اصلی آن شماره مرتبط می شود و یا درحیطه ی مسئولیت اجتماعی که یکی از رویکردهای مهم حوالی است طراحی و اجرایی می شود.

در واقع گفتاری خواندنی و متفاوت از یک اگهی ایجاد کردیم که برای مخاطب فقط جنبه ی تبلیغاتی نداشته باشد و محتوا و شکل بصری که انتخاب شده برای هر آگهی به مخاطب اطلاعات مفیدی ارائه می کند.

البته بازخوردهایی نیز از مخاطبان دریافت کردیم که از این شکل آگهی های استقبال شده و برای صاحبان کسب و کار نیز موفقیت آمیز بوده است.

در زمینه ی تامین منابع مالی به توجه به قابلیت هایی که حوالی دارد اقدام به پیش فروش شماره های آتی می کنیم که در فضای مجازی با بیان رویکرد و ایجاد جریان خاصی برای کسانی که دغدغه آن موضوع را داشته باشند ارائه می شود.

طرح خلاق دیگر که از ابتدای رونمایی از شماره نخست اجرایی شد، برپایی ایونت هایی بود که با حضور برخی افراد معروف شکل خاص تری به خود گرفت و حضور مخاطبان و حتی کسب و کارهایی که قصد تبلیغ داشتند در این ایونت ها در جلب حمایت مالی و معنوی تاثیرگذار بوده است.



نسخه های شنیداری

فایل های صوتی که مطالب مندرج در نشریه را هرماه با آوای موسیقی خاص به شکل رایگان در قالب پادکست در اختیار مخاطبان علاقمند به این سبک از نشریات قرارمی دهد و در هر شماره خلاقیتی برای جذاب ترکردن موضوعات به کارگرفته می شود که با متن موسیقی هماهنگ و یا فضاسازی متناسب با موضوع هر شماره می باشد.


-mbanews.irمریم غضنفری

امتیاز به این خبر:
دیدگاهها: 0

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی شود